Page 89 - Halil Edhem
P. 89

82  160                      KAYSERø ùEHRø                             75


                                                                  Ϫϧ΍Ϯοέ ௌ ϩΪϤϐΗ ϥϮΗΎΧ (˻

                  Kitabenin tarihi olmadÕ÷Õndan  ve  içinde bulunan bozulmuú ve  mezarÕn yazÕsÕ
               olup, olmadÕ÷Õ anlaúÕlamadÕ÷Õndan, bu bina  için kesin  bir  úekilde zaman tâyini
               yapÕlamaz. Bir yüzünde görülen büyük yaprak ve yontmalarÕnÕn Divri÷i’de bulunan
               Mengüceko÷ullarÕndan Ahmed  ùah’Õn 626(1229) tarihli câmii  medresesinin
               iúlemeleriyle benzerli÷i inkâr edilemez. Di÷er  taraftan üzerindeki kanatlÕ ve insan
               baúlÕ arslan  ve kuúlar, Ni÷de’de bulunan 712(1312) tarihli Hüdâvend  Hâtun
               Türbesi’ni gere÷i gibi andÕrÕr. Bundan dolayÕ, Döner Kümbed’in úekil ve iúlemeleri,
               genellikle yapÕlÕú usulü ele  alÕnacak olursa,  VII(XIII). yüzyÕlÕn  son yarÕsÕna ait
                                        255
               olmasÕ kuvvetle  muhtemeldir .  ùah Cihan  Hatun’un kendisine ait hiçbir bilgi
               bulamadÕk. Kayseri’de  bunun  Sultan Alâeddin’in kÕzÕ oldu÷una dâir belgeye
               dayanmayan bir söylenti duyduk.

                                               XVII

                  Selçuklu Devrinden SÕrçalÕ Kümbed, (Kitabesiz): SÕrçalÕ Kümbed,
                                                              256
               Kayseri’nin güneydo÷usundaki geniú mezarlÕ÷Õn içindedir . Kare úeklinde bir kâide
               üzerine yapÕlmÕú olan bu türbe, yüksek bir silindirden ibaret olup, çok düzgün ve
               uygun olarak kesilmiú taúlarla yapÕlmÕútÕr. Üzerleri kemerli ve kÕyÕlarÕ sade silmeli,
               yüksek  bir kapÕsÕ ve üç penceresi vardÕr. Türbenin yukarÕsÕnda,  önce bir koni
               bulundu÷una úüphe yoktur. Fakat bu yÕkÕlmÕú olup, úimdi yalnÕz içindeki kubbenin
               harçlÕ taú duvarÕ görülür (Resim 13).

                  SÕrçalÕ Kümbed denilmesinin nedenini  anlayamadÕk. SÕrçadan amaç çini
               oldu÷undan, belki eskiden türbenin içi çinilerle iúlenmiúti. Fakat, úimdi bundan iz
               kalmadÕ÷Õ gibi, türbenin içi de yÕkÕk bir durumdadÕr. KapÕnÕn üzerinde kitabeye ait
               olan yerde, bulunan mermer levhada yazÕ olmadÕ÷Õndan burasÕ, kimin türbesi oldu÷u
                                                                              257
               bilinmiyor. YapÕ usulüne bakÕlÕrsa, Selçuklu devri binalarÕndan olmasÕ gerekir .

                                               XVIII
                  Selçuklu Devrinden Ali Cafer Türbesi, (Kitabesiz): SÕrçalÕ Kümbed’in
               bulundu÷u mezarlÕ÷Õn içinde olup, iki metre kadar yüksek bir  kâide üzerinde
               sekizgen ve yukarÕsÕnda, yine sekizgen bir külahÕ bulunan türbedir. Gâyet sade, fakat
               sa÷lam  bir yapÕdÕr. Pencereleriyle kapÕsÕnÕn kÕyÕlarÕ geometrik iúlemelerle
               süslenmiútir.  Sekizgenin yukarÕ bölümünde, Bakara Sûresi’nden «Amene’r-
               Resûlü»Âyet-i Kerimesi yazÕlmÕútÕr (Resim 14). KapÕ tarafÕna sonra bir küçük bina
                                                         259
                                         258
               eklenmiútir. Türbenin içi yÕkÕktÕr . Kitabesi yoktur  .

                  255  Aúa÷Õ yukarÕ bu görüúe, A. Gabriel, kÕyas yoluyla 1276 yÕlÕnÕ (Kayseri Türk AnÕtlarÕ, s. 87-88), ve
               Suut Kemal Yetkin, 1279 tarihini (øslâm SanatÕ Tarihi, Ankara 1954, s. 141) vermekle katÕlmaktadÕrlar.
               Karama÷ralÕ ikilisine göre EratnalÕ Devri’n ait gösterilen bu kümbedin tarihi XIV. yüzyÕl (1327-1381)
               içinde bir tarih olmalÕdÕr. Halil Edhem’in “Kayseri’de bunun (ùah Cihan Hatun) Sultan Alâeddin’in kÕzÕ
               oldu÷una dair belgeye dayanmayan bir söylenti duyduk” ifadesiyle yukarÕdaki ifadeleri birleútirdi÷imizde
               babasÕnÕn Sultan Alâeddin Eratna olabilece÷i düúünülebilir? (K.G.).
                  256  AdÕ geçen kümbed, bugün Endüstri Meslek lisesi bahçesinde aslÕna uygun bir úekilde onarÕlmÕú,
               XIII. yüzyÕl Selçuklu eserlerindendir (K.G.).
                  257  SÕrçalÕ Kümbed ile aúa÷Õdaki XIX nolu Köúk Medrese’nin bazÕ resimleri ve kÕsa tanÕmlarÕ
               Grothe’nin Anadolu’ya ait olan eserinde de yer alÕr. (c. 1, s. 214).
                  258  AdÕ geçen türbe bugün, KÕlÕçarslan Mahallesi’nde Ali Cafer Soka÷Õ’nda aslÕna uygun bir úekilde
               onarÕlmÕú olup EratnalÕ Devri’ne aittir. Eratna’nÕn babasÕnÕn türbesidir. K. Göde, EratnalÕlar, s. 152, not
               90. (K.G.)
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94