Page 104 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 104

104  Dördüncü Bölüm

          kent içi ulaşımını temin etmeye zorlandığı bir şehirde kent içi trafik sorunlarına
          çözüm bulmak mümkün değildir. Dünyadaki bütün gelişmiş ülkelerin büyük şe-
          hirlerinde, araç sahipliği oranı hızla artmasına rağmen kent yönetimleri, şehir içi
          trafiği çözebilmek adına toplu taşım sistemlerini hem fiziksel şartlar, hem işletme
          şartları itibarı ile hızlı, güvenli ve konforlu bir standarda yükselterek insanları
          toplu taşım sistemleri ile taşımanın yolunu aramaktadır. Bugün tüm gelişmiş ül-
          kelerin toplu taşımda gelmiş olduğu son nokta raylı sistem taşımacılığıdır.
             Tercih Sebepleri

             Otobüs tabanlı sistemlerle saatte 3500- 10.000 kişi taşımak mümkün iken ha-
          fif raylı sistemlerle saatte 10.000 – 25.000 kişi, metro sistemleri ile saatte 25.000
          – 60.000 kişi taşımak mümkün olmaktadır.
             Otobüs ve dolmuş gibi klasik toplu taşım araçlarının saate ki işletme hızları
          10 ila 25 km arasında, hafif raylı sistemlerde 25 ila 45 km, metro da ise 35 ila 60
          km arasında değişmektedir.
             Yine otobüs ve dolmuşlarda şehirler için hava kirliliği ve gürültü gibi olum-
          suz etkenler söz konusu iken, raylı sistemler için bu olumsuz etkenlerin söz ko-
          nusu olmadığı bilinmektedir.
             Niçin Bu Güzergâh ve Niçin Bu Sistem?
             Ocak 2000 tarihi ile Temmuz 2001 tarihleri arasında Büyükşehir Belediye-
          since Kayseri Kent İçi Ulaşım Etüdü ile Raylı Sistem Projesi ve Fizibilite Ha-
          zırlanması süreci ayrıntıları ile anlatılmıştı. Türkiye’nin bu konudaki önde gelen
          uzman kuruluşu olan Eser Müşavirlik ve Belçika’nın raylı sistem konusunda uz-
          man kuruluşu Tractebel firması bu proje ve fizibilite çalışmalarını gerçekleştirdi.
          2000 ve 2001 yıllarında, bir buçuk yıllık bir süreçte bu iki uzman firma tarafından
          şehirdeki yapılan tüm anket, sayım ve teknik çalışmalarla uzun süren aylar bo-
          yunca Kayseri’deki insanların ne tür kent içi yolculuklar yaptıkları tespit edil-
          di. Şehirde yaşayanların gün içinde ne tür hareketler sergiledikleri, sabah kalkıp
          hangi güzergâhları ve araçları kullanarak hangi yönlerde, bölgelerde, semtlerde
          bulundukları, yine akşam veya günün diğer saatlerinde ne tür yolculuklarla ne-
          relere doğru hareket ettikleri, tek tek kaydedilerek Kayseri’nin kent içi yolculuk
          haritası çıkartıldı.
             Bu çalışmanın sonucunda yukarıda ki yolculuk talepleri modellemesi ortaya
          çıktı. Bu haritada yolculuklar, yoğunluklarına göre ince ve kalın çizgilerle ifade
          edilmektedir. Görüldüğü gibi en kalın çizgi kırmızı ile bugünkü raylı sistemin
          geçtiği hatta oluşmuştur.

             Raylı sitem güzergâhları insanların kent içi yolculuk yaptıkları güzergâhlara
          göre şekillenir. Hiçbir uzman kişi veya kuruluş, bu yolculukların yoğun olduğu
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109