Page 96 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 96

96   Dördüncü Bölüm

             Halk Otobüsleri
                                                              Bir anı, bir makale...
             Şehirde  1999  yılından  itibaren
          başlayan  halk  otobüsü  uygulaması             ÇOK YAZIK
          büyük  ölçüde  minibüs  hatları  karşı-
                                                  Bundan altı ay kadar evvel yüz elli bin
          lığında  ihdas  edilmiş,  zaman  zaman   liraya yakın para verilerek belediyece sa-
          da  Büyükşehir  Belediyesi  tarafından   tın alınan ve bugün serviste bulunan şehir
          yapılan  ihalelerle  halk  otobüsü  hatla-  otobüslerinin az zamanda ne hale geldi-
          rı  oluşturulmuştur.  1999  yılına  kadar,   ğini gördükten sonra acımamak mümkün
          Kayseri  Büyükşehir  Belediyesi  artan   değildir.
                                                  Fabrikasından yeni çıkmış, gıcır gıcır,
          nüfus  ve  yolculukların  karşılanması   ter temiz ve sapasağlam o güzelim oto-
          amacıyla yeni otobüs alımları gerçek-  büslerin bu hale geleceğini hiç kimse ta-
          leştirmekte, bu sebeple önemli bir fi-  savvur edemezdi.
          nansman ayırması gerekmekte idi. Bu     Birçoklarının camları kırılmış maroken
          yıldan  itibaren  gerek  minibüs  hatları   koltuklarının  muşambaları  yırtılıp  soyul-
                                               muş hatta içinde bulunan otlar, pamuklar
          karşılığında  gerekse  ihale  ile  oluştur-  bile  çıkarıldıktan  sonra  kupkuru  demir
          duğu halk otobüsleri hatları ile böyle   iskeleti  kalmıştır.  Burada  tabii  kimseler
          bir kaynak ayırma zorunluluğu ortadan   oturmuyor.
          kalktığı gibi belediye için gelir getiren   Halkımızda  yapıcı  bir  zihniyetten  zi-
          bir konuma ulaşmıştır.               yade  kırmağa  dökmeğe  bir  kabiliyet  ve
                                               istidat olduğunu inkâr etmemeliyiz. İnkâr
             56’sı halk otobüsüne dönüşerek iş-  edenlere karşı en güzel misal işte şu altı
          letmeden kalkan minibüslerden olmak   aylık  otobüslerdir.  Fakat  asıl  mesele  ve
                                               üzerinde  durulması  lazım  gelen  en  mü-
          üzere  382  minibüs  hattından  da  191   him nokta, bu zihniyete karşı Belediyenin
          adet halk otobüsü hattı ihdas edilerek   şimdiye kadar hiçbir tedbir almaması ve
          2010 yılı başında halk otobüsü sayısı   otobüs  işletme  işinin  gayrı  mesul  ellere
          387’ye ulaşmıştır.                   başıboş, murakabesiz bırakılmasıdır.
                                                  Hâlbuki  Belediyede  otobüslerin  ve
             Belediye Otobüsleri               onların  bütün  durumlarından  mesul  ola-
                                               cak bir işletme teşkilatı bulunmalı bunun
             1986 yılında 91 olan belediye oto-  başında  bulunan  memur  bunların  tahri-
          büs  sayısı  2008  yılında  197  otobüsle   binden, tamirinden, temizliğinden, demir-
          en yüksek sayıya ulaştı. Belediye oto-  başlarının muhafazasından ve fenni kulla-
          büsleri kent içindeki toplam yolculuk-  nılmasından mesul bulunmalı idi.
                                                  150  bin  liraya  yakın  bir  para  ile  sa-
          larda yayadan sonra %27.6 ile en bü-  tın alınan bu otobüslerin miadından çok
          yük  paya  sahip  ve  araçlı  yolculuklar   zaman  evvel  bu  günkü  hale  gelmesinin
          içinde  ise  %44.1  ile  en  yüksek  oranı   birinci sebebini böyle mesul ve mükeffel
          oluşturmakta iken 2000’li yıllarda yer-  bir  işletme  teşkilatının  bulunmamasında
          lerini büyük ölçüde halk otobüslerine   aramalıdır.
                                                  Belediyemizde  senede  200  bin  lira
          bıraktılar.                          gelir temin eden bu mühim işin böyle ba-
             Otobüs  hatları,  merkezi  iş  alanı   şıboş  bırakılması,  belediyenin  gelir  kay-
          olarak  bilinen  bölgenin  güney  çepe-  naklarından en mühümmini körletmekten,
                                               felce uğratmaktan başka bir şey değildir.
          rinden başlayarak, konut alanlarına bir
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101