Page 466 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 466

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          MİN / 457 [1897]


           Mahalle olmak üzere iki ayrı mahalleye
           bölünmüştür. Bu nüfus artışının nedeni-
           nin şehre çok yakın olması, taş işçiliği ve
           ustalığının ileri seviyeye ulaşması, havası-
           nın  uygun  ve  toprağının  da  mümbit
           olmasından ileri geldiği tahmin edilmek-
           tedir. 1831 tarihinde tamamen Müslüman
           nüfus ile meskûn olan Cırlavuk köyünün
           Yukarı Mahalle’sinde 117 hane, 218 nefer
           nüfus  ikamet  etmekteydi.  Çoğunluğu
           ziraat  ile  uğraşan  köy  halkının  içinde
           çerçi, katırcı ve amelelik yapan çok sayı-
           da çalışanı vardı. Aşağı Mahalle’de ise 30
           hane ve 69 nefer nüfus ikamet etmektey-
           di. Aşağı Mahalle’de katırcı, tüccar, çerçi,
           bezirci,  çiftçi  ve  merkepçi  gibi  değişik
           meslek  mensupları  vardı.  1834  tarihli
           temettuat  kayıtlarına  göre  Aşağı  Mahal-
           le’de 73 hane, Yukarı Mahalle’de ise hane   Battal Gazi Camii yanında minber (köşk) minare olarak kullanılan yıkılan
           sayısı  152  idi.  Temettuat  kayıtlarından   kilisenin çan kulesi (E. Güleç Arşivi)
           evlerin yanında mağaralardan da istifade
           edildiği görülmektedir.             taşımaktadır.  Bir  İslam  şehrine  girdiği-
           Geçen  yüzyılda  birçok  köy  gibi   mizde  ilk  dikkatimizi  çeken  unsur,  dinî
           “Cırlavuk”un ismi de değişmiş, “Mimar-  inançlarımızı  yansıtan,  dinî  olmanın
           sinan” adını alarak kasaba statüsü veril-  yanında  sosyal,  ekonomik  ve  sanatsal
           miştir.  Daha  sonra  çıkan  Büyükşehir   açıdan ifadesini bulan minarelerdir.
           Belediye  Kanunu  gereğince  Melikgazi   Minber  (köşk)  minareler,  Anadolu’da
           ilçesi*ne  bağlı  bir  mahalle  durumuna   genellikle  mescitlerde  rastlanan  sütun,
           getirilmiştir.                      kemer,  külah  ve  alem  bölümlerinden
                                               oluşan basit şekilli ezanlıklardır. Özellik-
           Kaynakça: BOA.  TD.  38,  s.  9;  BOA.  MAD.   le İç Anadolu Bölgesi’ne özgü Nevşehir,
           20, vr. 36a-36b, 44a; TD. 976, s. 33-34; İnbaşı,   Konya, Kayseri gibi şehirlerde, cami içe-
           16.YBKayseri,  s.  90;  Kayseri Tapu-Tahrir
           Defteri  /1500,  haz.  Mehmet  İnbaşı,  Kayseri   risinde hutbe okunan minberin köşk kıs-
           2009; Kayseri Tapu-Tahrir Defteri /1570, hzl.   mını andıran ve mescit mimarisinde sık-
           Mehmet İnbaşı, Kayseri 2009; TK. KKA. TD.   lıkla  ezan  okunan  yer  olarak  kullanılan
           136,vr.  61a-61b;  BOA.  MAD.  7063,  s.  38-39;   köşk minarelerin ilk yapılmaya başlandı-
           XVII. Yüzyıl Kayseri Avârız ve Cizye Defterle-  ğı  tarih  tam  olarak  bilinmemektedir.
           ri, haz. Mehmet İnbaşı, Kayseri 2011; Temettuât   Mısır’daki  misallere  dayanmak  suretiyle   Battal Gazi Camii yanında
           Defteri (1250/1834 Tarihli), haz. İsmet Demir,   “arkaik”  bir  tip  olarak  isimlendirilen  ve   minber (köşk) minare olarak
           Kayseri  1998,  s.  467-482;  Hüseyin  Cömert,                          kullanılan yıkılan kilisenin çan
           Kayseri’de  İlk  Nüfus  Sayımı  1831,  Kayseri   kökeni  Amr  Camii’ne  dayandırılan  bu   kulesi planı (çizim: E. Güleç)
           1993, Kayseri 2007, s. 54-68.       tipin yoğun olarak kullanıldığı bölgeler-
                                MEHMET İNBAŞI  den  birisi  de  Kayseri’dir.  Kayseri’de
                                               günümüze ulaşmış yaklaşık 36 adet min-
          MİNBER (KÖŞK) MİNARE                 ber (köşk) minare bulunmaktadır. Kayse-
           Minare; camilerin bitişiğinde veya cami-  ri il ve ilçe merkezlerinde bulunan min-
           den  ayrı  olarak  inşa  edilmiş,  ezan  oku-  ber  (köşk)  minarelerin  sayısı,  bir  şehir
           mak ve bunu civara duyurmak için ince   ölçeğinde  düşünülecek  olursa  hiç  de
           bir kule şeklinde yüksek olarak yapılmış,   azımsanmayacak bir sayıdadır.
           bir  veya  birden  fazla  şerefesi  bulunan   Kayseri’de bu örneklerin diğer Anadolu
           mimari yapı elemanıdır. Dinî mimaride   şehirlerine oranla fazla yapılmış olması,
           önemli  bir  unsur  hâline  gelen  minare   Kayseri’nin  bu  geleneğin  kuvvetli  bir
           İslam  ülkelerinde  şehirlerin  merkezini   temsilcisi  olduğunu  göstermektedir.
           oluşturan cami ve mescitlerin en karakte-  Yabancı  araştırmacılardan  J.  Schacht’ın
           ristik  unsuru  olarak  simgesel  bir  değer   da yayınlamış olduğu tek sayfalık maka-
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471