Page 85 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 85

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  85

            kısmını  gerçekleştiren  minibüslerin  Cumhuriyet  Meydanı’ndan  geçmesinin  ya-
            saklanarak, Yoğunburç’taki tek minibüs durağının 4 farklı bölgeye ayrılmasının
            altındaki önemli etkenlerden biriside, bu kavşaktaki trafik yüküne çözüm arayışla-
            rından kaynaklanıyordu. Semtlere göre minibüs ana durağı 4 ayrı noktaya bölünüp,
            Cumhuriyet meydanı ile Yoğunburç kavşağını kullanmaları engellenerek kavşakta
            nispi bir çözüm üretildi ise de bu rahatlama ancak 2000 yılına kadar sürdü.

                Bu yıl içerisinde hazırlanan proje ile kavşaktaki güney-kuzey istikametin-
            de direkt geçişler yeraltına alınarak, zemin, doğu-batı istikametindeki geçişlerle
            dönüş yapacak araçlara bırakıldı. Güney-kuzey yani Cumhuriyet Meydanı’ndan
            Kartal’a doğru ve Kartal’dan Cumhuriyet Meydanı’na doğru direkt geçiş yapan
            araçların oranı, toplam kavşağa giren araçların yüzde kırkını oluşturuyordu. Kav-
            şakla ilgili projeler, Ankara’da konusunda uzman proje bürolarından, Yüksel Pro-
            je firması tarafından hazırlandı.
                Yüzde  kırk  oranındaki  güney-kuzey  ve  kuzey-güney  geçişinin  yer  altına
            alınarak direkt geçiş verilmesi ile zemini kullanacak olan yüzde altmışlık yo-
            ğunluğunda rahatlayacağı ve uzun süre kavşakta trafik probleminin çözüleceği
            düşünülüyordu. Başlangıç aşamasında doğu-batı istikametinde yani Kiçikapı’dan
            Melikgazi Belediyesi istikametine ve Melikgazi Belediyesi istikametinden Kiçi-
            kapı istikametine direkt geçiş yapacak araçlar için de zeminin 6 mt. üstünden bir
            köprü ile geçiş verilerek zemindeki araç yükünün tamamen azaltılması planlandı.
            Fakat Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu ile yapılan görüşmeler sonu-
            cunda çevrede bulunan tarihi yapılardan ve bunların görünümünde oluşturacağı
            olumsuz etkilerden dolayı Kiçikapı-Melikgazi Belediyesi istikametinde yapıla-
            cak bu üst geçitten projenin başlangıç aşamasında vazgeçildi.

                Yoğunburç Kavşağı böyle bir araç alt geçidi oluşturmak açısından çok büyük
            yapısal problemlerin bulunduğu bir alandı. Çevresi çok katlı binalarla yapılaş-
            mış bir vaziyette olduğu gibi, kavşağın bir tarafında kavşağa ismini veren tarihi
            Yoğunburç, tam ortasında ise Alaca Kümbet bulunuyordu. Selçuklu döneminden
            kalma bu iki eserin alt geçidin yapımı aşamasında hiçbir zarar görmemesinin yanı
            sıra, eserlere fiziki bir müdahale ve görünümlerine de olumsuz bir etki olmaması
            gerekiyordu.
                Alt geçit projesi de bu doğrultuda hazırlanmış, bu aşamada çok zorunlu ol-
            mayan üst geçit kısmı iptal edilmiş, alt geçidin geliş ve gidiş yolları ikiye ayrıla-
            rak Alaca kümbetin tam ortada kalması ve zarar görmemesi planlanmıştı.
                Yakın çevrede, doğu ve batı istikametinde blok sistemle yapılı apartmanla-
            rın, yaklaşık 8 metre derinliğe inen hemen önündeki kazıdan zarar görmemesi
            için 65 cm. çapında 12 ila 16 metre derinliğinde 442 adet fore kazık çakıldı. Yine
            kazı alanının tam ortasında kalan ve çok iyi bir temel yapısı bulunmayan Alaca
            Kümbet’in korunması için çepeçevre aralıksız fore kazıklarla çevrilmesi daha
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90