Page 451 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 451

[1882] 442 / MİM                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         Külliyeler  içindeki  medreseler  dışında
                                                                         Avgunlu*, Seraceddin* ve Sahabiye* Med-
                                                                         reseleri,  Orta  Çağ  Kayseri’sinin  anıtsal
                                                                         eğitim  yapıları  olarak  dikkat  çeker.  Bu
                                                                         yapıların tamamı tek katlı, açık avlulu ve
                                                                         2-3 eyvanlıdır.
                                                                         Orta  Çağ  Kayseri’sinde  ismi  öne  çıkan
                                                                         birkaç  manevi  önderden  söz  edilebilir.
         Danışmendliler zamanında inşa edilen Gülük Külliyesi’nde camiyle medrese,   Bunlardan  biri  Seyyid  Burhaneddin
         tasarım bakımından dönem içinde ünik bir uygulamadır
                                                                         et-Tirmizî*’dir.  Mevlânâ  Celâleddin’in
                                                                         hocalığını  da  yapan  Seyyid  Burhaned-
                                    üç  eyvanlı  medrese,  tasarım  olarak
                                    dönem  içinde  yenilik  göstermez.  Cami   din’in bir zaviyesi olduğu, öldükten sonra
                                    hariminin  tam  ortasındaki  kubbeli   Mevlânâ’nın onun mezarını ziyaret edip
                                    mekân bir iç avludur ve kubbe II. Abdül-  kitaplarını  Konya’ya  götürdüğü,  döne-
                                    hamid Dönemi*’nde eklenmiştir. Manzu-  min  kaynaklarınca  zikredilmektedir.
                                    menin  kurgulanışında  planı  zorlayan   XIII.  yüzyıl  başında  Kayseri’ye  gelmiş
                                    yapı, türbedir. Cami ile medrese arasın-  olan Ehvadüddin Kirmanî* ve Ahi Evran
                                    daki  dar  bir  alana  inşa  edilen  türbe,   önemli  kişiliklerdendir.  Özellikle  Ahi
                                    Halûk Karamağaralı’nın tespitlerine göre   Evran  ve  müridi  olan  Ahilerin  şehirde
                                    bir Hristiyan yapısının bakiyeleri üzerine   Moğol kuşatmasına karşı dirençleri tarih
                                    inşa edilmiştir. Türbe mukarnaslı anıtsal   kitaplarında övgüyle anlatılmıştır. Moğol
                                    kaidesiyle şaşırttığı kadar, kapısının dışa-  saldırılarından  dolayı  Kırşehir’e  göçen
                                    rıya  değil  de  kuzeydeki  medresenin   Ahi  Evran’a  atfedilen  zaviye,  şehrin  o
                                    mekânlarından birine açılmasıyla da dik-  dönemde Tabaklarönü diye bilinen sem-
                                    kat çekicidir. Bu tasarım mimardan ziya-  tinde bulunmaktadır ve günümüze ulaşa-
                                    de baninin isteği olmalıdır.  Hunat Hatun   bilmiştir.  Kayseri’ye  bağlı  İncesu  ilçesi-
                                    1247  yılında  oğlu  Gıyaseddin  Keyhüs-  nin Tekke Dağı mevkiinde bulunan Şeyh
                                    rev*’in ölümüyle valide sultanlığı kaybet-  Turesan Zaviyesi, Gıyaseddin Keyhüsrev
                                    miştir.  Bu  yıllarda,  kocası  Alâeddin   zamanında  (1237-1247)  Hunat  Hatun
                                    Keykubad*’ın Ankara’da öldürülen diğer   tarafından inşa ettirilmiş bir tarikat yapı-
                                    eşi  Adile  Sultan’ın  kızları,  anneleri  için   sıdır.  Öte  yandan  Yahyalı  ilçesindeki
                                    Kayseri’de bir mezar yapısı inşa ettirmek   Akçakoca Zaviyesi, XVI. yüzyıldaki vakıf
                                    istemişler  ve  muhtemelen  şehir  dışına   kayıtlarına  bakılırsa  bir  Osmanlı  yapısı-
                                    yapılmak kaydıyla bu isteğe izin verilmiş-  dır  ve  1831  yılında  da  onarım  gördüğü
                                    tir.    Bu  mezar  yapısının  neden  Konya   kitabesinden anlaşılmaktadır. Yine vakıf
                                    veya Ankara’da değil de Kayseri’de inşa   kayıtlarından  XVI.  yüzyılda  varlığı  bili-
                                    ettirilmek istendiği de ayrıca araştırılması   nen  Havadan  Köyü  Şeyh  Hacı  İbrahim
                                    gereken bir konudur. Hunat Hatun, muh-  Tekkesi*, etrafı duvarla çevrilmiş bir avlu
                                    temelen oğlunun ölümü üzerine türbesi-  içine yerleştirilmiş türbe, aşevi ve mesci-
                                    ni  medrese  ve  cami  arasına  sıkıştırarak   diyle bir tarikat yapısıdır ve muhtemelen
                                    eşinin  külliyesini  sahiplenmiş,  oğlunu   XVIII.  yüzyılda  birtakım  eklemelerle
                                    sultan yapabilmek için giriştiği diplomasi   onarılmıştır.
                                    ve  entrikalardan  haberdar  olan  halkın   Kayseri ve ilçelerinde muhtelif zamanlar-
                                    türbesine  kolay  ulaşmasını  engellemek   da inşa edilmiş kırktan fazla türbe bulun-
                                    için kapısının medreseye açılmasını iste-  maktadır.  Bunlardan  bir  kısmı  müstakil
                                    miştir. Aynı şekilde Adile Sultan için inşa   olarak inşa edilmişken bir bölümü de bir
                                    edilecek türbenin bir ziyaretgâha dönüş-  medrese veya tekke-dergâhla ilişkilendi-
                                    memesi  amacıyla  da  şehrin  oldukça   rilmiştir. Kırktan fazla türbenin yaklaşık
                                    dışında bir mevkide izin vermiştir. Üste-  dörtte  üçü  Osmanlı  Dönemi  öncesinde
                                    lik  türbedeki  hiçbir  kitabede  Adile   inşa edilmiştir. Türbelerin dörtte birinin
                                    Sultan’ın hanedan ailesiyle ilişkisini vur-  dönemin saygın kadınları için yaptırılmış
         Gülük Camii’nin Kayseri’deki
         tek örnek olan çini mozaik   gulayacak  tek  kelimenin  yazılmamasını   olduğu gözlenmektedir. Osmanlı Döne-
         mihrabı (Y. Özbek)         istemiş olmalıdır.                   mi öncesinde inşa edilmiş türbeler içinde
   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456