Page 85 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 85
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 85
kısmını gerçekleştiren minibüslerin Cumhuriyet Meydanı’ndan geçmesinin ya-
saklanarak, Yoğunburç’taki tek minibüs durağının 4 farklı bölgeye ayrılmasının
altındaki önemli etkenlerden biriside, bu kavşaktaki trafik yüküne çözüm arayışla-
rından kaynaklanıyordu. Semtlere göre minibüs ana durağı 4 ayrı noktaya bölünüp,
Cumhuriyet meydanı ile Yoğunburç kavşağını kullanmaları engellenerek kavşakta
nispi bir çözüm üretildi ise de bu rahatlama ancak 2000 yılına kadar sürdü.
Bu yıl içerisinde hazırlanan proje ile kavşaktaki güney-kuzey istikametin-
de direkt geçişler yeraltına alınarak, zemin, doğu-batı istikametindeki geçişlerle
dönüş yapacak araçlara bırakıldı. Güney-kuzey yani Cumhuriyet Meydanı’ndan
Kartal’a doğru ve Kartal’dan Cumhuriyet Meydanı’na doğru direkt geçiş yapan
araçların oranı, toplam kavşağa giren araçların yüzde kırkını oluşturuyordu. Kav-
şakla ilgili projeler, Ankara’da konusunda uzman proje bürolarından, Yüksel Pro-
je firması tarafından hazırlandı.
Yüzde kırk oranındaki güney-kuzey ve kuzey-güney geçişinin yer altına
alınarak direkt geçiş verilmesi ile zemini kullanacak olan yüzde altmışlık yo-
ğunluğunda rahatlayacağı ve uzun süre kavşakta trafik probleminin çözüleceği
düşünülüyordu. Başlangıç aşamasında doğu-batı istikametinde yani Kiçikapı’dan
Melikgazi Belediyesi istikametine ve Melikgazi Belediyesi istikametinden Kiçi-
kapı istikametine direkt geçiş yapacak araçlar için de zeminin 6 mt. üstünden bir
köprü ile geçiş verilerek zemindeki araç yükünün tamamen azaltılması planlandı.
Fakat Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu ile yapılan görüşmeler sonu-
cunda çevrede bulunan tarihi yapılardan ve bunların görünümünde oluşturacağı
olumsuz etkilerden dolayı Kiçikapı-Melikgazi Belediyesi istikametinde yapıla-
cak bu üst geçitten projenin başlangıç aşamasında vazgeçildi.
Yoğunburç Kavşağı böyle bir araç alt geçidi oluşturmak açısından çok büyük
yapısal problemlerin bulunduğu bir alandı. Çevresi çok katlı binalarla yapılaş-
mış bir vaziyette olduğu gibi, kavşağın bir tarafında kavşağa ismini veren tarihi
Yoğunburç, tam ortasında ise Alaca Kümbet bulunuyordu. Selçuklu döneminden
kalma bu iki eserin alt geçidin yapımı aşamasında hiçbir zarar görmemesinin yanı
sıra, eserlere fiziki bir müdahale ve görünümlerine de olumsuz bir etki olmaması
gerekiyordu.
Alt geçit projesi de bu doğrultuda hazırlanmış, bu aşamada çok zorunlu ol-
mayan üst geçit kısmı iptal edilmiş, alt geçidin geliş ve gidiş yolları ikiye ayrıla-
rak Alaca kümbetin tam ortada kalması ve zarar görmemesi planlanmıştı.
Yakın çevrede, doğu ve batı istikametinde blok sistemle yapılı apartmanla-
rın, yaklaşık 8 metre derinliğe inen hemen önündeki kazıdan zarar görmemesi
için 65 cm. çapında 12 ila 16 metre derinliğinde 442 adet fore kazık çakıldı. Yine
kazı alanının tam ortasında kalan ve çok iyi bir temel yapısı bulunmayan Alaca
Kümbet’in korunması için çepeçevre aralıksız fore kazıklarla çevrilmesi daha