Page 103 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 103

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  103

            larda ülkede konusunda uzman bir kadro ve batı ile aynı teknolojileri kullanan
            bir sektör oluştu. İlerleyen yıllarda motorlu araçların yaygınlaşması, daha ucuza
            ve kolay temin edilebilir olmaları, gerek şehirlerarası, gerekse kent içi ulaşımda,
            demiryolu taşımacılığına yatırımın gereksiz olarak görülmesine yol açtı.
                1930’lardan, 1980’li yıllara gelinceye kadar Türkiye’de şehirlerarası ve kent
            içi  ulaşımda  demiryolu  taşımacılığı  konusunda  mevcudun  muhafazası  dışında
            teknoloji yenilenmesi adına hiçbir faaliyet göze çarpmaz. Aradan geçen 50 yıllık
            süreçte yüzyılın başında bu konuda oluşan uzman kadro ve bilgi birikimi de nere-
            deyse tamamen yok olmuştur. Aynı yıllar boyunca teknolojilerini geliştirip yeni-
            leyen batı ve demir perde ülkelerinde gerek şehirler ve ülkeler arası taşımacılıkta,
            gerekse kent içi taşımacılıkta demiryolu varlığını sürdürmüş, son 30 yıl içerisinde
            ise şehir içi toplu taşımda vazgeçilmez bir konuma gelmiştir.
                Gerek yüksek yolculuk taleplerini karşılaması, gerek işletme ve bakım ma-
            liyetlerinin düşük  olması ve  gerekse  tarihi ve doğal çevreye  zarar  vermemesi
            nedenleriyle  kent  içi  toplu  taşımda  öncelikli  olarak  tercih  edilmektedir.  Raylı
            sistem teknolojileri ve araçlarının bugün gelmiş oldukları son durum itibariyle
            kullanıcılarına konforlu ve üstün kalitede hizmet sunma imkânı mevcuttur. Yol-
            cuların bekleme ve yolculuk sürelerini azalttığı gibi çok düşük kaza yüzdeleriyle
            güvenli bir yolculuk imkânı sunmaktadır. Son yıllarda gelişen yaklaşımlarla hitap
            ettiği yolcu sayısı ve planlandığı şehirlerin cadde ve bulvar genişlikleri uygun-
            sa, mümkün olduğu kadar yeraltına yatırım yapılmamaktadır. Yolcuları, metro
            istasyonlarının özellikle geceleri oluşan güvensiz ortamlarından kurtararak, kenti
            seyrederek zeminden giden sistemler tercih edilmektedir.

                Toplu  taşım  sistemleri  her  yaştan,  kadın,  erkek,  çocuk,  özürlü,  yaşlı  tüm
            toplum kesimlerine hitap eden sistemler olduğundan gerek duraklarının, gerekse
            araçların kolay ulaşılabilir, basamaksız olarak binilip inilebilen bir yapıda olması
            tercih sebebidir.
                İnsanların yoğun olarak kendi araçlarını kullanma eğiliminde oldukları bi-
            zim  toplumumuzda,  bu  eğilimin  toplu  taşım  sistemlerine  yönlendirilebilmesi
            için, önerilen toplu taşım sisteminin en az kendi özel araçları kadar konforlu,
            onlar kadar güvenli ve gün içerisinde gitmek istediği noktalara ulaşabileceği ka-
            dar da yaygın olması gerekir. Eğer önerdiğiniz toplu taşım sistemi bu konularda
            insanların özel araçlarıyla rekabet edebiliyorsa zaten kendiliğinden üstün olduğu
            ekonomik olması ve otopark yeri aramama gibi konularla birleştirildiğinde kulla-
            nıcılar açısından cezbedici hale gelecektir.

                Bir şehirde yaşayan insanlara özel araçlarından daha cazip şartlar sağlayan
            toplu taşım imkânları sunmadığınız takdirde, otobüs- dolmuş gibi toplu taşım
            araçlarına özendirmek mümkün olmayacağı için, herkesin kendi özel aracı ile
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108