Page 19 - kayseri_turkuleri
P. 19

Dr. Erol AKSOY/Dr. Erhan ÇAPRAZ


                  Gız ben seni alırım
                  Allah bilir kim öpük


                  Yukarıdaki ilk iki dörtlük bir “koşma” özelliği sergilerken, son dörtlük ise aslında bir “mani”dir. Elbet-
               te evvelce de ifade ettiğimiz gibi bunların türkü formuna dönüşmesinde bestesi ve ezgisi etkili olmuştur.
               Fakat kanaatimizce türkülerde beyit, dörtlük ve bend gibi yapıların ağırlık kazanmasında icra ortamında
               sürekli etkileşimde bulundukları diğer edebî geleneklerin de tesiri vardır. Yani türküyü yakan (yaratan)
               kişinin “düşüncelerini bir kalıba dökmekte, bir düzene sokmakta, bir şiir biçimi içinde ifade etmekte”
               “serbest” (Başgöz 2008: 136) olması yanında âşık tarzı şiir geleneği ve klâsik türk şiiri geleneğinin de
               türkülerin gerek mana gerekse şekil evreninin şekillenmesinde etkisi olduğunu söyleyebiliriz.
                  Kayseri türkülerinde türkülerin de klâsik yapısını teşkil eden ana metinleri üç ve bağlantıları iki mıs-
               radan oluşan şekle daha çok rastlanmaktadır:


                  Ahmed’in başlığı Gürcü başlığı
                  Yüksek odalardan (aman) gelir harçlığı
                  Metelik yerine harcar beşliği
                  Uyan Ahmet uyan uyanamaz oldu
                  Yağlı gamalara dayanamaz oldu
                  ***
                  Al bostancı bir bostan ver hastam var (aman)
                  Asmanın dibine gelmiş yosmam var
                  Sen olmasan beni burda ister var (aman)
                  (Aman) Efeler şu mahlede bir güzel
                  Devriyeler gelir (de) peşime düşer


                  Hatta Kayseri türküleri içerisinde daha çok ön plana çıkan Gesi Bağları, Yarim İstanbul’u Mesken mi
               Tuttun, Gine Yeşillendi Germir Bağları gibi türkülerin de klâsik türkü formunda oldukları görülmekte-
               dir:
                  (Of) Gesi bağlarında dolanıyorum
                  Yitirdim yârimi (aman) aranıyorum
                  Bir çift selamına güveniyorum
                  Gel otur yanıma hallerimi söyleyim
                  Halimden bilmiyor ben o yâri neyleyim (1/1)


                  Kayseri’de icra edilen türkülere bağlantıları (nakarat) açısından baktığımız zaman iki mısradan olu-
               şan bağlantılar büyük çoğunluğu oluşturmakla birlikte bağlantısı on mısraya kadar ulaşan, halk arasında
               Yekte adıyla bilinen bir türkü de vardır:
                  (Of of) Kandilli yazmayı kaldır yüzünden (vay güzel vay güzel)
                  Alırım dedin de döndün sözünden (vay güzel vay güzel)
                  Lisanlara geldim senin yüzünden (yekte)
                  Yekte anam yekte
                  Pastırmalar denkte

                                                                                                        19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24