Page 458 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 458

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          MİM / 449 [1889]


           ğı  oluştururlar  ve  şehrin  toplam  nüfusu
           içinde  %30-35’lik  bir  oran  oluştururlar.
           XIX. yüzyıl öncesinde yeni kilise inşasıy-
           la  ilgili  kayıtlara  nadiren  rastlanırken
           tamirat  taleplerinin  daha  çok  bölgede
           gerçekleşmiş  depremlerden  kaynaklan-
           mış  olabileceği  sonucuna  varılır.  Tanzi-
           mat  (1839)  ve  Islahat  Fermanları’yla
           (1856)  birlikte  gayrimüslim  azınlığa  eşit
           vatandaşlık,  mal-mülk  edinme  ve  yeni
           kilise,  okul  inşa  etme  haklarının  tanın-
           ması  Kayseri  mimarlığında  yankısını   Develi Lisesi binası - 2009 (S. B. Akbaş)
           bulmuştur. Arşiv belgelerindeki ifadeler-
           den anlaşıldığına göre devlet yeni kilise   çapraz  tonoz  örtülü  narteks  mekânları
           inşasına izin vermede pek gönüllü değil-  yer  alır.  Germir  Panagia*  ve  Endürlük*
           dir.  Yeni  kilise  inşa  talepleri;  kilisenin   kiliselerinde çokgen kaide üzerinde yük-
           inşa edileceği arazinin statüsü (vakıf, mirî   selen  ve  iki  katlı  olarak  düzenlenen  ve
           arazi olup olmadığı), genişlik ve yüksekli-  birbirlerine kemerlerle bağlanmış sütun-
           ği,  ne  türde  yapılacağı  (ahşap  ve  kagir)   lu  çan  kuleleri  anıtsal  görünüşleriyle
           inşaat  masraflarının  nasıl  karşılanacağı   mimariyi  tamamlayan  önemli  öğeler
           ve kilisenin inşa edileceği beldedeki gay-  olarak dikkat çeker. Yöreye özgü düzgün
           rimüslim nüfus miktarına göre değerlen-  kesme taş malzemeyle inşa edilen kilise-
           dirilmiştir.  Arşiv  belgeleri  ve  kaynaklar-  lerden bazılarında Hacı Murat Kalfa gibi
           daki kayıtlar, kiliselerin büyük çoğunlu-  usta isimlerine ve Rum harfleriyle Türkçe
           ğunun halkın yardımlarıyla inşa edildiği-  yazılmış (Karamanlıca) kitabelere rastla-
           ni göstermekle beraber, Sinos oğlu Simo-  nır.  Üçgen  alınlıkları,  oval  veya  dilimli
           naki  Efendi  gibi  bazı  yerel  zenginlerin   dairesel pencereleri, kompozit sütun baş-
           yüklü miktarda bağış yaptıklarını da bil-  lıklarıyla  dönem  mimarisinin  ruhuna
           dirmektedir. Kayseri kiliseleri üzerine bir   uygun çizgiler taşıyan bu yapıların gerek
           doktora çalışması hazırlayan Şeyda Gün-  plan gerekse bezeme bakımından aidiyet
           gör Açıkgöz, çeşitli kaynaklardan derle-  referansları  taşımadıkları  gözlenir.  Yani
           diği  bilgilere  dayanarak  XIX.  yüzyılın   Rum veya Ermeni kiliselerini birbirinden
           sonunda şehirde 130’a yakın kilise oldu-  ayıracak ve onu herhangi bir azınlığa mal
           ğunu  belirtir.  Ancak  Kayseri  taşınmaz   edecek mimari özellikler görülmemekte-
           kültür  varlıkları  üzerine  son  yıllarda   dir. Aidiyet, yapının adından (Surp Toros,
           yapılmış bir envanter çalışması, günümü-  Panagia,  Asdvadzadzin)  veya  yazıttan
           ze  ulaşmış  kilise  sayısının  30  civarında   belirlenebilmektedir.
           olduğunu ve örneklerin çoğunun şehrin   XIX. yüzyıl Kayseri’sinde her ikisinin de
           varoşundaki köylerde bulunduğunu gös-  çalışmalarını  Ermeniler  üzerine  yoğun-
           termektedir. Günümüze ulaşmış kilisele-  laştırdığı iki misyoner grup söz konusu-
           rin büyük çoğunluğu bazilikal planda üç   dur. Misyoner gruplarından birini Ame-
           nefli  olarak  inşa  edilmiştir.  Tavlusun   rican  Board  of  Commissioners  for
           Ermeni  Kilisesi’nde  görüldüğü  üzere   Missions’a  (ABCFM-  Amerikan  Misyo-
           nadiren  tek  nefli  ve  Efkere  Surp  Stepa-  nerleri  ve  Kurumları*)  bağlı  Protestan
           nos* kilisesinde haçvari planın denendiği   rahip ve öğretmenler oluştururken diğe-
           gözlenir. Nefler genellikle beşik tonozla   rini Fransa tebaasından olan ve Katolik
           örtülü olup orta nefte bema önü kubbeli   öğretileri  yaymayı  amaçlayan  Cizvit
           olmakla birlikte, Germir ve Talas Pana-  papazları*dır. 1854’te Kayseri 1870 yılın-
           gia*,  Meryem Ana (Surp Astvadzadzin*)   da  Talas  istasyonlarını  kuran  Board’un
           Kiliselerinde  kubbeler  oldukça  yüksek   bölgedeki  çalışmaları  doğrudan  Protes-
           kasnaklar üzerine inşa edilerek görünür-  tan öğretileri olmamış, daha çok eğitim
           lülüğü  pekiştirilmiştir.  Örneklerin  bir   ve  sağlık  alanında  yoğunlaşmıştır.
           bölümünde batı cephede üç bölümlü ve   Board’un  1887-90  yılları  arasında
   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463