Page 341 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 341
[812] 332 / GEÇ KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
tir. III. Tiglatplaser yıllıklarından tanıdığı- tanrı kabartmalı ortostadın nasıl bir mi-
mız Tuatte, Kikki ve Puhamme hiyerog- mariyi süslediği bilinmemektedir. Göllü-
lifli anıt bırakmamıştır. Anadolu’da hiye- dağ’dakiler ise sarayın girişini bezeyen
roglifli eserlerin corpusunu hazırlayan D. kapı aslanları ve bitirilmemiş sütun kai-
Hawkins, bu yazıtlı Tabal anıtları ile Asur delerine ait tasvirlerdir. İvriz’de ve yazıt-
yıllıklarında adı geçen Tabal ve Asur kral- sız benzeri Ambarderesi kaya kabartma-
larının senkronize listesini yayınlamıştır. larında, tanrı Tarhunsas karşısında tapan
kral Warpalawas tasviri vardır. Bor stelin-
Tabal Anıtları Asur Kaynakları
de de benzer kompozisyon şeması içinde
Wasusarmas (Sultanhan, Wasusarme (Tiglatplazer aynı figürler bulunmaktadır.
Kayseri Tapada) III. MÖ 738-730) Geç Hitit/Demir Devri Eserleri
Kiyakias (Aksaray) Kiakki (Sargon II: MÖ 718) Kayseri ili sınırları içinde bulunan hiye-
roglifli yazıtlarla, Kültepe, Sultanhan hö-
Kurtis (Bohça) Kurti ? (Sargon II. MÖ 718-713 )
yüklerinde ve Kululu Kaletepe’de yürü-
Warpalawas (İvriz 1, Bor, Urballa (Tiglatplazer, tülen arkeolojik kazılar, onun Geç Hitit
Bulgarmadan) Sargon MÖ 738-709) Döneminde Tabal Krallığı idaresinde bu-
lunduğunu göstermektedir.
Sargon* II.’nin MÖ 705’de Tabal’daki Kaya Anıtları
ölümünden sonra, Senharip, Esarhad- Karapınar Kaya Anıtı: Kayseri’nin 23 km kuze-
don ve Asurbanipal’in Tabal’la ilişkisi, yinde 1480 m yükseklikte kayalık bir pla-
Kral Mugallu ile gerçekleşir. Mugallu todadır. 1989 yılında keşfedilmiştir. Müze
gönüllü olarak yıllık vergisini at olarak Müdürlüğü aracılığıyla, Tahsin Özgüç ta-
öder ve kızını da gelin olarak verir. rafından bilim dünyasına duyurulmuştur.
Melid’in Tabal’la birleşmiş olması ile Anıtta dik ve düzgün kaya yüzeyinde sağa
açıklanır. MÖ 651’e kadar vergi ödeme-
leri sürer. Onun oğlu da bu yükümlüğü dönük bir erkek figürü ve üç hiyeroglif
sürdürse de artık Tabal Asur’un ilgi alanı işareti yer almıştır. Derinliği az çizgi tekni-
dışında kalır. Tabal’de Geç Hitit Çağı sa- ğinde hazırlanan sahne, çekiç darbeleri ile
natını yansıtan tasvirli eseler Kültepe, tahrip edilmiştir. Tahsin Özgüç*, klasikleş-
Kululu, Göllüdağ, Keşlik Yaylası, İvriz ve miş “ben(im)” duruşu nedeniyle haklı
Karapınar kökenlidir. En çeşitli örnekler olarak 62 cm yüksekliğindeki figürü, kral
Kululu’dandır. Bunlar çok tahrip edilmiş, tasviri olarak yorumlamıştır. Yanındaki
parçalanmış durumda, kral, sfenks, aslan yazıtın Pa başlangıcına dayanarak, Kululu
heykellerinin parçalarıdır. Kültepe’de stellerinden tanınan, Kral Panunis’in ismi-
nin hatıra geldiğini belirtmiştir.
Karapınar’dan 10 km uzaklıktaki Erkilet
yazıtlarının kırık oluşu nedeniyle kimin
tarafından yazıldıkları bilinmemekle bera-
ber Karapınar’daki kral tarafından yazdı-
rıldıkları düşünülmüştür. Karapınar’daki
ikinci kaya anıtı pınarın 600 m kuzeydo-
ğusundadır. İki sahneli kompozisyon şe-
masında, solda mızrakla aslan avlayan bir
erkek figürü görülmektedir. Diğer kaya
anıtıyla karşılaştırıldığında farklı bir üslup-
la işlendiği, çöpten adam tekniğiyle yapıl-
dığı görülmektedir. Sol sahne ise iki insan
ve bir aslanla şematik olarak gerçekleşti-
rilmiştir.
Arkeolojik Kazılar
Kültepe: Kocasinan İlçesi sınırındaki Kül-
Geç Hitit Dönemine ait Kayseri Merkez’de
bulunmuş stell (T. Bilgin) tepe Höyüğü’nde Tahsin Özgüç başkan-