Page 162 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 162

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           EMİ / 153 [633]


           Türbe plan olarak kare kaide üzerine bi-  lerde ve yerde olanların hepsi onundur.
           na  edilmiş  sekizgen  bir  gövdeden  oluş-  Onun  izni  olmadan  kendisinin  katında
           makta, üst örtüsünü ise içten kubbe, dış-  kim şefaat edebilir? Onların önlerinde ve
           tan piramidal külah örtmektedir. Zaman-  arkalarında olanları bilir. Onun ilminden
           la zemin kotundan oldukça aşağıda kalan   ancak  kendisinin  dilediği  kadarından
           yapıya  geçiş,  türbenin  kuzeyinde  bulu-  başka bir şey kavrayamazlar. O’nun kür-
           nan üzeri beşik tonozla örtülü ön mekâ-  süsü  gökleri  ve  yeri  kaplamıştır.  Onları
           nın  kuzeydoğuda  yer  alan  kapısından   korumak kendisine ağır gelmez. O yüce-
           sağlanır.  Ön  mekân  yine  aynı  cephede   dir,  büyüktür.  Dinde  zorlama  yoktur.
           yer alan bir pencere tarafından aydınlatıl-  Doğruluk, sapıklıktan seçilip belli olmuş-
           maktadır. Türbe’nin ziyaretgâh bölümü-  tur. Beş yüz seksen dört senesinde” yazı-
           ne kuzeybatı duvarı üzerine açılmış dik-  lıdır.
           dörtgen kapıdan geçilir. Türbe’nin iç kıs-  Kaynakça: Özbek, Arslan, KTKVE, s. 390-391;
           mında  iki  adet  sanduka  bulunmaktadır.   Hakkı  Önkal,  Anadolu  Selçuklu  Türbeleri,
           Bunlardan 1188–1189 tarihli olan Cema-  Ankara  1996,  s.  33-37;  Orhan  Cezmi  Tuncer,
           leddin Tanrıvermiş bin Davud’a, 1235 ta-  Anadolu Kümbetleri, C. I, Ankara 1992, s. 146-
                                               148;  Çakmakoğlu  Kuru,  Kayseri  Mimarisi,    s.
           rihli  olan  ise,  Emîr  Ali  Hüsam’a  aittir.   116-119; Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Selçuklu
           Emîr  Ali  Hüsam’a  ait  olan  sandukanın   ve Beylikler Dönemine Ait Bazı Kitabe ve Me-
           üzerinde  Ayet-el  Kürsi  ve  Ali  İmran   zartaşları”,  Tarih  Dergisi,  S.  XXXIV,  İstanbul
           Suresi’nin 18–19. ayeti yazılıdır. Ziyaret-  1984, 497-504; Remzi Aydın, Kayseri Mihrab-
           gâh  kısmının  kıble  istikametinde  sivri   ları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-
                                               sü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya
           kemerli, yarım daire planlı sade bir mih-  2006, s. 42-43.
           rap  yer  almaktadır.  Bu  bölüm  duvarlar                 REMZİ AYDIN
           üzerine açılmış ikiz kemerli dört pencere
           ile aydınlatılmaktadır. Yapının kare plan-  EMİR ERDOĞMUŞ (TATARHANİLER)
           lı cenazelik bölümünün üstünü sivri be-  TÜRBESİ
           şik  tonoz  örtmektedir.  Sade  olarak  inşa   Kayseri İli, Melikgazi İlçesi, Seyyid Bur-
           edilen türbedeki tek süs unsuru külah al-  haneddin Mezarlığı içinde Seyyid Burha-
           tında  yer  alan  kitabe  kuşağıdır.  Kitabe   neddin  Muhakakiki  Tirmizi  Türbesi’ne
           kuşağında,  yazılıdır.              bitişik  olan  ve  “Tatarhaniler  Türbesi”
           Okunuşu:  Haze’l kabir el-merhum el-  olarak da bilinen yapıdır. Türbe, taç kapı
           mahsun  Cemaleddin  Emîr  El-sifehsa-  üzerindeki  kitabesine  göre  H  749  (M
           lar Ebu el-mekarim  Tengri Birmiş bin   1348) yılında Emîr Erdoğmuş için yaptı-
           Davud  mevarallahü  darihahü  Allahü   rılmıştır. Tamirlerle günümüzdeki şeklini
           lâ ilâhe illâ hüvel hayyül kayyûm. Lâ
           te’huzühû sinetün ve lâ nevm. Lehû mâ
           fis-semâvâti  vemâ  fil  ard.  Menzellezî
           yeşfeu indehû illâ biiznihi. Ya’lemü mâ
           beyne eydîhim vemâ halfehüm velâ yü-
           hîtûne bişey’in min ilmihî illâ bimâ şâe
           vesia  kürsiyyühüs  semâvâti  vel  ard.
           Velâ yeûdühü hıfzuhumâ ve hüvel aliy-
           yül azîm. La ikrahe fiyddiyni kad tebey-
           yenerrüşdü  minelğayyi  femen  yekfür.
           Fi sene erba ve semanin ve hamsemi’e.
           Anlamı:  “Bu  kabir  merhum,  mahsun,
           büyük  kumandan,  kerem  sahibi  Davud
           oğlu  Cemaleddin  Tanrıbirmiş’indir.  Al-
           lah makamını nurlandırsın, Allah ki on-
           dan  başka  Tanrı  yoktur,  daima  diri  ve
           yarattıklarını  koruyup  yöneticidir.  Gök-  Emir Erdoğmuş Türbesi
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167