Page 118 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 118
118 Dördüncü Bölüm
için yapılan talep tahminlerine dayalı olarak 2012 yılında bu güzergâhtaki doruk
saat maksimum kesit raylı sistem yolculuklarının 10.000 seviyesine çıkacağı an-
laşıldığından 2. Aşama KRTS inşaatının 2009 – 2010 yılı itibarı ile başlatılması
ve 2012’de devreye alınması hedeflenmelidir.
Doğu – batı aksında uzanan KRTS güzergâhına paralel olarak, kuzey – gü-
ney doğrultusunda da Erkilet - Talas arasında bir raylı taşıma sistemi, 2025 yılı
itibarı ile bu koridorda doruk saat – doruk yönde 12.000 yolculuk talebinin üstüne
çıkacağı tahmin edildiğinden Ulaşım Ana Planında yer almaktadır.
Yapılan model testleri, Talas – Üniversite hattından Aşık Veysel Bulvarı va-
sıtasıyla 30 Ağustos ve Kocasinan Bulvarı’na devam eden ve 3. Aşama olarak
adlandırılan hattın yolcu talepleri açısından en uygun koridor olabileceğini gös-
termektedir.
Dolayısıyla raylı sistem projelendirme ve inşaat programının buna göre plan-
lanarak, geçecek süre içinde söz konusu koridorun bir toplu taşın koridoru olarak
hazırlanması ve lastik tekerlekli toplu taşın araçları ile servise başlanması öngö-
rülmüştür.
Bu koridor dâhil, önerilen ana otobüs hatlarından raylı sisteme aktarma
imkânı sağlanacak ve diğer toplu taşın sistemleri ile bütünleşecek biçimde aktar-
ma alanları düzenlenmesi gerekmektedir.
Bu alanlarda bireysel ulaşımın (özel otoların) yarısına, yaya ve bisiklet yol-
culuklarının da tamamına raylı sisteme erişme imkânlarını artırmak üzere dü-
zenlemeler (otopark alanları – kilitli bisiklet park yerleri v.b.) yapılması uygun
olacaktır.
Kayseri otobüs sisteminin kapasitesinin ve etkinliğinin artırılmasının temel
koşullarından birisi; ortalama seyir hızını artırırken, diğer yandan daha da önem-
lisi duraklarda bekleme sürelerinin kısaltılmasıdır. Bu amaçla bilet satışının oldu-
ğu gibi ücret toplama işlemlerinin de araç dışına taşınması amaçlanmaktadır.
Seyir hızlarının dolayısı ile ticari hızın artırılmasında diğer bir etken olan
genel trafik içindeki seyir şartları, otobüs sistemine özellikle yoğun koridorlarda
öncelikler tanınarak geliştirilmeli, bu amaçla otobüs yol ve şerit uygulamalarına
yer verilmelidir.
Raylı sistemin ana besleyici sistemi olarak otobüsler, KRTS hattını dik ke-
sen ve transfer imkânı yaratan güzergâhlarda çalışan bir hat yapısına kavuştu-
rulması gerekmektedir. Buna ek olarak, doğu – batı yönünde gelişen ve doğuda
konut, batıda çalışma alanlarını geliştirmeyi amaçlayan plan kararlarına da uygun
olarak bu yönde alternatif olarak oluşturulan yeni yol bağlantılarının da otobüs
güzergâhları olarak kullanılması sağlanmalıdır.