Page 433 - kayseri_turkuleri
P. 433

Dr. Erol AKSOY/Dr. Erhan ÇAPRAZ


               Kerkük’te rastlıyoruz.                            Gesi Bağlarında bir top gülüm var
                  Türkünün farklı kaynaklarda, birbirinden de-   Hey Allah’tan korkmaz sana bana ölüm var
               ğişik ve çoğu zaman orijinalinde olmayıp başka    Ölüm var da şu dünyada zulüm var
               türkülerden alındığı belli olan sözlerle karsımıza   Gel otur yanıma hâllerimi söyleyim
               çıkması, tıpkı Yozgat Sürmelisi adlı meşhur Yoz-  Hâlimden bilmeyen ben o yâri neyleyim
               gat türküsünde de karşılaştığımız önemli bir folk-
               lorik süreci çağrıştırmaktadır. Belirli bir yörenin   Gesi Bağlarında üç ırgat işler
               müzikal ve kültürel kimliğini en belirgin biçimde   Anamdan mı gelir şu uçan kuşlar
               yansıtan bazı türküler, popülerleşme sürecinde
               bir taraftan eğlence ve işret ortamlarına taşınarak   Analar doğurur ele bağışlar
               orijinal söz ve ezgi yapısında olmayan unsurları   Atma anam beni dağlar ardına
               bünyesine alıp farklı bir kimlik kazanırken, diğer   Kimseler yanmasın, anam yansın derdime
               taraftan sözü ve müziğiyle âdeta “mirî malı” gibi
               telakki edilerek, ferdî duygu ve düşüncelerin ifade-  Gesi Bağlarının gülleri mavi
               sinde hazır söz ve ezgi kalıbı görevi üstlenirler. İşte   Ayrıldım anamdan gülmeyim gayri
               Gesi Bağları Türküsü’nün, bazı icralarında, zaman   Alımı yeşilimi giymeyim gayri
               içinde âdeta bir oyun havası ritmine ve yorumuna   Yas tutsun ellerim kına yakmayım
               evirilmesinin ve bazı kaynaklarda asıl konuyla ilgi-  Kör olsun gözlerim sürme çekmeyim
               si olmayan sözleri içermesinin sebebi budur. Gesi
               Bağlarından gelsin geçilsin/Kurulsun masalar rakı   Gesi Bağlarında kılarım namaz
               konyak içilsin söyleyişinin türküye eklemlenmesi-  Kılarım kılarım Hakk’a yaramaz
               nin de böylesi bir süreç neticesinde olduğu açıktır.   Dostun ettiğini düşman yapamaz
                  Oysa türkünün ana teması; Başka bir diyardan   Örtün pencereyi değmesin yeller
               Gesi’ye gelin gelen genç bir kızın kendisini yuva-  Dertli olduğumu anam bilmesin eller
               dan atılmış yavru kuş gibi hissetmesi sonucu yeni
               yuvasında duyduğu gariplik ve dışlanmışlığı, eski
               yuvasına ve anasına duyduğu dayanılmaz hasretin   Gesi Bağlarında tokaştım taşa
               acısıyla yoğurarak terennüm etmesidir. Türkü mü-  Kardaş ekmeğini kakarlar başa
               zikal gücünü, daha çok anonim ezgilerde karşılaş-  Yelip çalıştığım emeğim boşa
               tığımız o erişilmez sadelikle bezeli rafine üslubun-  Ne deyim ağlayım alın yazısı
               dan alırken, sözlerindeki gücü, en çok ağıtlarda    Kader böyle imiş onmaz bazısı
               karşılaştığımız soylu ve samimi duyguların yürek-
               ten ifadesiyle oluşan “sehl-i mümteni” numune-    Gesi Bağlarında ötüşür kuşlar
               si dil ve anlatımından almaktadır. Ahmet Hamdi    Kalmadı başıma değmeyen taşlar
               Tanpınar’a, Gesi Bağları için “Bu acayip türkü hiç   Anam bana kıydı ele bağışlar
               fark edilmeden yutulan bir avuç zehre benzer” de-  Atma anam beni dağlar ardına
               dirten de bu yönü olsa gerek. Hemen hemen her     Kimseler yanmasın anam yansın derdime
               kuplenin “Gesi Bağları” ile başlaması, türkünün
               doğduğu mekânı ve atmosferi vurgulayan etkili bir
               arka plan oluşturduğu gibi; anlatımı güçlendiren,   Kaynakça:
                                                                 Prof. Dr. A. Caferoğlu, Orta Anadolu Ağızlarından Derle-
               çağrışımları diri ve canlı tutan bir leitmotif görevi   meler, TDK Yay., Ankara 1995;
               de  üstlenir.  Aşağıya  aldığımız  bazı  bölümlerinin   A. Hamdi Tanpınar, Beş Şehir, Dergâh Yay., İstanbul 1976;
               bu gözle okunmasında fayda var:
                                                                 Hulusi Üstün, Türkü Öyküleri, Pozitif Yay., İstanbul 2003;
                                                                 Dr. Mahir Nakip, Kerkük Türk Halk Musikisinin Tahlil ve
                  Gesi bağlarında dolanıyorum                 Tasnifi, Ankara 1991;
                  Yitirdim yârimi anam aranıyorum
                  El kadar mektuba güveniyorum
                  (Bir çift selamına güveniyorum)
                   Yaz da mektubunu anam postaya bırak
                  Felek bizi ayırdı anam yolumuz ırak

                                                                                                       433
   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438