Page 91 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 91
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 91
araçlar direkt geçiş yapan araçların önünü bir çeyrek daire şeklinde keserek kav-
şaklardaki tıkanmaların esas nedenini oluşturur. Bu sakıncayı ortadan kaldırmak
üzere yonca yaprağı köprülü kavşaklarda; 90 derece sola dönecek olan araçların
bu hareketleri ile trafiği kesmelerini önlemek maksadı ile 270 derece sağa döndü-
rülerek trafiği hiçbir şekilde kesmeden 90 derece sola dönmeleri sağlanır.
Büyükşehir Belediyesi önünde gerçekleştirilen kavşak çözümü de, aslında
değişik tarzda düşünülmüş bir yonca yaprağı çözümü olarak kabul edilebilir. Her
ne kadar ilk kullananlar açısından karmaşık olarak değerlendirilse de zaman içe-
risinde bu problemde aşılmıştır.
Kavşağın bütünü değerlendirildiğinde Meydan-Kümbet ve Kümbet-Meydan
istikametinde hareket eden motorlu araçlar beklemeksizin alttan geçiş yapmakta,
Fuar-Kartal ve Kartal-Fuar istikametinde hareket eden araçlar da yine hiç bekle-
meksizin üstten geçiş yapmaktadırlar.
Sola dönecek araçlar hiçbir yönden gelen araç trafiğini kesmeksizin daha
önce kavşakta beklediği sürede aşağıdan dolaşma imkânı bularak, her üç yönde
hareket eden araçların hiçbir şekilde birbirini kesmemesi sağlanmıştır.
Sağa dönen araçlar zaten trafiği kesmediğinden kavşak çözümünde %100
çözüme ulaşıldığı söylenebilir.
Sivas Caddesi-Fuzuli Caddesi kesişiminde ise, Meydan-Kümbet ve Kümbet-
Meydan istikametinde direkt geçiş yapan araçların oranı kavşağı kullanan toplam
araçların %65’ini oluşturduğundan bu yöndeki direkt geçişler, raylı sistem geçişi
ile birlikte zemin altına alınarak beklemeksizin geçiş imkânı sağlandığı görül-
mektedir.
Sivas Caddesi ve Mustafa Kemal Paşa Bulvarı üzerindeki araç ve yaya alt
geçitleri yapıldığı yıllardan itibaren şehrin gündeminde oldukça önemli bir yer
tutmuş, ilk yapıldığı zaman diliminde oldukça önemli eleştirilere uğramıştı. Bu-
nun çeşitli sebepleri olabilir. Öncelikli olarak Kayseri kent merkezinde yaşayan
insanlar zaman içerisinde yaşadıkları kent ve bu kentin fiziksel mekânları ile ol-
dukça köklü ilişkiler kurmuşlar ve adeta yaşadıkları bu mekânlarla bütünleşmiş-
lerdir.
1970’li yılların başından itibaren fiziksel bir mekân olarak oluşan Sivas Cad-
desi bugün yaşları ortanın üzerinde olan yaş gurubunda dahi birçok anının yaşandı-
ğı ve paylaşıldığı ortamlar olarak hafızalarda yerini almakta ve hiç değişmeyecek
gibi değerlendirilmekteydi. Hâlbuki şehirler sürekli gelişen, değişen ve ihtiyaçlar
doğrultusunda yenilenen mekânlardır. Kayseri’de çevremize baktığımızda gördü-
ğümüz yapıların %98’den fazlasının son 50 yıl içerisinde (1960’dan sonra) yapıl-
mış olduğunu düşünürsek bu değişimin boyutları daha iyi anlaşılabilir.