Page 106 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 106
106 Dördüncü Bölüm
Niçin Metro Değil de Hafif Raylı Sistem?
Kayseri ile ilgili tüm kent içi yolculukların mercek altına alındığı 2000 ve
2001 yılları arasında yapılan Kayseri Kent içi Ulaşım Etüdü ile Raylı Sistem
Projesi ve fizibilite hazırlanması çalışmasından sonra Büyükşehir Belediyesince
2004 ve 2008 yıllarında iki ayrı, benzer çalışma daha yaptırıldı.
Raylı sistem ve kent içi ulaşımı konusunda uzmanlaşmış Avrupa’nın önde
gelen mühendislik firmalarının kabul ettiği uluslararası normlara göre, bir şehir-
deki yolculuk miktarlarının bilimsel yöntemlerle tespiti sonrasında, bu yolculuk-
ların miktarlarına göre, yapılacak sistemin tespiti söz konusu olmalıdır.
Bu uluslararası standartlara göre bir şehirde yolculukların en yoğun olduğu
hatta (veya herhangi bir hatta) pik saatte (yolculukların en yoğun olduğu sabah
ve akşam saatlerinde) tek yönde yolculuk sayısı 3500 ile 10.000 arasında ise, bu
yoğunluğun otobüs ve minibüslerle taşınması mümkündür. Bu sayı 10.000 ila
25.000 arasında ise hafif raylı sistem dediğimiz bugünkü Kayseri’de inşa edilmiş
olan sistem (bu hat için) şehrin ihtiyacını karşılamaya yeterli olarak görülmekte-
dir. Eğer bu sayı pik saatte tek yönde 25.000 ila 60.000 kişi aralığında ise o hatta
yolculukların karşılanması için metro ihtiyaç olarak kabul edilmektedir.
Kayseri ile ilgili tüm kent içi yolculukların mercek altına alındığı, 2000 ve
2001 yılları arasında yapılan Kayseri Kent içi Ulaşım Etüdü ile Raylı Sistem Pro-
jesi ve Fizibilite hazırlanması ve 2004, 2008 yıllarında yaptırılan çalışmalar, bu
konularda herkes açısından ışık tutucu niteliktedir.
2008 yılında uzmanlarca yapılan çalışmalarda, şu anda tamamlanmış olan
Mimarsinan Kavşağı ile 1. Organize Sanayi Bölgesi arasındaki hatta 2010 yılı
için pik saatte tek yönde 8513 yolculuk öngörülmektedir. Bu sayı uluslarara-
sı standartlarda hafif raylı sistem yapılması için önerilen, tek yönde pik saatte
10.000 yolculuk sayısının dahi altında fakat hemen eşiğindedir. 2020 yılı için ya-
pılan tahminlerde aynı hatta tek yönde pik saatteki yolculuk sayısı 16.000’lerde,
2030 yılından sonra ise 20.000 yolculuk civarındadır. Görüldüğü gibi Kayseri
kenti için en yoğun hatta 2030’lu yıllardan sonra dahi metro için gerekli olan
yolculuk sayısı görülmemektedir. Uluslararası standartlar ve dünyanın gelişmiş
ülkeleri, “Şehir için 50 yıl sonra ihtiyaç olacak bir sistemi şimdiden yapalım” gibi
bir anlayışı kabul etmemekte ve bu tür yatırımlar yapmamaktadır. Aslında böyle
bir yaklaşım bireysel olarak hiç kimsenin kendi hayatında da uygulamayacağı bir
yöntemdir. Fert olarak hiçbirimizin 10 yıl sonra ihtiyaç olacak bir eşya veya aracı
büyük bedeller ödeyerek almamız söz konusu olmamaktadır. Ayrıca bunun şehir
açısından maliyetinin karşılanması mümkün gözükmemektedir.
Ağır raylı sistem olarak ifade edilen metro sistemlerinin, hafif raylı sistem-
lere göre en az 6 kat daha maliyetli olduğu bilinmektedir. Yaklaşık 100 milyon