Page 18 - kayseri_turkuleri
P. 18

KAYSERİ TÜRKÜLERİ VE OYUN HAVALARI


               Yeşillendi Germir Bağları gibi sözel dokusunda doğrudan Kayseri’yi işaret eden pekçok türkü de var-
               dır. Dolayısıyla “türkü söyleme geleneği”ne dâhil ettiği onca türküye bakılınca Kayseri’nin de geleneğin
               önemli bir icra zemini olduğu rahatlıkla ifade edilebilir. Aslında geleneğin, yani icranın (=bağlam) canlı
               olduğu her yerde doğal olarak ibdâ (=yaratma) da olmaktadır. Nitekim Lomax’ın ifade ettiği üzere türkü
               söyleme geleneği, ancak türkü söyleme yoluyla muhafaza edilmektedir (Ferris 1997: 87). Fakat biraz önce
               sözünü ettiğimiz nedenlerden dolayı bu kitapta bir araya getirilen bütün türkülere “Kayseri türküleri”
               demek yerine, “Kayseri’de söylenmiş (=ibdâ ve icra edilmiş) ve/ya derlenmiş türküler” adını vermek daha
               makul bir yaklaşım olarak kabul edilmelidir.


                  1. 1. Yapı Özellikleri
                  Yukarıda da ifade edildiği üzere türküler yapı (şekil) özellikleri bakımından oldukça zengin bir çe-
               şitliliğe sahiptir. Fakat genellikle bir ana metin (=kanat) ve hemen bu ana metni takip eden bağlantılar-
               dan (=nakarat) oluşur. Bu yönüyle türkülerin “ana metinleri bir mısra olan türküler”, “ana metinleri iki
               mısra olan türküler”, “ana metinleri üç mısra olan türküler”, “ana metinleri dört mısra olan türküler” ve
               “karşılıklı türküler” şeklinde sınıflandırıldığı görülmektedir (Kaya 2014: 181-182). Ana metinden sonra
               gelen bağlantıların ise bir mısradan oluştuğu türküler olduğu gibi, sekiz ve daha fazla mısradan oluşan
               bağlantılara sahip türküler de vardır (Kaya 2014: 181-182).
                  Bu açıdan Kayseri türkülerine baktığımız zaman bunların da yapı bakımından zengin bir çeşitliliğe
               sahip olduğunu söyleyebiliriz. Tabii daha önce de ifade ettiğimiz gibi türküde belirleyici temel unsurun
               “ezgi” ve “beste” olması icracıya icra ortamında türküleri oldukça zengin bir şekil çeşitliliği içerisinde
               ibdâ ve icra etme imkânı tanımıştır.
                  (Aman) Ali Dağı da dersen dağların hası
                  Çekmiş kucağına koca Talas’ı (aman aman)
                  Eşim aman aman bızdık
                  Biz burda candan bezdik
                  Alnına liraları dizdik
                  Güzellerlen gezdik
                  Çirkinlerden bezdik (1/1).


                  Kayseri türküleri içerisinde yukarıdaki Ali Dağı Derler de Dağların Hası (Bızdık) adlı türküden al-
               dığımız örnekte de görüldüğü üzere ana metni iki mısradan (=beyit) oluşan türküler olduğu gibi, ana
               metni dörtlüklerden oluşan türküler de önemli bir yer tutmaktadır:
                  Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır
                  Bugün posta günü canım sıkılır
                  Ellerin mektubu gelmiş okunur
                  Benim yüreğime hançer sokulur
                  ***
                  Beyler oynar satırancın rengini
                  Çeken bilir ayrılığın derdini
                  Ben urmuşum yaraların dördünü
                  Bir de sen ur yaralarım beş olsun
                  ***
                  Dama vurdum bir depik
                  Damın direği kepik
               18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23