Page 163 - kappadokia_kralligi
P. 163

G- KAPADOKİALILAR’IN GELENEK VE GÖRENEKLERİ

            ve çevresindeki ülkelerde artık Mitra sevgi ve güneş tanrısı olmaktan çıkıp,
            gücün dostu, askerlerin yenilmez tanrısı haline gelmişti.
              Mitra inanışından daha da önemli olarak Antik Çağ’da ateş kültü, Darius
            I zamanından itibaren bütün Kappadokia hatta Pontus ve Armenia halkları-
            nın tamamının benimsendiği bir temel inanıştı. Özellikle de Kappadokia’da
            Argeios (Erciyes) gibi volkanik dağlar ve çevreleri bu inanışın temel mer-
            kezleri konumundaydı.

              Argaios’un ihtişamından dolayı ilk çağlardan beri tapınım görmüş ve
            İS IV. yüzyıla kadar kült kimliğini muhafaza etmiştir. Argaios ile ilgili en
            erken arkeolojik veri, İÖ XVI. yüzyıl sonlarına tarihlenen ve Hattuşa’nın
            iki km kuzeydoğusunda yer alan Yazılıkaya’da bulunur. Yazılıkaya Açık
            Hava Tapınağı’nın Büyük Galeri’sinde bulunan kabartmalarda, doğuve
            batı duvarlarının birleştiği noktada hava tanrısı Teşup, dağ tanrıları Hazzi
            ve Namni tasvir edilmektedir. Bu dağ tanrılardan Namni’nin çoğunlukla
            Argaios olduğu kabul edilir. O dönemlerden itibaren, Kappadokia’nın başlıca
            yerli kültü olan Argaios’un Hurri dilindeki adı Namni’dir. Bir diğer görüş,
            bu dağ için Yunanca’da beyaz anlamına gelen Argόs’un kullanılmasından
            dolayı Hititlerdeki adının Hargas olduğudur. Çünkü Yunanca beyaz- Argόs
            kelimesi Hitit çivi yazısındaki beyaz, parlak anlamına anlamına gelen harki
            veya harkis ile benzeşmektedir. Böylece Hititlerdeki Hargas ile Argaios’un
            aynı dağ olduğu sonucuna varılır.

              Argaios kelimesi ile ilgili İÖ VIII. yüzyıla tarihlendirilen epigrafik verilerde
            ise bu dağ, Harhara olarak geçer. Erciyes’e çıkan yol üstündeki Tekirderbent
            köyünde bulunan yazıtta, Hitit hiyeroglifi ile “Tanrı Dağ Harhara” yazılıdır.
            Bunun dışında Kayseri’nin Melikgazi ilçesinin bir kasabası olan Hisarcık’ta
            bulunan iki kitabe de Harhara ile ilgilidir. Hisarcık köyünün yakınındaki
            Toptepesi’nde bulunan Luvice yazıtlardan ilki, Harhara Dağı’na yapılan bir
            sunudan; bazalt kaya yüzeyi üzerindeki diğer kitabe, Harhara Dağı’na adanan
            ceylanlardan bahseder. Bu yazıtlar ise İÖ VIII. yüzyıl sonuna tarihlendirilir.

              Arkeolojik ve epigrafik veriler böylece, Erciyes’in Hurri dilinde Namni
            ile Hititlerde Hargas ismi ve İÖ VIII. yüzyılda Harhara adıyla dağ tanrı
            olarak tapınım gördüğünü ortaya koyar. Kültün verilerinin İS IV. yüzyıla
            kadar uzandığı düşünüldüğünde Argaios’un, Anadolu’daki en erken ve
            uzun süreli dağ kültlerinden birini oluşturduğu açıkça görülür. Dağ tanrı
            olarak Argaios kültünün en önemli kanıtı ise Caesarea sikkeleridir. İlk
            defa Arkhelaus zamanı sikkelerinin arka yüzünde tasvir edilmeye başlanır.


                                                                             163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168