Page 103 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 103
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 103
larda ülkede konusunda uzman bir kadro ve batı ile aynı teknolojileri kullanan
bir sektör oluştu. İlerleyen yıllarda motorlu araçların yaygınlaşması, daha ucuza
ve kolay temin edilebilir olmaları, gerek şehirlerarası, gerekse kent içi ulaşımda,
demiryolu taşımacılığına yatırımın gereksiz olarak görülmesine yol açtı.
1930’lardan, 1980’li yıllara gelinceye kadar Türkiye’de şehirlerarası ve kent
içi ulaşımda demiryolu taşımacılığı konusunda mevcudun muhafazası dışında
teknoloji yenilenmesi adına hiçbir faaliyet göze çarpmaz. Aradan geçen 50 yıllık
süreçte yüzyılın başında bu konuda oluşan uzman kadro ve bilgi birikimi de nere-
deyse tamamen yok olmuştur. Aynı yıllar boyunca teknolojilerini geliştirip yeni-
leyen batı ve demir perde ülkelerinde gerek şehirler ve ülkeler arası taşımacılıkta,
gerekse kent içi taşımacılıkta demiryolu varlığını sürdürmüş, son 30 yıl içerisinde
ise şehir içi toplu taşımda vazgeçilmez bir konuma gelmiştir.
Gerek yüksek yolculuk taleplerini karşılaması, gerek işletme ve bakım ma-
liyetlerinin düşük olması ve gerekse tarihi ve doğal çevreye zarar vermemesi
nedenleriyle kent içi toplu taşımda öncelikli olarak tercih edilmektedir. Raylı
sistem teknolojileri ve araçlarının bugün gelmiş oldukları son durum itibariyle
kullanıcılarına konforlu ve üstün kalitede hizmet sunma imkânı mevcuttur. Yol-
cuların bekleme ve yolculuk sürelerini azalttığı gibi çok düşük kaza yüzdeleriyle
güvenli bir yolculuk imkânı sunmaktadır. Son yıllarda gelişen yaklaşımlarla hitap
ettiği yolcu sayısı ve planlandığı şehirlerin cadde ve bulvar genişlikleri uygun-
sa, mümkün olduğu kadar yeraltına yatırım yapılmamaktadır. Yolcuları, metro
istasyonlarının özellikle geceleri oluşan güvensiz ortamlarından kurtararak, kenti
seyrederek zeminden giden sistemler tercih edilmektedir.
Toplu taşım sistemleri her yaştan, kadın, erkek, çocuk, özürlü, yaşlı tüm
toplum kesimlerine hitap eden sistemler olduğundan gerek duraklarının, gerekse
araçların kolay ulaşılabilir, basamaksız olarak binilip inilebilen bir yapıda olması
tercih sebebidir.
İnsanların yoğun olarak kendi araçlarını kullanma eğiliminde oldukları bi-
zim toplumumuzda, bu eğilimin toplu taşım sistemlerine yönlendirilebilmesi
için, önerilen toplu taşım sisteminin en az kendi özel araçları kadar konforlu,
onlar kadar güvenli ve gün içerisinde gitmek istediği noktalara ulaşabileceği ka-
dar da yaygın olması gerekir. Eğer önerdiğiniz toplu taşım sistemi bu konularda
insanların özel araçlarıyla rekabet edebiliyorsa zaten kendiliğinden üstün olduğu
ekonomik olması ve otopark yeri aramama gibi konularla birleştirildiğinde kulla-
nıcılar açısından cezbedici hale gelecektir.
Bir şehirde yaşayan insanlara özel araçlarından daha cazip şartlar sağlayan
toplu taşım imkânları sunmadığınız takdirde, otobüs- dolmuş gibi toplu taşım
araçlarına özendirmek mümkün olmayacağı için, herkesin kendi özel aracı ile