Page 22 - kayseri_turkuleri
P. 22

KAYSERİ TÜRKÜLERİ VE OYUN HAVALARI


                  Ellerin yâri geldi
                  Serhoş nerede kaldı
                  Hele hele ninno gül ninno
                  Ferman koltuklarına
                  Alçak bağla feroyu
                  Değsin topuklarına
                  ***
                  (Of of) Akşam harede kaldı
                  Fitil yarede kaldı
                  Kara gözlü sevdiğim
                  Bilmem nerede kaldı (keklik)
                  Aman keklik yaman keklik çil keklik aman
                  Çık dağların başına da öt keklik aman
                  Gak gak gubarak gubarak gubarak öt keklik aman
                  Kekliği düz ovada avlarlar aman
                  Güzellere meyil bağlarlar aman


                  Yukarıda iki farklı türküden alınan bendlerde ana metindeki bazı ifadelerin tekrarlandığı görülmek-
               tedir. Yine oldukça meşhur olan Gesi Bağlarını Dolanıyorum adlı türküde yer alan bazı ifadelerin Posta
               Yollarını Dolanıyorum adlı türküde de tekrarı söz konusudur:
                  Gesi bağlarını dolanıyorum
                  Yitirdim yârimi (anam) aranıyorum
                  Bir çift selamına güveniyorum
                  Atma anam atma beni dağlar ardına
                  Kimseler yanmasın anam yansın derdime
                  ***
                  Posta yollarını dolanıyorum (aman)
                  Yitirdim yârimi aranıyorum (aman)
                  Bir çift selamına güveniyorum (aman)
                  Ya sen gel buraya ya ben varayım (aman)
                  Elmas kadehlerin ben doldurayım (aman)


                  Başgöz’e göre bu durum dinleyicinin “dikkatini diri tutar”, “türküden aldığı tadı artırır” ve “türküye
               kaltıl[ımını] kolaylaştırır. Zira dinleyiciler “daha evvel duyduğu ezgiyi daha çabuk kavrar, onu daha kolay
               tanır ve sever.” (Başgöz 2008: 129). Tabii bu durumun ortaya çıkmasında aynı zamanda anonim bir folk-
               lor ürünü olan türkünün sözlü kültür ortamında icrasına bağlı olarak “çeşitlenme”sinin de etkili olduğu
               düşünülebilir (Kınık 2011: 51).
                  Yapı itibariyle Kayseri’de icra edilen türkülerde gözümüze çarpan bir diğer husus da türkülerin ba-
               şında, ortasında ve sonunda “Off of, oy, ey, aman, yandım, gel gel vb.” gibi ünlemlerin kullanım yoğun-
               luğudur:
                  Aman…
                  Benden selam söylen o nazlı yâre (ey vay yâre oy)
               22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27