Page 75 - kayseriden_kopan_turku
P. 75

BÖLÜM II







            Ben Ahmet Gazi Ayhan’ı 1946 yılında Ankara’da, kendisinin de hemşehrisi ve yakın arkadaşı olan şimdi
            ismini hatırlayamadığım ve terzi olduğunu bildiğim bir yakın arkadaşının evinde tanıdım. Bir münasebetle
            oraya gittim. Bir de dediler: “Ahmet Gazi Ayhan gelecek.” Biraz sonra geldi, oturdular, sohbet ettiler, çay içildi.
            Ondan sonra dediler ki; “Hadi bakalım. Gazi Bey, bize bir şeyler lütfet” falan dediler. Gazi Ayhan sazı eline
            aldı, almasıyla beraber zaten ben çarpılmışa döndüm. Çünkü o güne kadar yakından böylesine saza hâkim
            bir sanatçı daha dinlememiştim. Ben henüz yeni yeni yetişiyordum ve o hatıradan sonra benim radyoya
            her gidiş gelişimde Gazi Ayhan’la yakından ilişkilerim, arkadaşlıklarım oldu. radyodan ayrıldığı dönemlerde
            bir ara kopukluk oldu, fakat 1954-1955 yıllarında tekrar radyoya döndüğünde tekraren bir arada saz çalmak
            imkânı bulduk. Ahmet Gazi Ayhan hakkında şunu söylemek istiyorum; Ahmet Gazi’nin sesi ve sazı bir solist
            sazı idi ve sazda varyasyon denen şeyi, radyolara getiren ilk sanatçıydı. Birlikte bir türkü çalarken, bir de
            bakarsınız Ahmet Gazi Ayhan bir ara başka bir varyasyonla başka bir tarafa çekmiş gitmiş, tekrar toparla-
            mış getirmiş böylesine de sazına hâkim bir sanatçıydı. Özellikle Kayseri tavrı onun bizlere kazandırdığı,
            yakından tanıttığı, yakından bildirdiği bir tavır olarak gelmiştir. Sesiyle de zaman zaman türküler, zaman
            zaman bozlaklar söyleyerek kendin den sonra gelecek olan kuşaklara bir nevi örnek olmuş, özendirmiştir.
            Bu suretle de hem repertuara kazandırdığı türkülerle hem sazındaki yüksek usta icrasıyla, hem de sesine
            hâkimiyetiyle pek ender rastlanabilecek bir sanat nitelik göstermiştir.
                                                                                                          75
            Ayhan, radyoların ilk saz elemanlarındandı. Yurttan Sesler’in ilk sazlarından olan bu rahmetli arkadaşımızdan
            benim de öğrendiğim pek çok şey olmuştur. Kendisini rahmetle anarım.
                                                                                     Nida Tüfekçi







            Gazi Ayhan gibi bir yetenek 100 yılda bir gelir. O, sazı piyano gibi çalar, tek tek melodileri kulağa yerleştirirdi.

                                                                                    Özay Gönlüm







            Ahmet Gazi Ayhan’la ilk tanışıklığımız, ben iki senelik radyo sanatçısı iken Ahmet Gazi Ayhan’ın radyo
            sınavını kazanarak radyoya girmesiyle başladı. Ben Ahmet Gazi Ayhan denildiği zaman evvela aklıma gelen
            çok güzel, Kayseri tavrında saz çalan bir insan geliyor.

            Hakikaten Ahmet Gazi Ayhan, Kayseri’nin en tipik, en orijinal saz sitilini en iyi çalanlardan, en başta gelendi.
            Ahmet Gazi Ayhan çok kabiliyetli bir insandı. Türkiye’ye az gelecek tipte sanatçılardan birisiydi, yani gerek
            sesiyle, gerek sazıyla, gerek icrasıyla Halk Müziği’ne büyük katkılarda bulunan, az gelen sanatçılardan bi-
            risiydi. Ahmet Gazi Ayhan’ın Halk Müziğindeki yeri ise şudur; bir kere fevkalade Kayseri tavrı saz çalardı.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80