Page 32 - Halil Edhem
P. 32

102  KAYSERø ùEHRø   17                 KAYSERø ùEHRø                        25  103  18

 17
 daireler bu meydanÕn üzerindedir. Önce Paúa SarayÕ da, burada bulunmuú olabilir .   øúte bunlardan dolayÕ úehrin ilk önce Kara Höyük’te bulundu÷unu zannedenler de
 Kayseri’de mahallelerin büyük bir kÕsmÕ øç Kale’nin dÕúÕnda bulunur ki, buralara da,   vardÕr. Herhalde gerçek olan görüú, Mazaka’nÕn Eskiúehir semtinde olmasÕdÕr. Bu,
 «DÕú ùehir» denilebilir. BuranÕn etrafÕ hiçbir zaman surlarla çevrilmemiútir.   gerek Strabon’un tarifleri ve gerekse  paralarla do÷rulanmÕútÕr. Mazaka adÕ,
                                                       26
               KapadokyalÕlarÕn büyük  atalarÕ «Mosoch»‘dan , Özepya adÕ ise, Kapadokya
 Kayseri’nin Tarihçesi:  Kayseri’nin eski adÕ «Mazaka» veya «Özepya» (—  krallarÕndan Ariarathes  Eusebes’den gelmiú olabilir. M.S.  17’de, Roma’nÕn bir
 Eusebia)’dÕr. Anadolu’nun  øslâm öncesi  devrelerinde Kapadokya’nÕn merkeziydi.   eyâleti haline  gelen Kapadokya’nÕn  son kralÕ Arhalaios, burayÕ «Kesâreâ» adÕyla
 Erciyes ile birlikte bu  bölgelere Kilikya  denirdi. Mazaka’nÕn yeri,  úimdiki  úehrin   idareye zorlamÕútÕr .  ùimdi bu ad, «Kayseri» ve Arap tarihçilerince çoklukla
                               27
 yerinde olmayÕp, bunun güneybatÕsÕnda Erciyes eteklerine yakÕn ve oraya hâkim   «Kaysâriye» úeklinde kullanÕlmaktadÕr. Mitridat’Õn tahrik ve teúvikiyle Ermeni KralÕ
 yüksek bir yer üzerindeydi. øúte «Eskiúehir» ve «Eski Kayseri» burasÕ olup, birço÷u   II. Ti÷rânes’in M.Ö. 77’de Kayseri’yi alarak, halkÕnÕ, yeniden kurdu÷u Ti÷ranu
 Bizans devrine ait hamam,  mabet, kilise ve ev gibi binalarÕn kalÕntÕlarÕ   Kerta (-Meyyafârikîn [Silvan])’ya yollamasÕ ve M.S. 260’lar da Sâsânî KralÕ I.
 bulunmaktadÕr. YapÕ taúlarÕnÕn birço÷u siyahlaúmÕútÕr. SuyollarÕna ait künklerin   ùâpûr’un  Kayseri’yi ele geçirmesi, önemli olaylardandÕr. Söylentiye göre, bu
 18
 varlÕ÷Õndan büyük bir hamamÕn oldu÷u anlaúÕlmaktadÕr .
               yüzyÕlda 400.000 nüfusu içine alan Kayseri’nin úimdikinden daha geniú oldu÷unu
                                28
 Eskiúehir’in terkiyle úimdiki úehrin kuruluúu hakkÕnda çeúitli söylentiler vardÕr.   kabul etmek gerekir . RomalÕlar zamanÕnda Kayseri’de Roma tanrÕlarÕna  has bir
 19
 AvrupalÕ tarihçilerin bazÕlarÕna göre, kale  øslâm devrinden önce yapÕlmÕútÕr .   takÕm tapÕnaklar yapÕlarak, halk  arasÕna RomalÕlara ait âdetler ve çeúitli törenler
 20
 BazÕlarÕna göre de,  kale tamamÕyla  øslâmî eserlerdendir .  øslâm tarihçileri ise,   girmiú ve imparatorlarÕn adÕna orada  para da basÕlmÕútÕ. Eski Kayseri’de  úimdi
 Eskiúehir’i anarak, kasabanÕn önce orada oldu÷unu yazarlarsa da, bu yer   kalÕntÕlarÕ görülen büyük binalar, o devirden kalmadÕr.
 de÷iúikli÷inin  ne zaman yapÕldÕ÷ÕnÕ ifade  etmezler. Kâtip Çelebi Cihannüma’da   HÕristiyanlÕk,  Kayseri’ye çok erken, belki de milâdÕn daha ilk yüzyÕlÕnda
 kalelerin Alâeddin Keykubâd tarafÕndan yeniden yaptÕrÕldÕ÷ÕnÕ ve Evliyâ Çelebi de,   gelmiútir. Önceleri ma÷aralarda ve gayet gizli, II. ve III. yüzyÕllarda açÕk bir úekilde
 21
 bu  kaleyi Sultan Alâeddin’in Rumlardan aldÕ÷ÕnÕ söylüyorlar .  730 (1330)’da   yayÕlan bu din, Dioclisyan zamanÕnda, çok  korkunç bir biçimde  takip edilerek
 Kayseri’ye u÷rayan øbn Batûta, kasaba hakkÕnda bir úey söylemeyip; yalnÕz sultan   yasaklanmÕútÕr. Ancak,  311 ile 313 yÕllarÕ arasÕnda bu takip,  bir dereceye kadar
 22
 ile görüútü÷ünü bildiriyor .   hafiflemiútir.  Daha  imparator olmadan  önce HÕristiyanlÕ÷Õ koruyan ve hatta
 23
 Kayseri tarihinin ilk devreleri karanlÕktÕr . ùehrin 25 km. kadar kuzeydo÷usunda   görünüúte bu dini kabul eden Jülianus, daha sonra memlekette putperestli÷i yeniden
 bulunan «Kara Höyük», di÷er adÕyla «Kültepe»‘de taútan yapÕlmÕú alet ve takÕmlarÕn   canlandÕrmaya kalkarak, bir tapÕna÷Õn yÕkÕlÕúÕnÕ bahane ile Kayseri halkÕna iúkence
 çÕkmasÕ, orada tarih öncesi bir medeniyetin varlÕ÷ÕnÕ, yine ayni yerde M.Ö. 25 yüzyÕl   edip,  úehrin adÕnÕ  da yine Mâzâkâ olarak  de÷iútirmiútir.  øúte putperslik  ile
 kadar  önceki  bir zamana ait çivi yazÕsÕyla yazÕlmÕú tabletlerin bulunmasÕ da,   HÕristiyanlÕk arasÕnda  meydana  gelen bu kararsÕzlÕk döneminden sonra,  385’de
 24
 Babillerin  ve AsurlarÕn oralara egemen olduklarÕnÕ gösterir .  Kayseri yakÕnÕnda   Teodosius putperestli÷e son vererek, o devre ait hatÕralarÕ yok etmiútir. HÕristiyanlÕk
 25
 úimdi çözülüp okunamayan yazÕlarÕn ve heykellerin Hititlere ait oldu÷u görülür .   devrinden önce Anadolu’da yapÕlan güzel eserler ve büyük binalarÕn yÕkÕlÕp ortadan
                                                              kaldÕrÕlmasÕnÕn sorumlulu÷u, bu asra ait olmasÕna ra÷men, AvrupalÕlarca ço÷u
 17  Evliya Çelebi, c. IV, s. 178.    zaman Selçuklulara ve OsmanlÕlara yüklenmesi, büsbütün kötü  niyetten ibâret  ve
                            29
 18  Dr. Mordtmann, bu hamam kalÕntÕsÕnÕ anlatÕyor. Bkz. Borth, Trabzon’dan Üsküdar’a Seyahat, s.   asÕlsÕz sözlerdir .
 57; Yakut, Mucemü’l-Büldan, Kayseri maddesinde bu hamamÕ Dr. Belinâs’Õn Kayseri için yaptÕrdÕ÷ÕnÕ   Hicret’in daha ilk yüzyÕlÕnda  øslâm  mücâhidleri, Suriye’den kalkarak,
 yazar; Bu konuda Evliya Çelebi de Seyahatname’sinde (c, III, s. 183) úöyle yazÕyor: “Kenar mahallede
 “Hondi Hatun HamamÕ” çok eskidir. Hatta bazÕ tarihçiler “Belinas” adlÕ doktorun büyü (ilm-i Hikmet)   Anadolu’dan geçip, ta østanbul’a kadar seferler yapmÕúlardÕr. Bu arada Müslüman
 yaparak, bir kandil sÕrÕç(?) ya÷Õyla  ÕsÕttÕ÷Õ hamam budur. Peygamber’in  do÷du÷u gece kandil sönerek   gâzilerin Kayseri’den  geçtikleri ve hatta bu beldenin 71 (690-91) yÕlÕnda
 hamam kullanÕlamaz oldu. Sonra Daniúmend  meliklerinden “Hondi HanÕm” onartmÕútÕr derler. Amma   Abdülmelik, 108  (726-27)’de Mesleme b. Abdülmelik, 111  (729-30)’de Saîd  b.
 birçok yaúlÕ adamlar, Belinas hekimin büyü ile  yaptÕ÷Õ hamam,  eski Kayseri’de olup, gerçek binasÕ,   Hiúam ve 114 (732-33)’de Süleyman b. Hiúam tarafÕndan geçici olarak istilâ edildi÷i
 birçok kubbeleri ve kandil külhanÕnÕn yerleri bellidir derler.”    30
 19  Texier, s. 541.    önemli tarihî olaylardandÕr . Fakat,  Kayseri’nin Müslümanlar tarafÕndan fethi
 20  Cuinet, Asya-Õ Turkî (Fr. La Turquie d’Asie), c. I, s. 314. Bu yazar, Kayseri Kalesi ile Halep Kalesi   hakkÕnda  elimizde do÷ru bilgi yoktur. Avrupa yazarlarÕndan bazÕlarÕ, Kayseri’nin
 arasÕnda benzerlik bularak, Kayseri Tarihi’ni üç devreye ayÕrÕyor: Biri, I.  ùâpûr’un  úehri yÕkmasÕndan   Horasan SelçuklularÕ’ndan Tu÷rul Bey zamanÕnda, ye÷eni Alparslan tarafÕndan
 önceki devre, ikincisi, o zamandan øslâmî Devre’ye kadar, üçüncüsü ise øslâmî Devre’dir.
 21  Evliyâ Çelebi Seyahatnamesi, c. III, s, 177.    26  Hüseyin Hüsameddin,  Amasya Tarihi, c,  II, s. 153, not 1’de Mazaka’nÕn Türkçe “avcÕ kuú”
 22  øbn Batûta, Kayseri’de Anadolu Genel Valisi Emir Timurtaú’Õn MÕsÕr’a kaçarken vekil bÕraktÕ÷Õ,   anlamÕnda “basak”dan geldi÷ini söylüyor.
 Uygur  Türkleri’nden Emîr Eretna’nÕn karÕsÕ Kayseri Vâlisi To÷a  Hatun ile görüúmüútür. Bkz.   27  Ramsey,  Co÷rafya-Õ Tarihi, s. 303’de buralarÕn  ømparator Klavidios tarafÕndan Roma’nÕn bir
 Seyahatname, Trk, trc. M. ùerif, østanbul 1335, c. I, s. 325; Kemal Göde, EratnalÕlar, s. 29-40. (K.G.).    eyaleti haline getirildi÷i bu sÕrada Kayseri adÕ verildi÷ini söylüyor.
 23  Kayseri civarÕnda Kültepe’de 1925’de baúlayan kazÕ çalÕúmalarÕ 1948’de TTK tarafÕndan düzenli   28  Bugün [1918], Kayseri’nin nüfusu 70. 000’dir [1980 sayÕmÕnda ba÷lÕ yerleriyle birlikte 778. 383,
 bir úekilde sürdürülmüú ve hâlâ sürdürülmektedir. Bu kazÕlar neticesinde çÕkan belgelerin ÕúÕ÷Õnda, anÕlan   merkez ilçenin ise, 310. 000’e ulaúmÕútÕr. Kayseri Valili÷i resmi sitesindeki bilgiye göre, 2007’de adrese
 karanlÕk devreleri aydÕnlatan araútÕrmalar yapÕlarak eserler yazÕlmÕútÕr.  Bkz. M.  ùemseddin Günaltay,   dayalÕ olarak yapÕlan sayÕmda ba÷lÕ yerleriyle birlikte ilin genel nüfusu 1.165.088’dir. Koca Sinan, Melik
 YakÕn-ùark Anadolu, Ankara 1946, c. II, s. 213-262; F. KÕnal, Eski Anadolu Tarihi, Ankara 1962, s. 61-  Gâzi, HacÕlar, Talas, øncesu ilçeleri ve 19 alt kademe belediyeden oluúan Büyükúehir nüfusu 875.818’dir.
 66, 160 (K.G.).    Koca Sinan (332.746) ve Melik Gâzi (364.084)’den oluúan merkez ilçenin nufusu ise 696.833’tür. (K.G.)]
 24  Firûzan KÕnal, a.g.e., s. 39-61’e bakÕnÕz (K.G.).    29  Ober Hammer,  Suriye ve Anadolu Seyâhati (Alm),  s. 197. [Bugün  bu asÕlsÕz sözleri söyleyen
 25  Firûzan KÕnal,  a.g.e., Hititler bölümüne bakÕnÕz. Bugün bu yazÕlar okunmuú ve heykeller   batÕlÕlara destek veren yerliler türedi.]
 yorumlanmÕútÕr. (K.G.).    30  Taberî, Leyden baskÕsÕ, s. 820, 1491, 1526, 1561.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37