Page 457 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 457

[1888] 448 / MİM                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    nan  Büyük  ve  Küçük  Camiler,  bölgede   binin giriş revağı sütunlarındaki zar tipi
                                    tamamen  veya  kısmen  kayaya  oyularak   başlıklar  ve  Pınarbaşı  Barbaros  İlkoku-
                                    yapılmış nadir örnekler olarak bilinirler.   lu*’ndaki  sivri  kemerli  pencereler,
                                    Aynı zamanda Kayserili bir devlet adamı   Osmanlı neoklasiğinin taşraya uzantıları
                                    olan  Raşid  Efendi’nin  Cami-i  Kebir’in   olarak  değerlendirilebilirken  Germir
                                    güneydoğu  köşesine  inşa  ettirdiği  1796   Mektebi*  revağında  bulunan  Sultan
                                    tarihli kütüphane, biri tonoz diğeri kub-  Reşad  imzalı  tuğra,  nüfusunun  büyük
                                    beyle  örtülü  iki  mekândan  oluşurken   çoğunluğu Rum ve Ermeni azınlıklardan
                                    Reşit Akif Paşa’nın 1905 yılında Pınarba-  oluşan bu küçük köyde sultanı ve dolayı-
                                    şı’nda  yaptırdığı  kütüphane,  sekizgen   sıyla Osmanlıcılığı çağrıştırmasıyla döne-
                                    planıyla daha çok bir mezar yapısı olarak   min  fikrî  atmosferine  de  referans  verir.
                                    algılanır.                           Yine  Abdülhamid  Dönemi’nde  rüşdiye,
                                    XIX.  yüzyılda  özellikle  II.  Abdülhamid   idadi gibi modern usullerde tedrisat yap-
                                    Dönemi’nde  (1876-1908)  Kayseri’nin   mayı  hedefleyen  okullar  açılırken  gele-
                                    imarında önemli gelişmeler olmuştur. Bu   neksel  öğretim  kurumu  medreseler  de
                                    dönemden  günümüze  ulaşmış  pek  çok   ihmal  edilmemiştir.  Örneğin  o  yıllarda
                                    yapının  kitabesinden  veya  belgelerden   küçük  bir  köy  olan  Şıhlı’daki  Hamidiye
                                    anlaşıldığına göre muhtelif türde yapılar   Medresesi* taş sütunlara atılmış yuvarlak
                                    onun yardım ve himmetiyle inşa edilebil-  kemerli revaklı geniş avlusu, 20’den fazla
                                    miştir.  İmparatorluğun  yaşadığı  sancılı   öğrenci odası ve cephe ortasından yükse-
                                    dönemde  Kayseri’de  azınlık  ve  misyo-  len  anıtsal  taç  kapısıyla  mütevazı  sayıl-
                                    nerlerin kilise ve okul inşaatları artmıştır.   mayacak ölçekte bir yapıdır.
                                    Misyonerlerin  özellikle  propaganda   Osmanlı  Dönemi’nde  inşa  edilen  Talas
                                    amaçlı okul inşaatları engellenmeye çalı-  Esma  Hatun  Türbesi*,  Esma  Hanım’ın
                                    şılmış, Müslüman çocuklarının bu okul-  ölümünden 25 sene sonra oğlu Ali Saib
                                    lara  gidebileceğinden  büyük  endişe   Paşa*  tarafından  1890’da  yaptırılmış
                                    duyulmuştur.  Ermeni,  Rum  azınlığın   sekizgen planlı, kubbeyle örtülü bir yapı
                                    yoğun  olduğu  Germir,  Tavlusun,  Ağır-  olmakla  birlikte  dönemin  mimari  üslu-
                                    nas, Gesi gibi çevre yerleşimlerde mek-  bundan çizgiler de taşımaktadır. Anıtsal
                                    tep inşasına hız verilmiş, Kayseri İdadisi   ölçekli Zeynelabidin Türbesi*, 1886 yılın-
                                    de  bu  dönemde  tamamlanabilmiştir.   da inşa edilmiş olup üçgen alınlıklı cep-
                                    Yapıların  çoğu  konutlarda  gördüğümüz   heleri, yüksek kasnaklı kademeli taş kub-
                                    tarzda  ortadaki  sofaya  açılan  üç  veya   besiyle başkent ve yerel mimari üslubun
                                    dört derslikten oluşmakta ve çoğunluğu   bir  sentezini  sunmaktadır.  Halkın  inşa
                                    iki katlıdır. Bunların içinde Ağırnas İtti-  ettirmeye başladığı bu yapı, yardım talebi
                                    hat ve Terakki Mektebi* örneğinde oldu-  üzerine  II.  Abdülhamid  tarafından
                                    ğu gibi anıtsal denilebilecek ölçüde yapı-  tamamlanmış ve onun himmeti kitabe ve
                                    lanları vardır. Öte yandan yine bu yapı-  tuğrayla vurgulanmıştır. Şehrin en önem-
                                    lardan Ağırnas İttihat ve Terakki Mekte-  li manevi kişiliklerinden biri olan Seyyid
                                                                         Burhaneddin’in  mezarı  üzerine  1894
                                                                         yılında  II.  Abdülhamid’in  himmetiyle
                                                                         inşa  edilen  türbe  günümüzde  haftanın
                                                                         hemen  her  günü  kalabalık  misafirleri
                                                                         olan  bir  ziyaretgâha  dönüşmüştür.
                                                                         Merkezî bir kubbeye açılan tonoz örtülü
                                                                         üç  eyvandan  oluşan  yapıda  eyvanların
                                                                         dış  cephesi  devrin  modasına  uygun
                                                                         üçgen alınlıklı olarak düzenlenmiştir.
                                                                         XIX. yüzyıl Kayseri mimarlığı içinde kili-
                                                                         selerin  ve  yabancı  misyoner  okullarının
                                                                         önemli  bir  yer  tuttuğu  bilinmektedir.
                                                                         Gregoryen Ermeniler ve Ortodoks Rum-
          Kayseri şehir merkezindeki Surp Astvadzadzin (Meryem Ana) Kilisesi -2015    lar bölgedeki önemli gayrimüslim azınlı-
   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462