Page 78 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 78

78   Dördüncü Bölüm








                                DÖRDÜNCÜ BÖLÜM



             Kent İçi Ulaşım
                                                       Bir anı, bir ilan, bir makale...
             Kayseri’ye ilk otomobil 1910 yı-
          lında,  İtalya’dan  gemi  ile  İstanbul’a,   SATLIK OTOMOBİL
          oradan da trenle Ereğli üzerinden ge-
          tirilmişti.  Kayserili  iş  adamlarının  it-  Hal haal 510 model açık tenezzüh fiat
          hal  ettiği  bu  3  otomobilin  Ereğli’den   otomobili satlıktır. Motor sikletle de mu-
          Kayseri’ye gelişi ise o günkü yol şart-  afik  surette  tebdil  olunabilir  olanlar  19–
          larında başlı başına bir serüven niteli-  6–931 tarihine kadar meydan kapı camlı
          ğindedir. Otomobiller daha Kayseri’ye   kahvede İbrahim ağa’ya müracaatları ilan
                                               olunur.
          gelmeden  büyük  hasarlara  uğramış,               Kayseri Gazetesi-1931
          yedek  parça  ve  gerekli  tamirat  ekip-
          manlarının  bulunmamasından  dolayı          OTOMOBİL FACİASI
          bu ilk otomobil macerası girişimcileri        ACIKLI BİR ÖLÜM
          hayal kırıklığına uğratmıştı.         PINARBAŞI KAYMAKAMI HÜSAMET-
                                               TİN BEY FECİ BİR OTOMOBİL KAZASI
             1930’lu  yıllara  gelindiğinde,  şe-  NETİCESİNDE ALDIĞI YARADAN
          hirde ikinci el motorlu araç alış veri-  MÜTEESSİREN DÜN SAAT 11.55 DE
                                                        VEFAAT ETMİŞTİR
          şine ve zaman zaman meydana gelen
          trafik kazalarına rastlanmaya başlanır.  Pınarbaşı  kaymakamı  Hüsamettin
             1980  yılında  şehirdeki  motorlu   Bey Ankara’da açılan kaymakamlar kur-
                                               suna gitmek üzere 10.12.1929 Salı günü
          araç sayısı toplamı 20.000’in altında-  yanında Pınarbaşı şube reisi Galip, tütün
          dır.  19.362  motorlu  aracın  10.272  si   inhisarı memuru Ahmet Rıfat ve Nafıa fen
          otomobil, 5.478’i ise kamyon ve kam-  memuru Ömer beyler olduğu halde, şoför
          yonettir.                            İsmail’in idare ettiği tenezze şavrola mar-
                                               ka  otomobil  ile  Kayseri’ye  hareket  edi-
             Şose Yollardan, Bulvarlar         yorlar, saat 15.30’da kayır hanı mevkiine
             Şehrine                           iki  kilometre  mesafede  yolun  dönemeç
                                               yerinde  süratle  gitmekte  olan  otomobil
             Kayseri’de  20.  Yüzyılın  başla-  şoförün fireni idare edememesi yüzünden
          rında  bugünkü  anladığımız  manada   sol  taraftaki  engin  tarlaya  yuvarlanmış-
          herhangi bir yoldan söz etmek müm-   tır.  Otomobilin  yuvarlanması  neticesinde
                                               Kaymakam  Hüsamettin  Bey,  otomobilin
          kün  değildi.  Gerek  şehir  içi  yollar,   altında  kalarak  başından  ve  midesinden
          gerekse  şehirlerarası  yollar,  ağırlıklı   ağır  surette  yaralanmış,  fen  memuru
          olarak şose olarak bilinen sıkıştırılmış   Ömer  efendinin  omuz  kemiği  kırılmış  ve
          stabilize-balast  malzemeden  ibaretti.   kaburga kemiği zedelenmiştir. Şube reisi
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83