Page 461 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 461

[1892] 452 / MİM                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    meyle  inşa  edilen  hamamlar  içinde   den  Sivas’a  uzatılmıştır.  1927  yılında
                                    Osmanlı  Dönemi’nden  örneklerin  bazı-  demiryoluna bağlı olarak istasyon binası,
                                    ları geniş ve yüksek kubbeli soyunmalık   lojmanlar  ve  tamirhaneler  inşa  edilmiş-
                                    mekânlarıyla  dikkat  çekerler.  Özellikle   tir. Amerikan Fox şirketi tarafından inşa
                                    sur içinde Cami-i Kebir ve ticaret bölge-  edilen İstasyon binası* kesme taştan kâgir
                                    sine yakın olarak 1542 yılında Kadı Bur-  olarak yapılmıştır. Günümüzde de kulla-
                                    haneddin Mahmud tarafından inşa ettiri-  nılan  ve  bir  kültür  varlığı  olarak  tescil
                                    len  çifte  hamamın  erkekler  bölümü   edilen istasyon binası, doğu-batı doğrul-
                                    soyunmalık  mekânını  örten  kubbe   tuda  dikdörtgen  bir  plana  sahiptir  ve
                                    önemli bir örnektir. İşlevine bağlı olarak   güney ve kuzeyden girişleri olan bir bek-
                                    yalın  tutulan  hamamlar  içinde  Hunat   leme  salonu  ve  salonun  doğu  ve  batı
                                    Hamamı*, kadınlar bölümünün soğukluk   kanatlarına  tasarlanmış  odalardan  olu-
                                    mekânında 1969 yılı hafriyat çalışmaları   şur.  Bekleme  salonu  tek  katlı  olarak
                                    esnasında  bulunan  Kubadabad  tarzı  sır   tasarlanmışken yan kanatlar iki katlı ola-
                                    altı  teknikli  çinilerle  ayrıcalıklı  bir  yere   rak düzenlenmiştir ve üst kat mekânları-
                                    sahiptir. Erkekler bölümüne 1238 yılında   nın  lojman  olarak  planlanmış  olduğu
                                    eklendiği  düşünülen  kadınlar  bölümün-  belirtilir.  Yan  kanatların  kat  ayrımları
                                    deki bu çiniler muhtemelen Kayseri Key-  silmelerle  olduğu  kadar  farklı  pencere
                                    kubadiye Sarayı* bezemelerinden artmış   kurgusuyla  da  vurgulanmıştır.  İki  katlı
                                    örnekler olmalıdır.                  olarak inşa edilen lojmanların plan bakı-
                                    Kayseri’de  XIX.  yüzyıl  mimarlığı  içinde   mından devrimlerin ruhuyla örtüşen çağ-
                                    camiler, kiliseler, Müslim veya gayrimüs-  daş hayatın gereklerine uygun tasarımlar
                                    lim eğitim yapılarından ayrı olarak hükü-  olduğu kabul edilir.
                                    met  konağı,  askerlik  dairesi,  memleket   Erken  Cumhuriyet  Dönemi’nde  Kayse-
                                    hastanesi,  kışla,  hapishane  ve  hatta   ri’de  iki  sanayi  tesisinin  inşa  edildiği
                                    güherçile* fabrikası gibi kamu ve sanayi   bilinmektedir.  1926  yılında  Alman  Jun-
                                    binalarının  da  inşa  edildiği  bilinmekte-  kers  şirketince  Tayyare  Fabrikası*  kuru-
                                    dir.  Hemen  hemen  her  kaza  merkezine   lurken,  1934-35  yılları  arasında  Sümer-
                                    inşa  edildiğini  öğrendiğimiz  hükümet   bank  Pamuklu  Dokuma  Fabrikası*  inşa
                                    konaklarından  hiçbiri  günümüze  ulaş-  edilmiştir.  6 Ekim  1926  yılında  açılan
                                    mamıştır. Develi Askerlik dairesi ve loj-  Kayseri uçak fabrikası, çelik konstrüksi-
                                    manı*  II.  Abdülhamid  Dönemi’nde  inşa   yonlu  11  hangar  ve  etrafında  memur  ve
                                    edilip günümüze ulaşmış, ortadaki kori-  işçi  lojmanlarından  oluşur.  Hangarların
                                    dorun iki yanına yerleştirilmiş büro/oda-  çelik  teçhizatları  Almanya’da  hazırlanıp
                                    lardan oluşan simetrik planlı ve iki katlı   gemiyle  İskenderun’a,  oradan  trenle
                                    yapılar,  Hakkı  bin  Mahmud  adlı  usta   Ulukışla’ya, buradan da kağnılar ve deve-
                                    tarafından inşa edilmiştir.          lerle  Kayseri’ye  getirilip  monte  edilmiş-
                                    XX. yüzyıl başında o dönem Kayseri’si-  tir. Sümerbank Pamuklu Dokuma Fabri-
                                    nin  taşrası  sayılacak  bir  bölgeye  inşa   kası,  Rus  Mimar  Nikolaev  tarafından
                                    edilmeye başlanan Memleket Hastanesi*,   tasarlanmıştır.  Bir  kampüs  şeklinde
                                    Cumhuriyet Dönemi’nde tamamlanmış-   düzenlenen  fabrika  sahasında  elektrik
                                    tır  ve  revaklı  girişi,  bodrum  üzerine  tek   santrali, kreş, sosyal tesisler ve beş farklı
                                    katlı olarak koridorlara açılan odalardan   tipte inşa edilmiş lojmanlarla çevresinde
                                    müteşekkil  planıyla,  dönemi  içinde   yeni kentsel yerleşim alanlarının oluşma-
                                    hükümet konaklarından idadi yapılarına   sına yol açmıştır.
                                    kadar  pek  çok  yapıda  uygulanmış  bir   Dönemin eğitim yapıları içinde Kayseri
                                    tasarımı yansıtır.                   Endüstri Meslek Lisesi* ve Develi Lisesi*
                                    Cumhuriyet’in ilk yıllarında 1923-46 yıl-  gibi anıtsal örneklerin yanı sıra Akkışla,
                                    ları  arasında  Kayseri’de  mimarlığın  eği-  Yeşilkent,  Kaynar,  Toklar,  Örenşehir,
                                    tim ve sanayi yapıları üzerine yoğunlaştı-  Nize gibi belde ve köylerde inşa edilmiş
                                    ğı gözlenir. Kayseri dışından Yeşilhisar’a,   okullar,  köşelerden  ön  ve  arka  cepheye
                                    oradan  Niğde  ve  Ulukışla’ya  ulaşan   çıkıntı yapmış mekânlar ve giriş cephesi-
                                    demiryolu,  1927  yılında  Kayseri  üzerin-  ne  paralel  düzenlenmiş  koridora  açılan
   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466