Page 165 - kappadokia_kralligi
P. 165

G- KAPADOKİALILAR’IN GELENEK VE GÖRENEKLERİ

            bölgenin dağ tanrısı ve başlıca kültüdür. Bu inanca antik dönem yazarları
            da tanıklık etmiştir. İS II. yüzyıl yazarı Maximum Tyrius, “Bir dağ, Kap-
            padokialılar için tanrı, yemin ve heykeldir (…)” diyerek Argaios’un çok
            yönlü tapınımına işaret eder. İS III. yüzyıl yazarı Solinus ise Kappadokia
            halkının tanrının Argaios’ta oturduğuna inandığını yazar. Sikkelerin verdiği
            bilgilerin yanısıra, her iki yazarın aktarımları, Argaios’un tek başına tapı-
            nımına değil, kendisi ile beraber bir başka tanrıya (ya da tanrılara) işaret
            etmektedir. Bu dağ kültünün gösterdiği sinkretik yapı içerisinde baş tanrı
            Zeus da tartışmalı bir durum ile olsa da yerini almıştır .
                                                               168
              Kappadokia bölgesinde Pers Dönemi’nden başlayarak ve Roma Dönemi’ni
            de içine alarak devam eden en önemli inanış muhakkak ki Argeios (Erciyes)
            kültüdür. Solinus’un Kappadokia halkının tanrının Argeios’ta oturduğunu
            belirtmesi ve sikkeler üzerinde resmedilen Erciyes’in üzerinde tanrı Zeus’u
            temsil eden kartal, ay ve yıldız sembollerinin yer alması  bu bilginin en
                                                                 169
            önemli kanıtlarıdır.

              Erciyes çok uzak çevrelerden görülebildiği için adeta ülkenin en kutsal
            simgesi olmuştur. Bu dağı tanrı veya tanrıların mekânı olarak gördükleri için
            sikkelerinde veya dağın üzerinde başta Zeus olmak üzere çeşitli tanrıların
            heykellerini yaparak kutsiyetini göstermişlerdir.
              Zirvesinde başından ışınlar saçan Zeus olan bir tartı ile yine zirvesinde
            kartal olarak tasvir edilmiş Zeusolan Erciyes Heykeli Argaios’un kuzeyindeki
            ovanın devamlı olarak metangazı yanmalarına sahne olmasının yanında
            eski bir tanrı merkezi sayılan Argaios Dağı’nın bu bölgeyi İran ateş kültüne
            açmış olması düşünülmektedir. Persler kurban kesme ayinlerini en yüksek
            tanrılık makamı olarak gördükleri Argaios Dağı’nın zirvesinde yapıyorlardı.
            Bütün semaya da zaten “Asvan” (Zeus) diyorlardı.
              İran’da bu kültün Arilerden önce de kutsal sayılan eski dağlara yerleşmiş
            olduğu sanılır. Argaios Dağı’nın yazılı metinlerde tanrı merkezi olarak tarif
            edilmesi, sikke resimlerinde dağın çeşitli şekillerde yer alması, hatta hey-
            kellerinin yapılması, bu dağın bölgenin en önemli dinî merkezi olduğunun
            delilidir. Ancak bu sikkeler, Kappadokia Krallığı’nın tamamen Hellenleştiği
            son kral Arechelaos’tan itibaren görülmektedir. Oysa bu kültün varlığı




            168   Hakman Meral, A. G.Tez, s. 131-134
            169   Baydur, s. 125-126


                                                                             165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170