Page 428 - kayseri_turkuleri
P. 428
KAYSERİ TÜRKÜLERİ VE OYUN HAVALARI
lün ve kalbin türküsünü çağrıştırır.
Türkü kaynak olarak ilhama tekabül eder. Belki de bunun için tabiatın sesinde aranması tesadüf de-
ğildir. Çünkü daha önce de belirttiğimiz gibi tabiat iz ve gösterge olarak cenneti temsil eder. Cennetten
bu dünyaya yapılan zorunlu yolculuk bu kez insanın iradesi ile bu dünyadan cennete yapılmalıdır. İnsan
haliyle yolda olan, diliyle her an duada ve yakarışta olandır.
Dolayısıyla peygamberlerin sünnetini taklit eden veliler, dervişler, şairler de sürekli bir yolculuk ha-
lini yaşarlar. Tasavvuf literatüründeki ilahiler, nefesler, virdler, cemler, semahlar, zikirler bu bağlamda
değerlendirilmelidir. Nitekim bize göre bizim kastettiğimiz anlamda türkünün özü de kaynağı da budur.
Dünya bir Leyla’dır ve dünya hayatı Leyla’dan Mevla’ya bir yolculuktur.
Sufilere göre musiki mana âleminin tecellileri ve tezahürleridir. Ses veya nefes ilahî bir anlama sahip-
tir. Sufi veya Hakk aşığının duyduğu her ses ilahî bir dil, ilahî bir müjde ve anlam taşır. Sema ve semah
varlığın Varlık etrafındaki dönüşünü/zikrini temsil eder. Gazali’ye göre sema ruhun gıdası, Halil Cibran’a
göre ise dilidir.
Hey erenler hak aşkına
Kalkın semaha dönelim
Gönüldeki dost aşkına
Kalkın semaha dönelim
Dargınlık gitsin aradan
Hoş görsün bizi yaradan
Üçer beşer bir sıradan
Kalkın semaha dönelim
O yokları var edene
Gerçek halın sır edene
Şükredelim yaradana
Kalkın semaha dönelim
Hak lokması yiye
Biz bu deme geldik niye
Allah Allah diye diye
Kalkın semaha dönelim
Âşık olan çalsın sazı
Aysın cümlemizin özü
Hak affetsin cümlemizi
Kalkın semaha dönelim
Garibim döndüm şaşkına
Hak yardım etsin düşküne
Gönüldeki dost aşkına
428