Page 121 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 121
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 121
Avusturya’yı İtalya’ya bağlayan Brenner Ge- Kayseri’nin doğu girişindeki kağnı izleri
çidinde koruma altına alınıp sergilenen roma
yolu kağnı izi
Kara Saz’ın güneyinden Seygalan Geçidi’ni aşarak şehre girmiş ve Taşlıburun’da
karargâh kurmuştur.
1649 yılında şehre gelen Evliya Çelebi Maraş üzerinden, 1705 yılında gelen
Paul Lucas Ürgüp üzerinden, 1813 yılında gelen John Macdonald Kınneeır Yoz-
gat – Boğazlıyan üzerinden, 1834 yılında gelen Charles Texier yine Yozgat’tan,
Çokgöz Köprüsü üzerinden, 1835 yılında gelen Wıllıam John Hamilton İncesu
üzerinden, 1838 yılında gelen Helmuth Vonmoltke yine Malatya üzerinden şehre
giriş yapmıştır. 1859 yılında A.D. Mordtmann Kızılırmak kıyısı boyunca dola-
şarak Çokgöz Köprüsü ve Erkilet üzerinden şehre giriş yaparken, 1858 yılında
gelen Dr. H. Barth’s Erkilet üzerinden, 1881 yılında gelen Henry Fanshawe Tozer
Boğazlıyan ve Erkilet üzerinden, 1899 yılında şehre gelen Roman Obelhmmer ve
Heınrich Zımmerer’in ise yine Ürgüp üzerinden şehre giriş yaptığını görüyoruz.
Bütün bu seyyahların şehre giriş yönlerinden Kayseri’nin tarih boyunca birçok
ulaşım yolunun kesişim noktasında olması ile birlikte doğu, kuzey, batı ve güney
yönlerinden şehre yaklaşımlara sahip bulunduğunu, en işlek karayolu bağlantısı
ile yoğun seyahatlerinse bu günde olduğu gibi batı yönünden ve bu bağlantıyı
sağlayan Çokgöz Köprüsü üzerinden olduğu anlaşılmaktadır.
Kayseri’de en uzun süreli (1920–1946) milletvekilliği yapmış olan Ahmet
Hilmi Kalaç hatıralarında, 1904 yılında Kayseri Sultanisi’ni bitirdikten sonra ar-
kadaşı ile okumak için İstanbul’a gidişini, Kayseri – Ankara arasını atlı bir araba
ve oradan İstanbul’a kadar trenle nasıl kat ettiklerini anlatır. Bu bölümler hem
zamanın ulaşım imkânlarını, hem de 20. yüzyıl başındaki ülke görünümünü an-
latması açısından bilgilendiricidir.
“Bir pazartesi Kayseri’den hareket ettik. İlk günü Kızılırmak’ın Tekgöz
Köprüsü’nden geçerken arabayı durdurduk. Köprünün her tarafını hayretle tema-
şa ettik. Köprü kemerinin büyüklüğü ve yüksekliği hayretimizi çekti. İlk konak