Page 127 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 127
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 127
Yeni şehirlerarası otobüs terminali
Şehirde Yeni Bir Yaklaşım;
Bölge Otoparkları
Şehirde yaşayan modern bir insanın günlük hayatının her safhası bir mimar
veya şehir plancı tarafından tasarlanmış mekânlarda geçer/geçmelidir. Yatak oda-
sı, banyo, wc, mutfak, oturma odası, sokak, cadde, bulvar, meydan, büro, fabri-
ka, okul ve sınıf insan hayatının geçtiği değişik mekânlardır. İnsanların günlük
hayatlarının geçtiği kapalı mekânların olduğu gibi, toplum tarafından kullanılan
ortak mekânlarında bir tasarım sonucunda elde edilen projelerle gerçekleştiril-
mesi gereklidir. Toplumlar gerek ekonomik açıdan, gerekse yetişmiş insan gücü
açısından belli düzeylere geldiklerinde bu ihtiyaçlarını daha yüksek standartlarda
karşılamaya başlarlar.
Ticaretin, sanayinin, ekonominin, sosyal hayatın ayrılmaz ve vazgeçilmez bir
parçası olan motorlu araçlar, modern kentlerin korkulu rüyası haline geldi. Refah
seviyesinin yükselmesi ile birlikte kentlerdeki kişi başına düşen araç sayısının her
geçen gün artması, özellikle şehirlerin merkezi bölgelerinde otopark problemle-
rini çözümlenemez noktalara sürükledi. Kayseri şehrinin 1950’li ve 1960’lı yıl-
lardan itibaren oluşan kent dokusu içerisinde geniş cadde ve bulvarlar planlanmış
olmasına rağmen o yıllardaki şehir imar planlarında katlı otopark ve bölge oto-
park alanlarına rastlanmaz. 1975 ve 1986 planlarında özellikle konut bölgelerinde
bölge otoparkları planlanmış olmakla birlikte, gerek araç baskısının oluşmaması,
gerekse konuya mahalli yönetimlerin yeterli ilgiyi göstermemeleri nedeniyle 1995
yılına kadar şehirde açık bölge otoparkı düzenlemesi yapıldığını görmüyoruz.