Page 123 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 123

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  123

            yi de ihmal etmeyerek yolumuza devam ediyordum. Akşam güneşi batmadan
            Eskişehir’e vardık. O zamanlarda yolcu trenleri gece hareket etmez, yolcular bir
            gece Eskişehir’de konaklayarak ertesi gün yollarına devam ederdi. Trenden istas-
            yon civarındaki otellerden birine geçtik.
                Sabahleyin erkence otelci seslendi. Trene yetişmek için müşterilerini kaldır-
            dı. Beş kuruştan ibaret olan otel parasını vererek trene tekrar bindik…
                Güneş batmadan evvel Haydarpaşa’ya ayak bastık. Eski istasyon binasının
            hemen arkasında basit bir otelde geceyi geçirdik. Haydarpaşa’nın yeni gar binası
            henüz inşa halinde idi. İlk işim iskeleye kadar gitmek, Haydarpaşa rıhtımından
            İstanbul’a bakmak oldu. Sarayburnu’nu, camilerin siluet halindeki görünüşünü,
            denizi bir hayli seyrettim” 33
                Yaklaşık 100 yıl önceki Kayseri-İstanbul arası yolculuk şartlarını ve o günle-
            rin imkânlarını bu şekilde anlatan Ahmet Hilmi Kalaç, bir yıl sonraki yaz tatiline
            memleketi Kayseri’ye gelişini o yıl işletmeye açılmış olan Haydarpaşa – Konya
            Ereğli arasını trenle yapacak, Eskişehir ve Konya’da birer gece kalarak seyahatin
            üçüncü gününde Ereğli’ye ulaşacaktır. Ereğli’den dört günlük araba yolculuğu
            ile de Kayseri’ye.
                Demir yolu hattı 1927’de Kayseri’ye kadar ulaştı. 1930’da Sivas’a, 1933’te
            Ulukışla üzerinden Adana’ya bağlanan Kayseri, ülke demiryolu ağının önemli
            kavşaklarından biri haline geldi. Bugün İstanbul ve Ankara’nın doğu ve güney
            doğu illeriyle bağlantısını sağlayan tren seferleri Kayseri üzerinden gerçekleşti-
            rilmektedir. Uzun yıllar yolcu ve yük taşımacılığında çok önemli bir paya sahip
            olan demiryolu taşımacılığı, 1970’li yıllardan itibaren karayolu taşımacılığının
            gerisinde kalmıştır. Kocasinan bölgesinde karayolu ile kesişme noktalarında ya-
            rattığı sorunların yanında şehrin kuzeyindeki bölgelerin gelişmesinde oluşturduğu
            fiziki eşik nedeni ile Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü tarafından 2009 yı-
            lında yapılan ihale ile şehir içerisinden geçen hatları kuzey çevre yolu paraleline,
            şehir merkezinde kalmış olan tesisleri ise Oymaağaç yakınlarına taşınmaktadır.

                Şehirlerarası karayolu taşımacılığı ise 20. Yüzyılın başından beri doğrusal
            yükselişini sürdürmüştür.  1960’lı  yılların sonuna  gelinceye kadar şehirlerarası
            yolcu taşımacılığı yapan otobüsler şehrin içerisinde değişik yerlerdeki hareket
            noktalarında faaliyetlerini sürdürmekteydi.
                Firmaların kendilerine uygun buldukları mekânlardan, kimi zaman eski Sul-
            tan Hamamı çevresinden, kimi zaman Hunat Cami güneyinden, kimi zamanda
            eski sanayi bölgesindeki Gazi İlkokulu yanından şehirlerarası otobüsler kalkardı.



            33  Ahmet Hilmi Kalaç, Kendi Kitabım, Ankara-1960.
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128