Page 78 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 78
78 Dördüncü Bölüm
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kent İçi Ulaşım
Bir anı, bir ilan, bir makale...
Kayseri’ye ilk otomobil 1910 yı-
lında, İtalya’dan gemi ile İstanbul’a, SATLIK OTOMOBİL
oradan da trenle Ereğli üzerinden ge-
tirilmişti. Kayserili iş adamlarının it- Hal haal 510 model açık tenezzüh fiat
hal ettiği bu 3 otomobilin Ereğli’den otomobili satlıktır. Motor sikletle de mu-
Kayseri’ye gelişi ise o günkü yol şart- afik surette tebdil olunabilir olanlar 19–
larında başlı başına bir serüven niteli- 6–931 tarihine kadar meydan kapı camlı
ğindedir. Otomobiller daha Kayseri’ye kahvede İbrahim ağa’ya müracaatları ilan
olunur.
gelmeden büyük hasarlara uğramış, Kayseri Gazetesi-1931
yedek parça ve gerekli tamirat ekip-
manlarının bulunmamasından dolayı OTOMOBİL FACİASI
bu ilk otomobil macerası girişimcileri ACIKLI BİR ÖLÜM
hayal kırıklığına uğratmıştı. PINARBAŞI KAYMAKAMI HÜSAMET-
TİN BEY FECİ BİR OTOMOBİL KAZASI
1930’lu yıllara gelindiğinde, şe- NETİCESİNDE ALDIĞI YARADAN
hirde ikinci el motorlu araç alış veri- MÜTEESSİREN DÜN SAAT 11.55 DE
VEFAAT ETMİŞTİR
şine ve zaman zaman meydana gelen
trafik kazalarına rastlanmaya başlanır. Pınarbaşı kaymakamı Hüsamettin
1980 yılında şehirdeki motorlu Bey Ankara’da açılan kaymakamlar kur-
suna gitmek üzere 10.12.1929 Salı günü
araç sayısı toplamı 20.000’in altında- yanında Pınarbaşı şube reisi Galip, tütün
dır. 19.362 motorlu aracın 10.272 si inhisarı memuru Ahmet Rıfat ve Nafıa fen
otomobil, 5.478’i ise kamyon ve kam- memuru Ömer beyler olduğu halde, şoför
yonettir. İsmail’in idare ettiği tenezze şavrola mar-
ka otomobil ile Kayseri’ye hareket edi-
Şose Yollardan, Bulvarlar yorlar, saat 15.30’da kayır hanı mevkiine
Şehrine iki kilometre mesafede yolun dönemeç
yerinde süratle gitmekte olan otomobil
Kayseri’de 20. Yüzyılın başla- şoförün fireni idare edememesi yüzünden
rında bugünkü anladığımız manada sol taraftaki engin tarlaya yuvarlanmış-
herhangi bir yoldan söz etmek müm- tır. Otomobilin yuvarlanması neticesinde
Kaymakam Hüsamettin Bey, otomobilin
kün değildi. Gerek şehir içi yollar, altında kalarak başından ve midesinden
gerekse şehirlerarası yollar, ağırlıklı ağır surette yaralanmış, fen memuru
olarak şose olarak bilinen sıkıştırılmış Ömer efendinin omuz kemiği kırılmış ve
stabilize-balast malzemeden ibaretti. kaburga kemiği zedelenmiştir. Şube reisi