Page 113 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 113
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 113
Sorunların çözümlenmesi ancak, sorunların ve sorunları ortaya çıkaran et-
kenlerin bir bütün olarak analiz edilmesi ve yine bütüncül çözümlerin üretilmesi
ile mümkündür.
Ulaşım master planları, yukarıda bahsedilen kapsamda kentte var olan ula-
şım sorunlarının tespitini yaparak sürdürülebilir çözümler üretmek, kentte ilerle-
yen yıllarda ortaya çıkabilecek ulaşım ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçların
karşılanabilmesi için öngörüler ve politikalar geliştirmek amacıyla hazırlanmak-
tadır.
Kayseri’de ilk ulaşım planlama çalışması raylı taşıma sistemi güzergâhlarının
belirlenmesi amacıyla 1990–91 yıllarında Transurb Consult – Ensa firmaları ta-
rafından yapılmış, ancak yapılan birçok düzeltmelerden sonra 1998 yılında Ulaş-
tırma Bakanlığı’nca uygun bulunmuştur. Daha sonra yine raylı taşıma sistemi
çalışmaları çerçevesinde, raylı sistem güzergâhının belirlenmesi amacıyla 2000
– 2001 yıllarında Tractebel – Eser Müşavirlik firmalarınca hazırlanmıştır. Ulaşım
planlama çalışmalarına ait bu veriler şehrin ulaşım yapılanmasında ilerleyen yıl-
larda birçok açıdan yönlendirici olmuştur.
Büyüyen ve gelişen kentlerde arazi kullanım planları gibi ulaşım planları da
belli aralıklarla değişen ihtiyaçlara göre yeniden yapılmalı ve bu ihtiyaçlara ce-
vap verecek yaklaşımlar geliştirilmelidir. Bu çerçevede 2008 yılında Büyükşehir
Belediyesi’nce, Eser Müşavirlik firmasına hazırlatılan ulaşım ana planı 2025 yılı
projeksiyonuna göre Kayseri açısından önemli veriler içermektedir.
Kent İçi Ulaşımda Alternatifler
Kayseri Büyükşehir bütünü içerisinde ele alınan ulaşım ana planı çerçevesin-
de öncelikle mevcut sorunlar belirlenerek, ardından da 2025 yılı ulaşım yapısı ve
yolculukları bilimsel yöntemlerle tahmin edildi.
Bu yolculukları karşılamak üzere farklı toplu taşım sistemlerini içeren bir
dizi kentsel ulaşım sistemi alternatifi hazırlandı.
Bu çerçevede geliştirilen 7 ana alternatifin bulguları kıyaslanarak farklı kri-
terler açısından olumlu ve yetersiz tarafları belirlendi.
Sözü edilen yedi alternatiften birisi, ihtiyaçlara cevap verecek niteliklerde
bulunarak sentez alternatifi haline dönüştürüldü.
Bu yeni alternatif, 7 alternatifin olumlu özelliklerini barındıran, aynı zaman-
da yetersizliklerine çözüm arayan Sentez Alternatifi (Alternatif 5) olarak ifade
edilmiştir.
Sentez Alternatifi;
Doğu – Batı koridorunda sadece Kayseri Raylı Taşıma Sistemi (KRTS) hat-