Page 96 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 96
96 Dördüncü Bölüm
Halk Otobüsleri
Bir anı, bir makale...
Şehirde 1999 yılından itibaren
başlayan halk otobüsü uygulaması ÇOK YAZIK
büyük ölçüde minibüs hatları karşı-
Bundan altı ay kadar evvel yüz elli bin
lığında ihdas edilmiş, zaman zaman liraya yakın para verilerek belediyece sa-
da Büyükşehir Belediyesi tarafından tın alınan ve bugün serviste bulunan şehir
yapılan ihalelerle halk otobüsü hatla- otobüslerinin az zamanda ne hale geldi-
rı oluşturulmuştur. 1999 yılına kadar, ğini gördükten sonra acımamak mümkün
Kayseri Büyükşehir Belediyesi artan değildir.
Fabrikasından yeni çıkmış, gıcır gıcır,
nüfus ve yolculukların karşılanması ter temiz ve sapasağlam o güzelim oto-
amacıyla yeni otobüs alımları gerçek- büslerin bu hale geleceğini hiç kimse ta-
leştirmekte, bu sebeple önemli bir fi- savvur edemezdi.
nansman ayırması gerekmekte idi. Bu Birçoklarının camları kırılmış maroken
yıldan itibaren gerek minibüs hatları koltuklarının muşambaları yırtılıp soyul-
muş hatta içinde bulunan otlar, pamuklar
karşılığında gerekse ihale ile oluştur- bile çıkarıldıktan sonra kupkuru demir
duğu halk otobüsleri hatları ile böyle iskeleti kalmıştır. Burada tabii kimseler
bir kaynak ayırma zorunluluğu ortadan oturmuyor.
kalktığı gibi belediye için gelir getiren Halkımızda yapıcı bir zihniyetten zi-
bir konuma ulaşmıştır. yade kırmağa dökmeğe bir kabiliyet ve
istidat olduğunu inkâr etmemeliyiz. İnkâr
56’sı halk otobüsüne dönüşerek iş- edenlere karşı en güzel misal işte şu altı
letmeden kalkan minibüslerden olmak aylık otobüslerdir. Fakat asıl mesele ve
üzerinde durulması lazım gelen en mü-
üzere 382 minibüs hattından da 191 him nokta, bu zihniyete karşı Belediyenin
adet halk otobüsü hattı ihdas edilerek şimdiye kadar hiçbir tedbir almaması ve
2010 yılı başında halk otobüsü sayısı otobüs işletme işinin gayrı mesul ellere
387’ye ulaşmıştır. başıboş, murakabesiz bırakılmasıdır.
Hâlbuki Belediyede otobüslerin ve
Belediye Otobüsleri onların bütün durumlarından mesul ola-
cak bir işletme teşkilatı bulunmalı bunun
1986 yılında 91 olan belediye oto- başında bulunan memur bunların tahri-
büs sayısı 2008 yılında 197 otobüsle binden, tamirinden, temizliğinden, demir-
en yüksek sayıya ulaştı. Belediye oto- başlarının muhafazasından ve fenni kulla-
büsleri kent içindeki toplam yolculuk- nılmasından mesul bulunmalı idi.
150 bin liraya yakın bir para ile sa-
larda yayadan sonra %27.6 ile en bü- tın alınan bu otobüslerin miadından çok
yük paya sahip ve araçlı yolculuklar zaman evvel bu günkü hale gelmesinin
içinde ise %44.1 ile en yüksek oranı birinci sebebini böyle mesul ve mükeffel
oluşturmakta iken 2000’li yıllarda yer- bir işletme teşkilatının bulunmamasında
lerini büyük ölçüde halk otobüslerine aramalıdır.
Belediyemizde senede 200 bin lira
bıraktılar. gelir temin eden bu mühim işin böyle ba-
Otobüs hatları, merkezi iş alanı şıboş bırakılması, belediyenin gelir kay-
olarak bilinen bölgenin güney çepe- naklarından en mühümmini körletmekten,
felce uğratmaktan başka bir şey değildir.
rinden başlayarak, konut alanlarına bir