Page 120 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 120
120 Dördüncü Bölüm
Böylece, şehir ekonomisine, dolayısıyla da ülke ekonomisine katkıda bulu-
nulması mümkündür.
Arazi kullanım planlama çalışmaları ile eş zamanlı olarak 2025 yılı projek-
siyonuna göre hazırlanan ulaşım ana planının, belirlenen ilke ve hedefler doğ-
rultusunda uygulanması halinde sağlıklı bir kent planlaması ve yaşanabilir bir
Kayseri’nin gerçekleşmesi mümkün olacaktır.
Şehirlerarası Ulaşım
Anadolu’nun tam ortasındaki Kayseri, ülke ulaşım ağının önemli bir kavşak
noktasıdır. Karayolu ve demiryolu bağlantıları açısından ülkenin batı kesimine
doğu ve güney doğu illerini bağlayan kara ve demiryolları Kayseri’den geçer.
Tarihi dönemlerden bu güne kadar kara yolu ulaşımında önemli bir yere sa-
hip olan Kayseri’de ulaşım imkânları çağlar boyunca önemli değişikliklere uğra-
yarak gelişmiştir. Selçuklular zamanında yapılan Sultan Hanı, Karatay Hanı ve
Osmanlı döneminde inşa edilen Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Kervansarayları
ile de ticari ve coğrafi konumuna uygun ulaşım imkânlarını korumuştur.
Antik çağlarda tarihi ipek yolu üzerinde bulunan Kayseri şehri, bu coğra-
fi imkânların etkisi ile tarih boyunca önemli bir ticaret merkezi olma özelliğini
sürdürmüştür. Anadolu’da yerleşim alanlarının kurulup yaygınlaşmaya başladı-
ğı yıllardan itibaren Kayseri’ye ve daha batıdaki şehirlere doğudan yük taşıyan
kağnıların tekerleklerinin kayalar üzerinde bıraktıkları izlerin kalıntılarını bugün
şehrin hemen girişindeki Engir Gölü yakınlarında görmek mümkündür. Tarihi
yolun büyük bölümü yeni yol çalışmaları ve inşaat alanlarının altında kalmış
olmakla birlikte binlerce kağnının binlerce yıldır ortaya koyduğu izler bu güne
kadar ulaşmıştır.
Tarihi taşıma vasıtası olan kağnının tekerleklerinin toprağa gömülmemesi
için daha çok yol olarak kayalık alanlar seçilirdi. Tekerler bu kayaları oyarak
kendilerine bir bakıma devam eden uzun oyuklarla bir güzergâh oluştururlardı.
Ancak belki 50, belki de 100 sene sonra mevcut oyuklar belli bir derinliğe ulaşın-
ca mecburen bu oyuklar terk edilerek, hemen yanında yeni bir güzergâhla, yeni
oyuklar oluşturma süreci başlardı. Böylece binlerce yıllık süreçte, 100–150 yıl
öncesine kadar kağnılar bu bölgede binlerce yan yana teker izi oluşturmuşlar ve
bu güne kadar ulaşan muhteşem bir tarihi miras intikal ettirmişlerdir.
Tarih boyunca Kayseri’ye gelen Osmanlı Sultanları ve seyyahlar şehre çok
değişik yönlerden giriş yapmışlardır.
Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman Konya üzerinden Kayseri’ye
gelirken Bogazköprü istikametini kullanmıştır ki; Kanuni’nin bu seferini Matrak-
çı Nasuh, minyatürle göstermiştir. Sultan IV. Murat ise İncesu yolu üzerinden,