Page 96 - Halil Edhem
P. 96

KAYSERø ùEHRø   165  81  166            KAYSERø ùEHRø                        89   82

 271
 emrindeki emîrlerinden olup, noyan unvanÕnÕ taúÕyan  Eretna (Eratna/Erdana)’ya
 bÕrakarak, 727 (1327)’de MÕsÕr’a kaçÕp gitmiú ve Eretna da Sultan Ebû Saîd’e baú    ௌ ΪϠΧ ΎϨΗέ΍ ϥΎτϠγ ϦϳΪϟ΍ϭ ΎϧΪϟ΍ ϒϴγ ϢϟΎόϟ΍ ϰϓ ௌ Ϟυ Ϣϣϻ΍ ΏΎϗέ ϚϠϣ Ϣψόϣ ϩΎθϨϫΎη Ϣψϋ΍ ϥΎτϠγ ΕήπΧ
 e÷di÷ini bildirmekle, Anadolu Vâlili÷i kendisine bÕrakÕlmÕútÕ. Tarihçilerin vesikaya   ϪΘϜϠϤϣ
 uygun olan kayÕtlarÕyla, Eretnao÷ullarÕnÕn elde  bulunan epeyi  sayÕdaki  paralar ve
 kitabelerindeki bilgileri karÕútÕrarak, Eretnao÷ullarÕnÕn siyasî tarihi aúa÷Õda oldu÷u   Melik Eretna’nÕn  úan ve  úöhreti, gerek  ülke içinde ve gerekse dÕúÕnda çok
 gibi  özetlenebilir: Eretna 728(1327)’den, 736( 1335) yÕlÕna kadar Ebû Saîd’in bir   büyüktü. Hatta halk arasÕnda, kendisine «Köse Peygamber» lâkabÕ verilmiú oldu÷u
 vâlisi olmaktan baúka bir úey de÷ildi ve yalnÕz «emîr» ve «noyin/noyan» unvanÕnÕ   Câmiü’d-düvel’de yer almaktadÕr . Ölüm  tarihini tarihçiler 753(1352) yÕlÕnda
                                           276
 alÕyordu. Bundan dolayÕ para da bastÕrmÕyordu. 733(1333) yÕlÕnda Sivas’a u÷rayarak   olmak üzere gösteriyorlar. MezarÕ hakkÕnda hiçbir úey bulamadÕk.
 kendisiyle  görüúen  gezgin  øbn  Batûta,  «Emîr  Alâeddin  Eretna»nÕn
 «Rum/Anadolu’da Irak Meliki’nin Vekili» (Nâib-i Melikü’l-Irak bi-Bilâdü’r-Rum)   Alâeddin Eretna’nÕn yerine o÷lu Mehmed geçip, bunun 767(1365) yÕlÕna kadar
 272
 oldu÷unu söylüyor . Ebû Saîd Han’Õn ölümünden sonra 736(1335) veya 737(1336)   hüküm sürdü÷ü  tarihçilerin kayÕtlarÕndan anlaúÕldÕ÷Õ gibi,  yukarÕda geçen  mezar
 yÕllarÕnda Eratna,  ølhanlÕlara  olan ba÷ÕnÕ keserek,  önce Tebriz’de yerleúen Emîr   kitabesiyle de tesbit edilmiútir. Mehmed’in paralarÕnda adÕna eklenen «GÕyâseddin»
 Çobano÷lu Küçük Hasan’Õn ve sonra MÕsÕr Memlûkleri’nden Kalavun o÷lu Sultan   lâkabÕ kitabede yazÕlÕ de÷ildir. Bununla beraber, sultan unvanÕnÕ almÕútÕr.
 NâsÕreddin Mehmed’in himayesine girip, hatta bu ikincisinin adÕna para da   GÕyâseddin Mehmed’in, gizli bir ittifak sonucunda  öldürülmüú oldu÷u tarihçilerin
 273
 bastÕrÕyor . Bu sÕrada, kendisinin  sultan unvanÕ almasÕna  izin verilmeyece÷i   ortak açÕklamalarÕndandÕr.  Bundan sonra tahta geçen Alâeddin Ali (GÕyâseddin
                                                            277
 bellidir. Nitekim, yukarÕda Süli Paúa’nÕn 740(1339) tarihli türbe kitabesinde Eretna   Mehmed’in o÷lu), 782(1380) yÕlÕnda vebadan ölmüútür . O÷lu Mehmed Çelebi ise,
 «emîr» ve «noyîn» unvanlarÕyla yetindi÷i gibi, ùehabeddin Ömerî Mesâlik’te, øbn   daha henüz çok küçük oldu÷undan ve zaten, bir süredir ülke içinde sivrilerek üstün
 Batûta Seyahatname’sinde,  øbn  Haldun tarihinde adÕ geçeni yalnÕz  bu unvanlarla   bir otorite  kazanmÕú olan KadÕ  Burhaneddin Ahmed, Sivas  sultanlÕ÷ÕnÕ takÕnarak,
                                                                          278
 anÕyorlar. Hâlbuki, NâsÕreddin Mehmed’in  ölüm tarihi olan 741(1340) yÕlÕndan   idâreyi Eretnao÷ullarÕ elinden büsbütün koparÕp, onlarÕn yerlerini almÕútÕr .
 sonra, yani 742(1341)’den baúlayarak, paralarÕnda «Es-Sultanü’l-A’deI Alâeddin»
 (adaletli Sultan Alâeddin) ve Mo÷ol usulündeki paralarÕnda, «Sultan Eretna» ad ve   XX
 unvanlarÕ yer almaktadÕr. Bundan dolayÕ, NâsÕreddin Mehmed’in ölümünden sonra,
 MÕsÕr ve Suriye’de ortaya çÕkan karÕúÕklÕklardan faydalanarak, Eretna’nÕn kendisini   Eretnao÷ullan Devri —Emîr-zâde Mehmed’in Türbesi,
 MÕsÕr’Õn himâyesinden ayÕrmÕú oldu÷una ihtimal verilebilir. Gerçekten, Kayseri’nin   746(1345): Matlama adÕ verilen türbe,  Kayseri’nin güneydo÷usundaki büyük
 güneybatÕsÕnda bulunan Develi Karahisar  (Yeúilhisar)’daki bir câmiin kapÕsÕnda   mezarlÕk içinde bir tarafÕ çÕkÕntÕlÕ olmak  üzere, dörtgen  úeklinde  ve kesme  taútan
 274
 buldu÷umuz 747 (1346) tarihli bir kitabede «sultan» unvanÕnÕ almÕútÕr . Sivas’da   yapÕlmÕú bir binadÕr . Süslemeleri yoktur. KapÕsÕnÕn yukarÕsÕnda iki satÕrdan ibâret
                               279
 Güdük Minare adlÕ bina içinde gömülü bulunan o÷lu ùeyh Hasan Bey’in 748(1347)   olarak, mermer levhaya yazÕlan kitabesinin Türkçesi úöyledir: BurasÕ (Türbeki?)
                                                                                 280
 tarihli mezar  kitabesinin Türkçesi  úöyledir: «Hazreti yüce sultan,  ulu sultanlar   o÷lu Emîr-zâde Mehmed’in türbesidir. 746(1345) yÕlÕnda». Metni aúa÷Õdaki gibidir:
 sultanÕ, milletlerin kulluk sahibi, dünyada Allah’Õn gölgesi, din ve dünyanÕn kÕlÕcÕ
 Sultan Eretna Hazretlerinin -Allah ülkesini dâim kÕlsÕn-» cümleleriyle daha gösteriúli   ϩΩ΍ίήϴϣ΍ ΔΑήΗ ΍άϫ (˺
 275
 ve sanki en büyük sultanlara has olan lâkaplar ve unvanlar görülmektedir . Metni   ΔϳΎ ϤόΒγϭ ϦϴόΑέ΍ϭ ΔΘγ ΔϨγ ϰϓ (ˮ) ϰϜΑήΗ ϦΑ ΪϤΤϣ (˻
 aúa÷Õdaki gibidir:
                                                              Mehmed’in babasÕnÕn, zaten  bozuk olan adÕnÕ okuyamadÕk. Tarihine bakÕlÕrsa,
 271  Prenslere ait olan bu ünvan hakkÕnda yukarÕdaki not 163’e bakÕnÕz.    Melik Eretna’nÕn zamanÕna denk gelir. Bunun emirlerinden birinin türbesi olabilir.
 272  øbn Batûta, Kayseri’de Emîr Eretna’nÕn eúi To÷a Hâtun’un oturdu÷unu ve adÕ geçen hatuna büyük
 demek olan «A÷a» unvanÕ verildi÷ini ve Eretna’nÕn gerek Kayseri’de, gerekse Sivas ve Ni÷de’de, Irak   276  MüneccimbaúÕ,  Camiü’d-düvel, c. 2, s. 443; AyrÕca bakÕnÕz:  ùebânkârei,  Mecmau’l-Ensâb,
 melikinin yani, Mo÷ol hükümdarÕnÕn vekili oldu÷unu kaydediyor. To÷a Hâtûn ile Süli Paúa’nÕn aynÕ kiúi   Süleymaniye -Yeni Câmii Ktp. nu: 909, vr. 275 a; YazÕcÕ-zâde Ali, Selçuknâme, TopkapÕ SarayÕ -Revan
 olup, olmadÕ÷ÕnÕ bilemiyoruz. øhtimal ki, To÷a Hatun, Eretna’nÕn baúka bir eúidir. [Eratna’nÕn eúleri için   Bölümü- Ktp. nu: 1391, vr. 446b. (K.G.).
 bak. K. Göde, EratnalÕlar, s. 85]   277
                     MezarÕnÕn Köúk Medrese Türbesi’nde bulundu÷unu Âli bildiriyor. Bu da yÕkÕlan mezarlardan biri
 273  Bu paralardan úimdiye kadar, hiç bulunamamÕútÕr. Bununla beraber, Sultan NâsÕreddin Mehmed’in   olmalÕ. Kitabesi elimize geçmedi. [Bu kitabe, Kayseri Müzesi —øslâmî  Mezar taúlarÕ  ve kitabeleri
 sikkeleri arasÕnda, MÕsÕr ülkeleri kolleksiyonlarÕna alÕnmÕú olmasÕ da muhtemeldir.    deposu—’nda tarafÕmÕzdan, Kültür  Müdürü Mehmed ÇayÕrda÷ aracÕlÕ÷Õyla görülmüú olup, üzerindeki
 274  AdÕ geçen kitabenin Türkçesi úöyledir: «Bu mubarek mescidi, yüce bilgin, adaletli sultan, Arap ve   ibârenin Türkçesi úöyledir: «BurasÕ Merhum Mehmed o÷lu Allahu Teâla’nÕn rahmetine muhtaç; ma÷fur,
 Acem’in Meliki  Sultan (Erdena)/Eredna, 747(1346) tarihinde onardÕ —Allah onun (mülkünü) dâim   merhum Alâeddin Ali’nin kabridir —Allah kabrini rahmeti ve merhameti ile nurlandÕrsÕn— (?)» (K.G.)].
 eyleye— » Metni:   Metni ise úöyledir:
 ϥΎτϠδϟ΍ ϢΠόϟ΍ϭ Ώήόϟ΍ ϚϠϣ ϝΪϋ ϻ΍ ϢϠϋ΍ Ϣψϋϻ΍ ϥΎτϠδϟ΍ ϙέΎΒϤϟ΍ ΪΠδϤϟ΍ ΍άϫ ήϤϋ (˺   ϪΘϤΣ ήϣϭ ϪΘϤΣήΑ ˮΎϤϫ ήΒϗ ௌέϮϧ | ΪϤΤϣ ϡϮΣήϤϟ΍ ϦΑ ϰϠϋ   ϦϳΪϟ΍ ˯ϼϋ | ϰϟΎόΗ ௌ ΔϤΣέ ϰϟ΍ ΝΎΘΤϤϟ΍ Ϫϟ έϮϔϐϤϟ΍ | ϡϮΣήϤϟ΍ ήΒϗ ΍άϬΒϗ
  ΔϳΎϤΘϴγϭ ϦϴόΑέ΍ϭ ϊΒγ ΔϨγ ΢ϳέΎΘϟ΍   ϰϓ ϰϟΎόΗ ௌ ϡ΍Ω΍ ΎϧΩέ΍ (˻   278  KadÕ Burhâneddin Ahmed,  yarÕm yüzyÕla yakÕn hüküm sürmüú olan EretnalÕlara 783(1381)
 [Halil Edhem, adÕ geçen kitabeyi aktarÕrken, kitabenin aslÕnda bulunan «Kelime-i Tevhîd» ibâresini   sonbaharÕnda tarih sahnesinden silmiútir. Bkz. Yaúar Yücel, KadÕ Burhaneddin Ahmed ve Devleti, Ankara
 buraya almamÕútÕr. AyrÕca kitabede, taúçÕ hatasÕ olarak «mülkehu» kelimesi de yazÕlmamÕútÕr (K.G.)].    1970; K. Göde, EratnalÕlar, s.99-140. (K.G.).
 275  Eretna’nÕn lâkabÕ  «Alâeddin» oldu÷u halde, bu kitabede «Seyfeddin» yazÕlmÕú olmasÕ, dikkati   279  Bugün  mezarlÕ÷Õn dÕúÕnda olup, Kayseri Müzesi  —øslâmî  mezar taúlarÕ ve kitabeleri deposu—
 çekiyor. Bununla beraber,  aynÕ sultanÕn çeúitli lâkaplar aldÕ÷Õ da bilinir. Bu konuda bakÕnÕz. Corpus,   olarak kullanÕlmaktadÕr (K.G.).
 Sivas-Divri÷i Kitabeleri, s. 48. [Hüseyin Hüsaraeddin,  Amasya Tarihi,  c. 3, s. 31, 32 ve 36’da Onun   280  Halil Edhem tarafÕndan «Türbekî» gibi alÕnan bu ibâreyi, biz «Zengi» úeklinde okuduk. Böylece,
 «Reúideddin» unvanÕnÕn da oldu÷unu yazÕyor. K. Göde, EratnalÕlar, s. 62’de ünvanlarÕna. (K.G.)].    Zengi o÷lu Emîr-Zâde Mehmed adÕ ortaya çÕkmÕútÕr (K.G.).
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101