Page 150 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 150

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KAY / 141 [1583]


           dillerini unuttukları söylenir. İlk dönem-
           lerde  Kapadokya  ya  da  Küçük
           Ermenistan’da yaşayan Ermenilerin hiç-
           bir  şekilde  örgütlenmiş  oldukları  söyle-
           nemez.  Surp  Mesrop,  bulmuş  olduğu
           Ermeni alfabesini Küçük Ermenistan’da
           tanıtmaya  çalışmıştır.  Kayseri,  Sivas,
           Malatya illerinde Ermeni asıllı piskopos-
           lar vardı fakat yörede tüm dinî törenler
           ve ayinler Rumca yapılmaktaydı. Küçük
           Asya’da diğer eski toplumlarda da durum
           aynıdır.  Kapadokyalılar,  Galatyalılar,
           Frigyalılar ve Makedonyalı İskender’den
           önce Küçük Asya'da yaşayan tüm uluslar
           hatta  Anadolu’nun  tümünün  Hristiyan
           olup  Yunanca  konuşmaya  başladıktan
           sonra  Yunanlaştığı  ileri  sürülmektedir.
           Hristiyanlık,  toplumları  birleştirici  bir
           din olduğu için tüm toplumlar farkında
           olmadan ibadet dininin sahibi olan ulu-
           sun  içinde  özümsenmiştir.  Ermenilerin
           Kapadokya’da Yunanlılar içinde erimesi
           Khalkedon  Dinî  Konseyinden  (451)
           sonra  yavaşlamıştır.  Ermeniler  bu  top-
           lantının  sonuçlarına  karşı  tavır  aldıkları
           için yavaş yavaş Yunan Kilisesinden ayrı-
           larak kendi dil ve ayinlerine sahip olmuş-
           lardır. Bunun yanı sıra Khalkedon yanlısı   Ortodoks Manastır Sisteminin Kurucusu Kayserili Aziz Basileios'u tasvir eden
           Ermeniler Bizanslıların arasına karışmış-  ikon (oca.org)
           lardır.  Rumların  uyguladıkları  baskı  ve
           saldırılar da Ermenilerin Ermeni Kilisesi   Ermeni kiliseleri böylece Krikor ile bir-
           ile cemaatine, töre ve eğitimine bağlılığı   likte  kurulmuştur.  Krikor’un  haleflerin-
           arttırıcı etken olmuştur.           den bazıları görev almak üzere Kayseri’-
           Ermeni  Kilisesinin  Kayseri  Kilisesi  ile   ye  gitmiştir.  Ermeni  kilise  adamları  da
           çok  yakın  ilişki  kurduğu  bildirilir.  IV.   dinî  öğrenim  görmek  üzere  Kayseri’ye
           yüzyıl  başlarında  Roma  İmparatorluğu   gelmişlerdir.  Böylelikle  Kayseri  bu
           Hristiyanlara  sert  baskılar  uygularken   dönemde  Anadolu’nun  en  büyük  dinî
           Ermenistan’da  Hristiyanlık  kuvvetlen-  merkezi olmakla birlikte Hristiyanlığa ait
           miştir. III. yüzyıl sonlarında Kayseri’den   bilgilerin  öğrenildiği  bir  merkez  olarak
           Ermenistan'a  gelen  Krikor  adında  bir   da  tanınmıştır.  Kayseri  ve  doğusundaki
           kişi,  dönemin  kralı  Dirtad’a  (240-330)   Fırat’a  kadar  uzanan  bölgenin  nüfusu-
           Hristiyanlığı  kabul  ettirmiştir.  Krikor,   nun  çoğunluğu  Ermeni  olduğundan
           Ermenistan’ın başkenti olan Yağarşapat’-  “Küçük  Ermenistan”  olarak  anılmıştır.
           ta soylu bir ailenin çocuğu olarak dünya-  380 yılında bu topraklar I. ve II. Ermenis-
           ya  gelmiş,  ailesini  yitirerek  Kayseri’ye   tan olmak üzere iki eyalete bölünmüştür.
           kaçırılmış ve burada Hristiyan bir çevre-  Birincisinin merkezi Sivas, ikincisinin ise
           de  büyümüştür.  Ermeni  Kralı  Dirdat,   Malatya’dır. İmparator Justinianus (527-
           onu  Kayseri’ye  göndererek  Ermenilerin   565) zamanında ise bu eyaletler; Birinci
           dinî başkanı yapmıştır. Böylece ilk Erme-  Ermenistan  (merkezi  Pasinler),  İkinci
           ni  başpatrikliği  kurulmuştur.  Dirtad  IV.   Ermenistan  (merkezi  Sivas),  Üçüncü
           yüzyıl  başlarında  krallığının  Hristiyan   Ermenistan    (merkezi  Malatya)  ve  Dör-
           olduğunu  resmen  kabul  etmiştir.  İlk   düncü  Ermenistan  (merkezi  Müfürğin)
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155