Page 153 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 153

[1586] 144 / KAY                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Ankara  1999;  S.  Y.  Ötüken, Göreme,    Ankara   Osmanlılar Döneminde Hristiyanlar
                                    1987; A. Özkul, Dünden Bugüne Nevşehir ve   Osmanlılar  Döneminde  nüfusun  yüzde
                                    Yöresi  Tarihi,  Kayseri  1991;    L.  Rodley,  Cave   altmışı Müslüman olmakla birlikte Türk
                                    Monasteries of Byzantine Cappadocia, Camb-  nüfus,  toplam  Osmanlı  nüfusu  içinde
                                    ridge 1985; L. Rodley, Byzantine Art and Archi-
                                    tecture, an Introduction, Cambridge 2001; V.   yüzde otuzdan biraz fazla idi. Müslüman
                                    Sevin, “Tarihsel Coğrafya”, Kapadokya , (ed. M.   veya  gayrimüslim  olsun,  Türk  olmayan
                                    Sözen),  İstanbul  1998;  A.  M.  Talbot,  “Bizans   bu kalabalık nüfusu, sadece askerî tedbir-
                                    Manastır Sistemine Giriş”, Cogito, S. 17, s. 161-  lerle  devlete  bağlı  tutmanın  mümkün
                                    176; C. Texier, Küçük Asya, (çev. Ali Suad), III,   olamayacağı  açıktır.  Fatih  Sultan  Meh-
                                    İstanbul 1924; Turan, SZT.           med,  Rum-Ortodoks  kilisesini  ihya
                                               NİLAY ÇORAĞAN KARAKAYA
                                                                         etmek suretiyle onları Katolik Roma Kili-
                                                                         sesine  bağımlı  olmaktan  kurtarmıştır.
                                    Yahudi Cemaati                       Çok  geçmeden  benzeri  düzenlemeleri
                                    Yahudiler ile ilgili XVI. yüzyıla ait tahrir
                                    defterlerinde  herhangi  bir  kayıt  yoktur.   Ermeniler ve Museviler için de yapmıştır.
                                    Ancak XVII. yüzyıla ait cizye defterlerin-  Osmanlılarda halk, İslam kamu hukuku-
                                    den ikisinde Yahudi hanelere ait bilgiler   na göre iki ana gruba ayrılmıştır: Vatan-
                                    vardır.  Bunların  ne  zaman  geldikleri  ve   daşlık  hak  ve  görevi  olan  Müslümanlar
                                    hangi  tarihte  şehirden  ayrıldıkları  husu-  ile  siyasal  hakları  ve  bağlı  bulundukları
                                    sunda bir bilgiye rastlanmamıştır.   hukuk kuralları açısından onlardan farklı
                                    1613  tarihli  Cizye  Defteri’nde  Molu*   olan  zimmiler  (İslam  devleti  hâkimiyeti
                                    köyünde  bulunan  gayrimüslim  nüfustan   altındaki  gayrimüslim  tebaa).  Zimmiler
                                    bahsedilirken  “Der-şehr-i  sakin  Yahudi   eğitim, ibadet ve aile hukuku konuların-
                                    hane-i  Kayseriyye  hane  15  fî  26  Muhar-  da  serbest  bırakılmıştır.  Fatih  Sultan
                                    rem  sene  1024,  yekûn  26,  Muharrem   Mehmed’den itibaren zimmilere tanınan
                                    sene 32 Hane 5” şeklinde bir kayıt vardır.   bu  haklar  onların  hukuki  statülerinin
                                    Buna göre 26 Muharrem sene 1024 /25   temelini  teşkil  etmiştir.  Bu  sayededir  ki
                                    Şubat  1615  tarihli  bir  kayıtta  Kayseri’de   kimliklerini koruyabilmişler, İstanbul’un
                                    bulunan  15  Yahudi  hanesinin  mevcut   Fethi’nden yaklaşık 400 sene sonra bile
                                    olduğu,  ancak  26  Muharrem  sene  1032   eskisinden daha güçlü bir şekilde kendi-
                                    /30 Kasım 1622 tarihli ikinci kayıtta bun-  lerine  gelmişler  ve  bağımsızlık  davasına
                                    lardan sadece 5 hane kaldığı belirtilmek-  kalkışabilmişlerdir.
                                    tedir.  Bunların  şehrin  neresinde  ikamet   Osmanlılarda  her  gayrimüslim  cemaat,
                                    ettikleri bilgisi ne yazık ki mevcut değildir.  bağımsız bir dinî topluluk ya da o günkü
                                    5  Receb  1102  /  4  Nisan  1691  tarihinde   tabirle ayrı bir ‘millet’ olarak kabul edil-
                                    Esad Ağa ve kâtip Mustafa Efendi tarafın-  miştir. Bunlar dinî ve sosyal hayatlarını,
                                    dan  hazırlanan  Cizye  Defteri’nde  de   kendilerine  ait  millet  teşkilatları  vasıta-
                                    “Beray-ı cizye-i gebranma’a Yahudiyan-ı   sıyla yürütmüşlerdir. Nitekim nikâh akdi
                                    kazâ-i  Kayseriyye”  şeklinde  bir  başlık   ve feshi, nafaka, veraset ve vasiyetle ilgili
                                    verilmiştir.  Ancak  defterde  kaydedilen   işlerinin  kendi  mahkemeleri  tarafından
                                    “1515  a‘lâ,  957  evasıt  ve  1957”  ednâ”   görülmesine  izin  verilmiştir.  Devlet
                                    olmak  üzere  toplam  4429  hane  gayri-  yönetimiyle ilişkilerini liderleri vasıtasıy-
                                    müslimden  ne  kadarının  Yahudi  hanesi   la kurmuşlardır. Liderler ise cemaat üye-
                                    olduğu kaydedilmemiştir. İki cizye defte-  lerinin  uygunsuz  davranışları,  vergi  ve
                                    rinde de Yahudiler ile ilgili kayıt olması-  diğer yükümlülükleri açısından padişaha
                                    na  rağmen  ayrıntılı  bilgi  verilmemiştir.   ve memurlarına karşı sorumlu idi.
                                    Sonraki kayıtlarda da Yahudiler ile ilgili   Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kurulu-
                                    herhangi  bir  bilgiye  rastlanmamıştır.   şuna  kadar  Kayseri’de  önemli  miktarda
                                    Dolayısıyla XVII. yüzyılda çok az da olsa   zimmi nüfus vardı. Ermeni nüfusu, Rum
                                    Kayseri’de  bir  Yahudi  nüfusundan  söz   nüfusuna göre hep fazla olagelmiştir. Bu
                                    etmek mümkündür.                     durum, Anadolu’nun fethiyle birlikte çok
                                    Kaynakça: MAD. 1208, s. 10-12; MAD. 5856,   sayıda Rum’un Balkanlara göç ettirilmiş
                                    s. 1.                                olmasıyla açıklanabilir. Fatih’in zimmiler
                                                         MEHMET İNBAŞI   hakkında  verdiği  beratlar,  sonraki  padi-
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158