Page 108 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 108
108 Dördüncü Bölüm
Kayseri’de inşa edilen sistemle birebir aynı olan Paris hafif raylı sistem hattı
dışında Avrupa’nın birçok şehrinde de hafif raylı sistem halen hayatın bir par-
çası olarak çalışmaktadır. Kayseri’de gerçekleştirilen hafif raylı sistem hattının
aynısının çalıştığı belli başlı şehirler olarak; Stockholm, Düsseldorf, Frankfurt,
Viyana, Atina, Amsterdam, Rotterdam, Göteborg, Milano, Florence, Napoli gibi
birçok şehir sayılabilir.
Ayrıca bütün dünya ülkelerindeki işletmede olan ve yapım aşamasında bu-
lunan raylı sistemler içerisinde hafif raylı sistemin metroya göre tartışılmaz bir
rakamsal üstünlüğü söz konusudur. Avrupa ülkelerindeki hat uzunlukları veri-
lecek olursa, şu anda Avrupa’da 8060 km. işletmede hafif raylı sistem hattına
karşılık, 2316 km, metro hattı mevcuttur. Yine Avrupa ülkelerinde 609 km hafif
raylı sistem hattı yapım aşamasında iken, 66 km. metro hattı yapım aşamasında
bulunmaktadır.
Görüldüğü gibi hafif raylı sistemler gelişmiş ülkeler tarafından terk edilen
sistemler değildir. Sürekli olarak teknolojileri geliştirilen hafif raylı sistemlerin
bazı şehirlerdeki eskiyen teknoloji ve raylı sistem araçlarının çok ucuz fiyatlarla
başka ülkelere satılması söz konusu olmakla birlikte Kayseri’de inşa edilen sis-
tem, gerek elektrifikasyon ve sinyalizasyon, gerek ray alt ve üst yapısı, gerekse
araçları itibarı ile raylı sistem teknolojisinin en son ürünleridir.
Kayseri raylı sisteminin planlama ve fizibilitelerinin hazırlanması safhasın-
da özellikle uzak doğu ülkelerinde kullanılan monorail sistemlerle ilgili de bir
araştırma yapılmış, fakat zeminin 5 ila 6 metre yukarısından gidecek böyle bir