Page 106 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 106

106  Dördüncü Bölüm

             Niçin Metro Değil de Hafif Raylı Sistem?

             Kayseri ile ilgili tüm kent içi yolculukların mercek altına alındığı 2000 ve
          2001 yılları arasında yapılan Kayseri Kent içi Ulaşım Etüdü ile Raylı Sistem
          Projesi ve fizibilite hazırlanması çalışmasından sonra Büyükşehir Belediyesince
          2004 ve 2008 yıllarında iki ayrı, benzer çalışma daha yaptırıldı.
             Raylı sistem ve kent içi ulaşımı konusunda uzmanlaşmış Avrupa’nın önde
          gelen mühendislik firmalarının kabul ettiği uluslararası normlara göre, bir şehir-
          deki yolculuk miktarlarının bilimsel yöntemlerle tespiti sonrasında, bu yolculuk-
          ların miktarlarına göre, yapılacak sistemin tespiti söz konusu olmalıdır.
             Bu uluslararası standartlara göre bir şehirde yolculukların en yoğun olduğu
          hatta (veya herhangi bir hatta) pik saatte (yolculukların en yoğun olduğu sabah
          ve akşam saatlerinde) tek yönde yolculuk sayısı 3500 ile 10.000 arasında ise, bu
          yoğunluğun otobüs ve minibüslerle taşınması mümkündür. Bu sayı 10.000 ila
          25.000 arasında ise hafif raylı sistem dediğimiz bugünkü Kayseri’de inşa edilmiş
          olan sistem (bu hat için) şehrin ihtiyacını karşılamaya yeterli olarak görülmekte-
          dir. Eğer bu sayı pik saatte tek yönde 25.000 ila 60.000 kişi aralığında ise o hatta
          yolculukların karşılanması için metro ihtiyaç olarak kabul edilmektedir.
             Kayseri ile ilgili tüm kent içi yolculukların mercek altına alındığı, 2000 ve
          2001 yılları arasında yapılan Kayseri Kent içi Ulaşım Etüdü ile Raylı Sistem Pro-
          jesi ve Fizibilite hazırlanması ve 2004, 2008 yıllarında yaptırılan çalışmalar, bu
          konularda herkes açısından ışık tutucu niteliktedir.

             2008 yılında uzmanlarca yapılan çalışmalarda, şu anda tamamlanmış olan
          Mimarsinan Kavşağı ile 1. Organize Sanayi Bölgesi arasındaki hatta 2010 yılı
          için  pik  saatte  tek  yönde  8513  yolculuk  öngörülmektedir.  Bu  sayı  uluslarara-
          sı standartlarda hafif raylı sistem yapılması için önerilen, tek yönde pik saatte
          10.000 yolculuk sayısının dahi altında fakat hemen eşiğindedir. 2020 yılı için ya-
          pılan tahminlerde aynı hatta tek yönde pik saatteki yolculuk sayısı 16.000’lerde,
          2030 yılından sonra ise 20.000 yolculuk civarındadır. Görüldüğü gibi Kayseri
          kenti için en yoğun hatta 2030’lu yıllardan sonra dahi metro için gerekli olan
          yolculuk sayısı görülmemektedir. Uluslararası standartlar ve dünyanın gelişmiş
          ülkeleri, “Şehir için 50 yıl sonra ihtiyaç olacak bir sistemi şimdiden yapalım” gibi
          bir anlayışı kabul etmemekte ve bu tür yatırımlar yapmamaktadır. Aslında böyle
          bir yaklaşım bireysel olarak hiç kimsenin kendi hayatında da uygulamayacağı bir
          yöntemdir. Fert olarak hiçbirimizin 10 yıl sonra ihtiyaç olacak bir eşya veya aracı
          büyük bedeller ödeyerek almamız söz konusu olmamaktadır. Ayrıca bunun şehir
          açısından maliyetinin karşılanması mümkün gözükmemektedir.
             Ağır raylı sistem olarak ifade edilen metro sistemlerinin, hafif raylı sistem-
          lere göre en az 6 kat daha maliyetli olduğu bilinmektedir. Yaklaşık 100 milyon
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111