Page 88 - Halil Edhem
P. 88

158  KAYSERø ùEHRø   73                 KAYSERø ùEHRø                        81  159  74


 taraftan,  böyle bir adamÕn mezar kitabesinde yanlÕú bir  tarihin bulunmasÕ kabul   Medresesi  1272  düstûrü’l-Muâzzam
 250
 edilemez. Bundan dolayÕ bu yön ayrÕca incelemeye muhtaçtÕr .   Sivas  Çeúme  Tarihsiz  Es-sahib’ül-Âzamü’d-
 AdÕ  geçen, mallarÕnÕ Afyonkarahisar’Õnda saklamÕú oldu÷undan kendisine   düstûrü’l-Muâzzam
 ba÷lÕlÕ÷Õn ifâdesi olarak,  bu  úehre sonradan «Karahisar-Õ  Sâhib» denildi÷ini ve
 251
 o÷ullarÕndan bazÕlarÕnÕn orada hüküm sürdüklerini MüneccimbaúÕ söylüyor .   XVI
 Sahib Fahreddin Ali’nin Anadolu’da yaptÕ÷Õ güzel binalar, önemli bir yer tutar.   Selçuklu ZamanÕ Döner Kümbed Olarak Bilinen, ùâh Cihan Hâtun Türbesi,
 BunlarÕn bilirkiúiler tarafÕndan topluca ve etraflÕca incelenip, yayÕnlanmasÕ Selçuklu   (Tarihsiz): Kayseri’nin  güneydo÷usunda ve  bu  úehir ile Talas arasÕndaki geniú
 san’atlarÕ bakÕmÕndan faydalÕ olur. Bu konuda çalÕúacaklara bir hizmet olmak üzere,   ovada bulunan  mezarlÕklarÕn içinde  birçok kümbedler vardÕr. Selçuklu tarihinde
 adÕ geçen binalardan kendi gördüklerimizi,  yapÕlÕú tarihleri ve Fahreddin’in aldÕ÷Õ   «Meúhed OvasÕ» diye sÕk sÕk adÕ geçen yer burasÕ olabilir. YukarÕda sözü edilen
 unvanlarÕ ile birlikte aúa÷Õda görüldü÷ü gibi, birer birer sÕralÕyoruz:   binalardan, úehre en yakÕn ve hatta úehrin hemen kÕyÕsÕnda bulunan türbeye «Döner
               Kümbed» adÕ verilir. Bunun dört yönü, birçok çirkin duvar ve evlerle kapanmÕú
                                                        252
               oldu÷undan yüksek bir yere çÕkmayÕnca görülmez . Selçuklu eserlerinin en güzel
 Yer  Bina  YÕl  ZamanÕ  UnvanÕ   ve en ince arma÷anlarÕndan biri olan bu kümbed sarÕmtÕrak taútan yapÕlmÕútÕr. Genel
 øshaklÕ  Han  (647)  II. Keykâvus   UnvansÕz   görünüúü silindir úeklinde olup, pahlanmÕú ve bir sÕra mukarnaslarla süslenmiú bir
 1249          kaide üzerine oturtulmuútur. KÕyÕ duvarÕ kemerlerle on iki yüze ayrÕlmÕútÕr ki,
               bunlardan her biri türlü geometrik úekiller ile kabartma olarak yontulmuútur. Usta
 Akúehir  Taú medrese   (648)   II. Keykâvus   Amîr-dâd   mimar, bu güzel türbenin kapÕsÕyla, kapÕnÕn yanÕndaki yüzlere pek çok özenmiútir
 1250          (Resim, 12). KapÕnÕn iki yanÕnda, baúlÕklÕ birer iúlenmiú direk ve bunlarÕn üzerinde
 Akúehir  Tekke  (649)  II. Keykâvus   Es-Sâhib’ül-Âzâmü’l-  sâde mukarnaslar bulunup, kÕyÕlarÕnÕ çeviren iúlenmiú bir çerçevenin üzerine de arka
 1251   Veziri’l Muâzzam   arkaya dönmüú kanatlÕ iki aslan resmi yontulmuútur. BunlarÕn üst kÕyÕsÕna denk gel-
 Konya   Sahip Ata Camii   (656)   II. Keykâvus   UnvansÕz   mek üzere, güzel bir çerçeve içine konulmuú olarak mermer kitabe görülür. AnÕlan
 1268          aslanlarÕn kafalarÕ bilerek kÕrÕlmÕú olmasÕna bakÕlÕrsa, insan baúÕ resminde olduklarÕ
               zannedilir. KapÕnÕn sa÷ tarafÕndaki  yüzün ortalarÕna do÷ru, bir büyük  hurma
 Konya  Tekke  (667)  III. Keyhüsrev   UnvansÕz   yapra÷Õna benzeyen bir nakÕú, bunun altÕnda bozulmuú iki kuú ve daha altÕnda, kare
 1269          úeklinde bir iúlemenin ortasÕnda kÕrÕlmÕú bir aslan baúÕ yontulmuútur ki, bu yüzün
                                                      253
 Konya  Türbe  (682)  II. Mes’ud   UnvansÕz   yanÕndaki yüzde de yine böyle bir baú görülür . Kümbedin tamamÕyla yuvarlak
 1283          olan yukarÕ  bölümü, iki sÕra arabesk  ve geometrik iúlemeler ve bunun  üzerinde,
               külahÕn saça÷Õ yerine geçmek üzere mukarnaslarla süslenmiútir. Koni úeklinde olan
 Konya   Mezar kitabesi   (684)   II. Mes’ud   Es-Sâhibü’l Muazzam
 1285          külâh, kesme  taútan levhalar ile örtülüdür. Bu  külahÕn kenarÕ saçak  gibi binadan
                                                                     254
               biraz dÕúarÕ taúar. Genel  görünüúü süslenmiú bir çadÕrÕ andÕrÕr .  Bir eúi daha
 Konya  Hamam  Tarihsiz  olmayan bu de÷erli âbidenin iyi korunmasÕna ne yazÕk ki, hiç özen gösterilmemiútir.
 Konya  Buzhane  Tarihsiz  øki satÕrdan oluúan kitabesinin Türkçe tercümesi úöyledir: «Bu türbe, saadetli ùah-
               Cihan Hâtûn’un  türbesidir —Allah onu rÕzasÕna eriútirsin—.» Metni aúa÷Õdaki
 Konya   ønce Minare   Tarihsiz         gibidir:

 Konya  NalÕncÕ Baba   Tarihsiz   Evliya Çelebi’ye   bir medrese
 Kümbedi   göre                                                 ϥΎϬΟ ϩΎη ΓΪϴόδϟ΍ ΔΑήΘϟ΍ ΍άϫ (˺

 Kayseri  Çeúme  (665)  III. Keyhüsrev   Es-sahib   252
 1266                Bugün Talas Caddesi üzerinde görülebilir haldedir. Ancak, cadde tarafÕ hariç di÷er üç tarafÕ bitiúik
               olmamakla beraber henüz açÕlmamÕútÕr. 1978’li yÕllarda böyle eúine az rastlanan bir eser, kendisine
 Kayseri  Sahabiye  (666)   III. Keyhüsrev   Es-sahib   yaklaúacak eli beklemektedir demiútik. Bugün bu hizmet eli uzanmÕú iki tarafÕndan geliú gidiú yol açÕlmÕú
 Medresesi   1267   olan Döner Kümbed, bir park içinde güzel görünümünü kazanmÕútÕr. Selçuklu devri  olarak gösterilen
               tarihsiz ùah Cihan Hatun / Döner Kümbed’in sanat tarihçileri Beyhan ve Halûk Karama÷aralÕ ikilisi bana
 IlgÕn  KaplÕca  (666)  III. Keyhüsrev   Es-sahib’ül-Âzam   EratnalÕ Devri’ne ait olabilece÷ini not ettirmiúlerdir. Bkz. Kemal Göde, EratnalÕlar, s. 156. (K.G.).
 1267             253  Halil Edhem’in adÕ geçen kümbedi gördü÷ü yÕllarda, binanÕn sol tarafÕnÕ bir duvar kapladÕ÷Õndan,
               sa÷ tarafÕnda gördü÷ü  øúleme ve resimleri bu duvar sebebiyle sol tarafÕnda göremedi÷inden buraya
 Sivas   Sahabiye   (670)   III. Keyhüsrev   Es-sahib’ül-Âzamü’d-  almamÕútÕr. Bugün bu engel kalktÕ÷Õndan, kapÕnÕn sa÷ tarafÕnda bulunan iúleme ve  resimler, aynen sol
                                                              tarafÕnda da bulunmaktadÕrlar (K.G.).
                  254
 250  Osman Turan, a. g. e., s. 591’de Fahreddin Ali’nin ölüm tarihini, Aksarayî’nin kaydÕnÕ esas alarak,    ÇadÕrÕn Türk hayatÕnda ve bundan dolayÕ Türk medeniyetinde her zaman büyük bir önemi vardÕ.
 22 KasÕm 1288 olarak kabul etmiútir. Mezar taúÕndaki 684(1285) tarihi için ise  úöyle der:  «Mezar   Bundan dolayÕdÕr ki, en eski Türk eserlerinden olup, Turfan’da bulunan  mabedlerin  úekli çadÕrÕ
               andÕrdÕklarÕ gibi, duvarlarÕnÕn iç iúlemeleri de, çadÕr dokumalarÕnÕ takliden yapÕlmÕútÕr. Bu durum, bir
 taúÕndaki tarih onun, ölümünden önce yapÕlÕúÕna ait oldu÷unu göstermektedir. » (K.G.)   gelenek haline gelerek,  øslâm  Devri’nde de türbelerin yapÕ usûlünde çadÕr  úeklinde kümbedler ortaya
 251  Câmiü’d-düvel, c. 2, s. 440, Tevhîd, TOEM, yÕl, 1327, s. 563.    çÕkmÕútÕr. Bkz. Glück, Türk SanatÕ, østanbul Macar Müessese-i ølmiyesi yayÕnÕ, cüz 1, 1917, s. 6 ve 11.
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93