Page 95 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 95
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 95
Yaya Ulaşımı
Kayseri kentinde yolculukların %36.5 gibi önemli bir bölümü yaya olarak
yapılmaktadır. Yaya yolculukların %59.4’ü okul, %15.8’i iş, %29.2’si ise diğer
kişilerin yaptıkları alışveriş, ziyaret, vb. amaçlarla gerçekleşmektedir. Buna kar-
şılık ilk ve orta öğretime devam eden öğrencilerin yolculukları %80 oranlarında
yaya olarak yapılmaktadır.
Yaya yolculuklarının ortalama süresi 20.17 dakika olup, ortalama yaya hızı
4 km/saat alındığında ortalama yaya yolculuk mesafesi yaklaşık 1.3 km. olarak
bulunmaktadır.
İki Tekerlekli Araçlar
Kayseri kentinin topoğrafik yapısı özellikle çevreye en uyumlu tür olarak
ortaya çıkan bisikletin mevsimsel olarak yılın belirli dönemlerinde kullanımını
destekler nitelikte olmasına rağmen, boş zamanları değerlendirmeye yönelik spor
ve eğlence aracı olmasının ötesinde kentsel yolculuklarda etkin bir ulaşım türü
olarak kullanımı yaygın değildir.
Ulaşım aracı olarak toplam yolculuklar içindeki payı %0.89’dur. Kayseri’de
bisiklet sahipliği oranı bin kişide 33.2, motosiklet sahipliği oranı ise bin kişide
4.5’tir.
Özel Araçlar
Kayseri’de tüm yolculukların %14.3’ü, araçlı yolculukların ise %22.9’u oto-
mobille yapılmaktadır. Otomobil yolculuklarının en büyük bölümünü %73.9’luk
pay ile iş amaçlı yolculuklar oluşturmaktadır. 2010 yılı verilerine göre Büyükşe-
hir sınırları içerisindeki 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı 127 dir.
Taksiler
Kayseri kentinde taksi kullanımı yaygın değildir. Kentte 176 adet taksi dura-
ğında toplam 782 adet ruhsatlı araç bulunmaktadır. Taksilerin toplam yolculuklar
içindeki payı ise %0.2 ile sınırlıdır. Araçlı yolculuklar içindeki payı ise %0.3’tür.
Taksi yolculuklarında en fazla oran %64.3 ile iş yolculuklarıdır.
Minibüsler
Kayseri’de 16 hatta toplam 558 minibüs faaliyet gösterirken bir kısmının
halk otobüsüne dönüştürülmesi ile 2009 yılı başında 438 adet minibüs işletmede
kalmıştır.
Hafif raylı sistemin işletmeye alınması ile birlikte kentte faaliyet gösteren
minibüs sahiplerine, her 2 minibüs hattı için 1 halk otobüs hattı verilmek suretiyle
tamamen işletmeden kaldırılmıştır.