Page 148 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 148

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KAY / 139 [1581]


          KAYSERİ’DE GAYRİMÜSLİMLER            Bölgede  Ermenilerin  en  eski  tarihi  ise
                                               MS  II.  yüzyıla  dayanmaktadır.  Eski  bir
           Hristiyanlar                        öyküye göre “Ermenilerin ve Süryanile-
           MÖ  188  yılında  Roma  İmparatorluğu’-  rin  ilk  havarisi  olan  Tateos  önce
           nun sınırları içinde kalan bölge, Tiberius   Kapadokya’da  vaazlar  vermiş,  “Kayseri
           Dönemi’nde  (MS  17-37)  Roma  eyaleti   Kilisesi”ni kurup Antakyalı Teofilos adlı
           statüsü  kazanmıştır.  Kapadokya,  MS   ünlü kişiyi dinî temsilci atadıktan sonra
           17’de Roma’nın bir eyaletidir. Kapadok-  Büyük  Hayk’a  (Ermenistan)  geçmiştir”.
           ya’nın başkenti Mazaka’nın adı İmpara-  Havari Tateos’un halefi olan Kayseri pis-
           tor  Augustus  tarafından  Kayseri  (Kaisa-  koposları  arasında  Ermeni  adlarına  da
           reia) olarak değiştirilmişti. Bölge üç yüz   rastlanmaktadır.  Örneğin  Teofilos’un
           yıllık  Roma  egemenliğinin  ardından   haleflerinden  Kapadokyalı  Yervant  (65-
           İmparator  Konstantin  Dönemi’nde   78), Urfalı Mihran (109-122), Vahan (151-
           Doğu Roma İmparatorluğu’nun bir par-  161),  Mehrujan  (193-218)  piskopos  olan
           çası hâline gelmişti.               bazı  ünlü  isimlerdir.  Ünlü  bir  kişi  olan
           İlk  yüzyıllarda  bölgede  Hristiyanlığın   Leontios, 292 tarihinde Kayseri piskopo-
           nasıl  geliştiği  konusunda  bilgi  yoktur.   su  olduktan  sonra  IV.  yüzyıl  başlarında
           Havari  Paulos’un  Galatya’ya  gezisi  sıra-  Ermenileri  Hristiyanlığa  döndüren  Kri-
           sında  Kapadokya’dan  geçtiği  bilinir.  II.   kor  Lusavoriç'i  katolikosluk  görevine
           yüzyılın sonuna doğru Kayseri (Kaisare-  atamıştır.  Böylece  II.  yüzyıl  sonu  ile  III.
           ia)  ve  Malatya’da  (Melitene)  Hristiyan   yüzyıl başlarında Kapadokya dâhil bütün
           toplumlar vardır. İncil’de yer alan “Resul-  Küçük Asya, Hristiyanlığı kabul etmiştir.
           lerin  İşleri”  kitabında  anlatıldığına  göre   Kapadokyalı  Hristiyanlar  arasında  ün
           Antakya  kenti  Kudüs’ten  sonra  Hristi-  salmış  Ermeni  azizler  de  vardı.  Bunlar-
           yanların ikinci büyük merkezi olmuştur.   dan ilki, Yeni Kayseri’den (Niksar) Kri-
           Tarsuslu  Paulos,  Şam'da  Hristiyanlığı   kor Iskançelakorz’dır (210-270). Yaptığı
           kabul  edip  bir  süre  orada  ve  Kudüs’te   pek  çok  mucize  nedeniyle  “Mucizeler
           kaldıktan  sonra  MS  40-42  yıllarında   Yapan” ismini alan azizi Ermeni Kilisesi
           Tarsus’a  dönerek  Kilikya  ve  çevresinde   kabul etmiştir. 233-269 tarihlerinde Kay-
           Hristiyanlığı  yaymaya  çalışmış,  böylece   seri  piskoposu  olan  Pirmilianos,
           Hristiyanlık Küçük Asya'ya Kilikya eyale-  Kapadokya’da  “Kapadokya  Kilisesinin
           tinden girmiştir.                   gerçek  kurucusu”  sayılmakla  birlikte
           Kapadokya,  Hristiyanlığın  etkisinde   Kilikya  ve  Galatya’da  da  saygı  görmüş-
           kalan  ilk  bölgelerden  biridir.  Ioannes   tür. Dolayısıyla III. yüzyılda Kayseri hal-
           Krisostomos  (347-407)  kendisinden   kının çoğunluğunun Hristiyan olduğu ve
           önceki  dönemlere  ait  geleneksel  bir   Kayseri kentinin bütün taşra kiliselerinin
           öykünün sözcülüğünü yaparak 19. söyle-  “başkenti”  hâline  geldiği  görülmektedir.
           vinde  Havari  Paulos’un  Kapadokya’ya   Güçlü  ve  sağlam  temellere  oturmuş  ve
           gelip vaazlar vermiş olduğunu belirtir.   gelişmiş  Kapadokya  Kilisesi,  sadece
           İmparator Trayanus zamanında Bithynia   kendi kendine gelişmekle kalmamış, III.
           (Bursa ve İzmit’ten Karadeniz kıyılarına   yüzyıl ortalarında da Hristiyanlık inancı-
           kadar uzanan geniş bir eyalet) yöneticisi   nın  yayılmasında  etkin  rol  oynamıştır.
           ve Romalı bir yazar olan Küçük Pilinius,   Barbar bir kavim olan Gotlar, 264 yılın-
           112 tarihinde imparatora yazdığı bir mek-  da  Kapadokya’ya  saldırmış,  pek  çok
           tupta Hristiyanlığın Küçük Asya’da kent-  ganimetin yanı sıra beraberlerinde Hris-
           lerden  köylere  yayılarak  büyük  gelişme   tiyan köleler de götürmüşlerdir.
           gösterdiği, tapınakların terk edilerek artık   Başkenti Roma’dan Nikomedia’ya (İzmit)
           tanrılara  kurban  sunulmadığı  belirtil-  taşıyan  İmparator  Diokletianus,  298
           mektedir. II. yüzyıl başlarında Hristiyan-  yılından başlayarak yaklaşık on yıl boyun-
           lığın yörede hızlıca yayıldığı görülmekte-  ca, özellikle doğudaki Hristiyanlara karşı
           dir. Ayrıca İmparator Trayanus’un saray   acımasızca  davranmıştır.  Bu  baskı  ve
           hizmetlilerinden olan Kayserili Hagintos   kıyım  sırasında  şehit  düşen  Hristiyanlar
           da bu dönemde şehit edilmiştir.     arasında Kapadokyalılar da vardır. Bas-
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153