Page 375 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 375
[1806] 366 / MEL KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
ğın üzerine her biri ana yönlerde olmak
üzere dört adet yuvarlak kemerli pencere
açılmıştır. Harimin güney cephesinde yer
alan mihrap, giriş açıklığı ile aynı aksta-
dır. Kesme taştan oldukça sade bir şekil-
de yapılan sivri kemerli kavsaraya sahip
mihrap, kenarlarındaki üzeri bezemesiz
üç sıra silme kuşağı ile çevrelenmiştir.
Kavsaranın üst kısmında, iki kartuş içeri-
sinde Al-i İmran Suresi’nin 37 ve 39.
ayetinden bölümler ile tarih ibaresi yazı-
lıdır. Tarih H 1242–1243 (M 1826–1827)
ibareleri muhtemelen caminin onarımı-
na işaret etmektedir. Mihrabın batısında
üzeri yağlı boya ile kaplı kesme taştan
yapılmış orijinal minber yer almaktadır.
Minber üzerindeki süsleme unsurlarını
profilli silmeler ve minber elemanlarını
ayıran kenar bordürlerinde görmekteyiz.
Harimin kuzey bölümünde ahşap çatkılı
kadınlar mahfili yer almaktadır.
Yapı hakkındaki önemli bir bilgi de 63
numaralı Kayseri Şeri’yye Sicil Defteri’-
nde yer almaktadır. Yapıyla ilgili bu kayıt,
1 Ağustos 1653 tarihli bir padişah ferma-
nının suretidir. Ferman sureti “... Kayseri
kazâsına tâbi’ Mancasun nâm karyede
vakî Melik Arslan Cami‘-i Şerîfi vakfının
Melik Arslan Camii (R. Aydın) nâzırı olan Mustafa südde-i saâdetime
mektûb gönderüb cami‘-i mezbûr harâb
birer dikdörtgen pencere yer almaktadır. iken ta‘mir ve ihyâ olmağla bir mütevellî
Üç adet payanda ile desteklenen güney lâzım ve mühim olduğun bildirüb Süley-
cephe üzerine iki adet sivri kemerli pen- man oğlu iş bu refî’ tevkî’ refî’ âli-şân-ı
cere açılmıştır. Caminin kare kaideli çok- hâkânî içün mahâll-i müstehâkdır deyû
gen gövdeli minaresi harimin kuzeybatı yevmi bir akçe ile mütevelli nasb ve ta’yîn
köşesindedir. Camiye giriş son cemaat olunub berât-ı şerîfim virilmek ricâsına
mahalli üzerine sonradan yerleştirilmiş arz itmeğin hâne-i avârızından değil ise
taç kapıdan sağlanmaktadır. Üzerindeki tevcîh idüb bu nişân-ı hümâyûnu izzet-i
barok karakterli bitkisel bezemeler, son makrûnu virdim ve buyurdum ki ba’del
cemaat mahallinin taç kapısının yapıya yevm mezbûr varub camî-i mezbûr vakfı-
sonradan ilave edildiğini göstermektedir. nın mütevellisi olub hizmet-i lâzimesin
Taç kapıdan geçildikten sonra son cema- edâdan sonra yevmî bir akçe vazifeye
at mahalline ulaşılmaktadır. Mahallin mutasarrıf olan ol bâbda hiç ferd mâni’
kuzeybatısında minareye çıkışın sağlan- olmayub dahl ve taarruz kılmaya, şöyle
dığı kapı açıklığı yer almaktadır. Harimin bileler, alâmet-i şerîfe i‘timâd kılalar ...”
kuzey cephesinin ortasında basık kemerli şeklindedir. Fermandaki bilgiye göre
bir kapı açıklığı ile her iki yanında birer Melik Arslan Camii Vakfı’nın nazırı,
adet dikdörtgen pencere bulunmaktadır. harap vaziyetteki camide, tamiratı yap-
Kare planlı harimin kubbeli örtüsü, mak üzere Süleyman adlı kişinin 1 akçe
tromplarla (Kare planlı bir yapının üzeri- yevmiye ile mütevelli atanmasını talep
ne kubbenin oturtulabilmesini sağlayan etmiş, padişah da bu talebi onaylamıştır.
bir geçiş öğesidir.) geçilmiş sekizgen bir Yapının mihrabındaki tarih ibaresi (1826–
kasnak üzerinde yükselmektedir. Kasna- 1827) ile son cemaat mahallinin kapısın-