Page 22 - kayseri_turkuleri
P. 22
KAYSERİ TÜRKÜLERİ VE OYUN HAVALARI
Ellerin yâri geldi
Serhoş nerede kaldı
Hele hele ninno gül ninno
Ferman koltuklarına
Alçak bağla feroyu
Değsin topuklarına
***
(Of of) Akşam harede kaldı
Fitil yarede kaldı
Kara gözlü sevdiğim
Bilmem nerede kaldı (keklik)
Aman keklik yaman keklik çil keklik aman
Çık dağların başına da öt keklik aman
Gak gak gubarak gubarak gubarak öt keklik aman
Kekliği düz ovada avlarlar aman
Güzellere meyil bağlarlar aman
Yukarıda iki farklı türküden alınan bendlerde ana metindeki bazı ifadelerin tekrarlandığı görülmek-
tedir. Yine oldukça meşhur olan Gesi Bağlarını Dolanıyorum adlı türküde yer alan bazı ifadelerin Posta
Yollarını Dolanıyorum adlı türküde de tekrarı söz konusudur:
Gesi bağlarını dolanıyorum
Yitirdim yârimi (anam) aranıyorum
Bir çift selamına güveniyorum
Atma anam atma beni dağlar ardına
Kimseler yanmasın anam yansın derdime
***
Posta yollarını dolanıyorum (aman)
Yitirdim yârimi aranıyorum (aman)
Bir çift selamına güveniyorum (aman)
Ya sen gel buraya ya ben varayım (aman)
Elmas kadehlerin ben doldurayım (aman)
Başgöz’e göre bu durum dinleyicinin “dikkatini diri tutar”, “türküden aldığı tadı artırır” ve “türküye
kaltıl[ımını] kolaylaştırır. Zira dinleyiciler “daha evvel duyduğu ezgiyi daha çabuk kavrar, onu daha kolay
tanır ve sever.” (Başgöz 2008: 129). Tabii bu durumun ortaya çıkmasında aynı zamanda anonim bir folk-
lor ürünü olan türkünün sözlü kültür ortamında icrasına bağlı olarak “çeşitlenme”sinin de etkili olduğu
düşünülebilir (Kınık 2011: 51).
Yapı itibariyle Kayseri’de icra edilen türkülerde gözümüze çarpan bir diğer husus da türkülerin ba-
şında, ortasında ve sonunda “Off of, oy, ey, aman, yandım, gel gel vb.” gibi ünlemlerin kullanım yoğun-
luğudur:
Aman…
Benden selam söylen o nazlı yâre (ey vay yâre oy)
22