Page 84 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 84

84   Dördüncü Bölüm

          Kavşağına kadar olan güzergahının bakım, onarım, peyzaj ve sıcak asfaltla kap-
          lanması için üç yıl süre ile Büyükşehir Belediyesine devredilmesi kararlaştırıldı.

             1997, 98 ve 99 yıllarında Büyükşehir Belediyesi 21.5 km.’lik güzergâhın orta
          refüjlerini, peyzajını, kaldırımlarını tamamen yenileyip, yol genişliğini de 2x3 şeri-
          te çıkartıp, komple sıcak asfalt kaplama yaparak yolun standartlarını yükseltti.
             Bu çalışmalar sürerken 1996 yılından itibaren çevreyolun yeni sanayi kesişim
          noktasına bir köprülü kavşak projesi hazırlatıldı. Kayseri’nin bilinen manada ilk
          köprülü kavşağı olan bu uygulamanın projeleri Türkiye’nin bu konudaki birkaç
          önemli mühendislik firmasından birisi olan Yüksel Proje tarafından hazırlandı.
          1997 yılının bahar aylarında ihalesi yapılarak temmuz ayından itibaren inşaatına
          başlanan çalışmalarda, o yıllarda ülkemiz açısından da henüz çok yeni bir teknik
          olan toprakarme sistemi uygulandı.

             Toprakarme  sistemi;  şantiyede  prefabrik  olarak  hazırlanan  150x150  cm.
          ebatlarında ve sadece 10 cm. kalınlığındaki beton panoların kılıcına üst üste di-
          zilmesi ve arkalarındaki yuvalara sabitlenmiş uzun çelik şeritlerin toprak zemin
          içerisine serilmesi suretiyle inşa edilmekteydi. Bu şeritlerin üzerine dökülen sta-
          bilize malzemenin 30 cm.’lik katmanlar halinde sıkıştırılması neticesinde üstten
          gelen yükü toprak zemine yayması ve çelikleri sıkıştırması gibi basit bir sisteme
          dayanmaktaydı.
             O yıllara kadar sadece yol, kaldırım, asfalt gibi işler yapmaya alışmış olan
          bir belediye yapılanması için şehirlerarası trafiğin çalıştığı bir karayolunda 21.5
          km.’lik bir yolun komple yenilenmesi ve bu çapta bir köprülü kavşak gerçekleş-
          tirilmesi önemli ve cesaret isteyen bir girişimdi.
             Köprülü kavşak inşaatı 5 ay gibi bir sürede tamamlanarak 1997 yılı aralık ayı
          içerisinde hizmete açıldı. Oldukça işlevsel olan proje kavşaktaki trafik problemi-
          ni hiçbir sinyalizasyona ihtiyaç duymadan uzun yıllar geçmesine rağmen prob-
          lemsiz olarak çözmüştür. Trafiğin %60’tan fazlasını oluşturan Ankara-Kayseri ve
          Kayseri-Ankara istikametindeki geçişler hiç beklemeksizin gerçekleşmektedir.
             Çevreyol güzergâhındaki kaldırım, orta refüj, peyzaj ve sıcak asfalt kaplama
          çalışmaları 1999 yılı sonuna kadar tamamlanarak hem şehir içi, hem de ağırlaşan
          şehirlerarası trafik yüküne cevap verecek standartlara ulaştırıldı.
             Yoğunburç Araç Alt Geçidi
             Kayseri şehrindeki motorlu araç trafiğinin artmaya başladığı ilk yıllardan
          beri, şehir içerisindeki en yoğun kavşaklardan birisi Yoğunburç Kavşağı olarak
          ön plana çıkmıştı.
             Hiç  şüphesiz  ki  Kiçikapıdaki  belediye  otobüslerinin  ana  durağı  ile  hemen
          yakınındaki Yoğunburç dolmuş durağı bu kavşaktaki yoğunlaşmanın en önem-
          li etkenleriydi. 1996 yılından itibaren şehir içi yolcu taşımacılığı’nın önemli bir
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89