Page 92 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 92

92   Dördüncü Bölüm

             1989 yılında 414.000 olan kent merkezi nüfusu 2010’da 911.000’e ulaşmış,
          yine 1989 yılında 37.548 olan il genelindeki araç sayısı (2010 yılı) 240.000 raka-
          mını bulmuştur. Temmuz 2001 tarihinde raylı sistem için hazırlanan ulaşım etüdü
          raporunda 2020 itibarıyla 220.000 araca ulaşılacağı öngörülmüş olmakla birlikte
          bu rakamın 2008 yılında aşılmış olduğu görülmektedir. 1995 yılına kadar 1.000
          kişiye düşen toplam araç sayısı açısından ülke değerlerinin altında kalan Kayseri,
          bu yıl (1995) ülke ortalamasını yakalamış ve son yıllarda ortalamanın hayli üze-
          rinde değerler almıştır. Hiç şüphesiz ki otomobil sahipliğinin her şeyin üstünde
          bir statü aracı olarak değerlendirildiği bir ortamdan şehrimizde son derece etki-
          lenmektedir.  Araç sayılarının katlanarak arttığı böyle bir süreçten şehrin ulaşım
          ağı üzerindeki kavşaklar ve caddelerinde etkilenmesi kaçınılmazdır.
             Sivas Caddesi ve Mustafa Kemal Paşa Bulvarı üzerindeki araç ve yaya alt
          geçitleri ile ilgili yoğun olarak ifade edilen iki farklı eleştiriyi de burada değer-
          lendirmek gerekiyor.
             Birincisi; Büyükşehir Belediyesi önünde gerçekleştirilen araç alt geçidinin
          Mustafa Kemal Paşa Bulvarı istikametinin alt kota alınması şeklinde bir çözü-
          mün mümkün olup olmadığı ile ilgilidir.
             Güney-Kuzey yönündeki trafiğin alt kota alınarak bu kavşaktaki trafik yo-
          ğunluğunun çözülmesi yönünde alternatif bir proje Büyükşehir Belediyesi’nce
          hazırlatılmış  ve  maketi  de  yaptırılmıştı.  Nato  Caddesi  istikametinin  yeraltına
          alınmasının önünde fiziki engeller bulunduğundan bu proje uygulanamamıştır.
             Büyükşehir Kavşağı, Nato Caddesi istikametinde yeraltına alındığı takdirde
          Melikgazi Belediyesi önündeki kavşağı da alttan geçtikten sonra Kartal istikame-
          tinde yukarı çıkılması, yani her iki kavşağın da alttan geçilmesi kaçınılmaz bir
          durum olarak ortaya çıkmaktadır.

             Bu durumda, Büyükşehir ve Melikgazi kavşaklarının birbirine çok yakın ol-
          ması (330 metre), her iki kavşağa giren araçların farklı kotlarda tüm dönüş ve
          gidiş hareketlerini mümkün kılmadığından ve gerekli rantabiliteyi sağlamadığı
          görüldüğünden bu proje uygulanmamıştır.

             Ayrıca Nato Caddesi istikametinde yapılacak bir alt ve üst geçidin raylı sis-
          tem hattının getireceği yoğunluğa hiçbir katkısının olmayacağı da göz önünde
          tutulmuştur.

             Sivas Caddesi’nde gerçekleştirilen Büyükşehir ve Fuzuli araç alt geçitleri
          ile ilgili dile getirilen diğer bir eleştiri ise, bu iki alt geçidin neden tamamen yer
          altına alınarak birleştirilmediği şeklindedir. Bu öneride bahsedilen tünel şeklinde
          bir alt geçidin de kullanılabilirliği olmadığı üzerinde biraz yoğunlaşıldığında an-
          laşılmaktadır.  Şöyle ki;
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97