Page 90 - Halil Edhem
P. 90

160  KAYSERø ùEHRø   75                 KAYSERø ùEHRø                        83  161  76


 Ϫϧ΍Ϯοέ ௌ ϩΪϤϐΗ ϥϮΗΎΧ (˻

 Kitabenin tarihi olmadÕ÷Õndan  ve  içinde bulunan bozulmuú ve  mezarÕn yazÕsÕ
 olup, olmadÕ÷Õ anlaúÕlamadÕ÷Õndan, bu bina  için kesin  bir  úekilde zaman tâyini
 yapÕlamaz. Bir yüzünde görülen büyük yaprak ve yontmalarÕnÕn Divri÷i’de bulunan
 Mengüceko÷ullarÕndan Ahmed  ùah’Õn 626(1229) tarihli câmii  medresesinin
 iúlemeleriyle benzerli÷i inkâr edilemez. Di÷er  taraftan üzerindeki kanatlÕ ve insan
 baúlÕ arslan  ve kuúlar, Ni÷de’de bulunan 712(1312) tarihli Hüdâvend  Hâtun
 Türbesi’ni gere÷i gibi andÕrÕr. Bundan dolayÕ, Döner Kümbed’in úekil ve iúlemeleri,
 genellikle yapÕlÕú usulü ele  alÕnacak olursa,  VII(XIII). yüzyÕlÕn  son yarÕsÕna ait
 255
 olmasÕ kuvvetle  muhtemeldir .  ùah Cihan  Hatun’un kendisine ait hiçbir bilgi
 bulamadÕk. Kayseri’de  bunun  Sultan Alâeddin’in kÕzÕ oldu÷una dâir belgeye
 dayanmayan bir söylenti duyduk.

 XVII

 Selçuklu Devrinden SÕrçalÕ Kümbed, (Kitabesiz): SÕrçalÕ Kümbed,
 256
 Kayseri’nin güneydo÷usundaki geniú mezarlÕ÷Õn içindedir . Kare úeklinde bir kâide
 üzerine yapÕlmÕú olan bu türbe, yüksek bir silindirden ibaret olup, çok düzgün ve
 uygun olarak kesilmiú taúlarla yapÕlmÕútÕr. Üzerleri kemerli ve kÕyÕlarÕ sade silmeli,
 yüksek  bir kapÕsÕ ve üç penceresi vardÕr. Türbenin yukarÕsÕnda,  önce bir koni
 bulundu÷una úüphe yoktur. Fakat bu yÕkÕlmÕú olup, úimdi yalnÕz içindeki kubbenin
 harçlÕ taú duvarÕ görülür (Resim 13).

 SÕrçalÕ Kümbed denilmesinin nedenini  anlayamadÕk. SÕrçadan amaç çini
 oldu÷undan, belki eskiden türbenin içi çinilerle iúlenmiúti. Fakat, úimdi bundan iz
 kalmadÕ÷Õ gibi, türbenin içi de yÕkÕk bir durumdadÕr. KapÕnÕn üzerinde kitabeye ait
 olan yerde, bulunan mermer levhada yazÕ olmadÕ÷Õndan burasÕ, kimin türbesi oldu÷u
 257
 bilinmiyor. YapÕ usulüne bakÕlÕrsa, Selçuklu devri binalarÕndan olmasÕ gerekir .

 XVIII
 Selçuklu Devrinden Ali Cafer Türbesi, (Kitabesiz): SÕrçalÕ Kümbed’in
 bulundu÷u mezarlÕ÷Õn içinde olup, iki metre kadar yüksek bir  kâide üzerinde
 sekizgen ve yukarÕsÕnda, yine sekizgen bir külahÕ bulunan türbedir. Gâyet sade, fakat
 sa÷lam  bir yapÕdÕr. Pencereleriyle kapÕsÕnÕn kÕyÕlarÕ geometrik iúlemelerle
 süslenmiútir.  Sekizgenin yukarÕ bölümünde, Bakara Sûresi’nden «Amene’r-
 Resûlü»Âyet-i Kerimesi yazÕlmÕútÕr (Resim 14). KapÕ tarafÕna sonra bir küçük bina
 259
 258
 eklenmiútir. Türbenin içi yÕkÕktÕr . Kitabesi yoktur  .

 255  Aúa÷Õ yukarÕ bu görüúe, A. Gabriel, kÕyas yoluyla 1276 yÕlÕnÕ (Kayseri Türk AnÕtlarÕ, s. 87-88), ve
 Suut Kemal Yetkin, 1279 tarihini (øslâm SanatÕ Tarihi, Ankara 1954, s. 141) vermekle katÕlmaktadÕrlar.
 Karama÷ralÕ ikilisine göre EratnalÕ Devri’n ait gösterilen bu kümbedin tarihi XIV. yüzyÕl (1327-1381)
 içinde bir tarih olmalÕdÕr. Halil Edhem’in “Kayseri’de bunun (ùah Cihan Hatun) Sultan Alâeddin’in kÕzÕ
 oldu÷una dair belgeye dayanmayan bir söylenti duyduk” ifadesiyle yukarÕdaki ifadeleri birleútirdi÷imizde
 babasÕnÕn Sultan Alâeddin Eratna olabilece÷i düúünülebilir? (K.G.).
 256  AdÕ geçen kümbed, bugün Endüstri Meslek lisesi bahçesinde aslÕna uygun bir úekilde onarÕlmÕú,
 XIII. yüzyÕl Selçuklu eserlerindendir (K.G.).
 257  SÕrçalÕ Kümbed ile aúa÷Õdaki XIX nolu Köúk Medrese’nin bazÕ resimleri ve kÕsa tanÕmlarÕ
 Grothe’nin Anadolu’ya ait olan eserinde de yer alÕr. (c. 1, s. 214).
 258  AdÕ geçen türbe bugün, KÕlÕçarslan Mahallesi’nde Ali Cafer Soka÷Õ’nda aslÕna uygun bir úekilde   259  Halil Edhem’in Selçuklu devri eserlerinden olarak gösterdi÷i bu türbeyi, Albert Gabriel, Kayseri
 onarÕlmÕú olup EratnalÕ Devri’ne aittir. Eratna’nÕn babasÕnÕn türbesidir. K. Göde, EratnalÕlar, s. 152, not   Türk AnÕtlarÕ, s. 94’de, yapÕ usulünden çÕkardÕ÷Õ neticeye göre; XIV. yüzyÕlÕn ortalarÕna ait göstermiútir
 90. (K.G.)    ki, bu tarihte Kayseri’de EratnalÕlar hâkimdir (K.G.).
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95