Page 346 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 346
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ MAS / 337 [1777]
koordinatörlüğünü yürüttü (1997-2002). ğine getirildi (22 Kasım 1957). Londra
Hâlen merkezi Tahran’da bulunan, Tür- Büyükelçiliği Kültür Müşavirliği Ataşeli-
kiye’nin de kurucularından olduğu 10 ğine gönderildi. AID Eğitim Müşavirliği
üyeli Ekonomik İşbirliği Teşkilatının (1961-1962) ve Ankara’da Fulbright
(Economic Cooperation Organization) Komisyonu Genel Sekreterliği yaptı
genel sekreter yardımcısıdır. Evli ve iki (1962-1968). Evli ve bir çocuk babasıydı.
çocuk babasıdır. Eserleri: Eğitim Ruhbilimi (1950); Eği-
1974 yılından itibaren öykü, deneme, tim Psikolojisi (1954); Öğretmen Okul-
eleştiri ve inceleme gibi edebî çalışmaları ları Kitapları Eğitim Psikolojisi (1960).
Edebiyat, Mâvera, Kayıtlar, Hece gibi Kaynakça: Öztürk, TPT (1954-1957), s. 242-
dergilerde yayınlandı. Türkiye ekonomisi 243.
ile ilgili çeşitli konularda kitap ve makale YAYIN KURULU
hâlinde yayınlanmış araştırma ve incele-
meleri mevcuttur. MASALLAR
Eseri: Erkilet Güneydir Gölge Bürü- Anonim halk edebiyatının mensur şekil-
mez, (“Bir Nefeste Kayseri” projesi kap- lerinden olan masal, hayal ürünü kısa
samında bir monografi çalışması), 2014. anlatıdır. Bu anlatıların gerçekle bağlan-
YAYIN KURULU tısı olmayıp inandırma kaygısı da yoktur.
Kurgu açısından dinî inançlarla ve gele-
MART, ÖMER neklerle de ilişkili olmayan masallar des-
Kayseri milletvekili, eğitimci (Çanakkale tan ve hikâyeye göre daha kısa ve yoğun-
Bayramiç, 8 Mart 1910- 24 Kasım 1986). dur. Masallarda genellikle geniş zaman
İlk ve ortaöğrenimini tamamlayarak veya öğrenilen (-miş’li) geçmiş zaman
Erzurum Merkez Gazipaşa İlkokulunda kullanılır.
öğretmenliğe başladı (1928). Erzurum Masalı hikâye, destan ve efsaneden ayı-
Ilıca Bucağı Merkez Okulu müdürlüğüne ran en önemli özellik anlatılanların hayal
getirildi (1933). Bu görevinden ayrılıp ürünü olduğunu hissettirmesi ve bunun
Amerika’ya öğrenime gitti (1 Aralık 1933). sonucu olarak da olaylar, dünyadaki bili-
Amerika’da Missouri Üniversitesinde nen bir yerde ve olağan kişiler arasında
psikoloji öğrenimini tamamladı (1938). geçse de masalların gerçek olduğuna ina-
Amerika’dan dönüşte Balıkesir Öğret- nılmamasıdır. Ancak Boratav’ın tespitine
men Okulu eğitim metodu öğretmenliği- göre Türk masal geleneğinde masallarda Ömer Mart
ne atandı (23 Ekim 1938). Vefa Lisesi olağanüstü unsurlar olmakla birlikte, bu
İngilizce öğretmenliğine (194l), Kara- olağanüstülükler gerçek dünyadaki
gümrük Ortaokulu İngilizce öğretmenli- unsurlara benzetilmeye çalışılır. Böylece
ğine (1943), Cağaloğlu Birinci Ortaokulu olağanüstü unsurlar gerçek dünyadaki
İngilizce öğretmenliğine (1944), Vefa örneklerini hatırlatır. Örneğin devler
Lisesi İngilizce öğretmenliğine (1945), normal insanlardan biraz daha iri yapılı
İstanbul Erkek Öğretmen Okulu İngilizce kişilerdir.
öğretmenliğine (1946), İstanbul Erkek Masal kahramanları insan, hayvan veya
Öğretmen Okulu (12 Şubat 1947), İstan- olağanüstü yaratıklar olabilir. Masal
bul Eğitim Enstitüsü Ruhbilim öğretmen- zamanı ise mitik bir zaman değil dünyevi
liğine (1948), Millî Eğitim Bakanlığı bir zamandır. Masallardaki mekân dünya
müfettişliğine atandı (1949). Bu görevin- olmasına rağmen yerler çoğunlukla hayal
de 22 Mayıs 1950 tarihine ve milletvekili mahsulü yerlerdir veya olayların geçtiği
olana kadar çalıştı. Emekliye ayrıldı (30 yerlerin hangi şehir veya ülkede olduğu
Ağustos 1950). IX. Dönem (1950-1954) belirsizdir. Bazı masallarda bilinen ve
seçimlerine katıldı. Yapılan seçimde DP gerçekte var olan yer isimleri söylenebi-
listesinden Çanakkale’den milletvekili lir. Böylece dinleyicinin, masaldaki olay
seçildi. X. Dönemde (1954-1957) Kayseri ve yerleri zihninde daha iyi canlandırma-
milletvekilliğine seçildi. Milletvekilliği sı sağlanır. Masallarda gerçek yerlerin
sona erince yeniden mesleğine dönerek söylenmesi, masalın inanılırlığını artırır.
Millî Eğitim Bakanlığı 1. Sınıf Müfettişli- Masallardaki mekân, zaman ve kahra-