Page 29 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 29

Kayseri’de Ticaret ve Sanayi
               b. Türkistan ve İran’dan gelen yollar Tebriz, Sultaniye, Erzurum, Sivas, Kayseri, Aksa-
            ray, Konya, Adana üzerinden Yumurtalık’tan (Ayas) Akdeniz’e ulaşırdı.
               c. Tebriz, Erzurum, Bayburt, Gümüşhane ya da Erzincan üzerinden Trabzon’dan
            Karadeniz’e çıkardı.
               d. Tebriz, Erzincan, Zara, Sivas, Tokat, Amasya, Samsun ve Sinop yolu.

               e. Tebriz, Sivas, Yozgat, Kırşehir, Ankara, Eskişehir, İznik, İzmit ve İstanbul yolu.
               f. Bağdat, Musul, Mardin, Diyarbakır, Malatya, Ankara, (Kulu, Cihanbeyli, Konya) ya
            da Eskişehir, İzmit ve İstanbul yolu.
               g. Antalya, Alanya, Konya, Kayseri, Sivas, Erzincan, Erzurum, Tebriz yolu.
               Şam ve Antakya limanından başlayan yol Gülek Boğazı’nı geçerek Konya’ya ulaşır,
            Konya üzerinden İstanbul’a giderdi.
               h. Sinop, Vezirköprü, Samsun, Amasya, Sivas, Malatya, Bağdat ve Halep’e giden yol.

               ı. Antalya, Denizli, Afyon ve İstanbul yolu vd.




                             Ticaret Merkezleri, Limanlar ve Pazar Yerleri
               Selçuklu Türkiyesi’ nde, ticaret yolları üzerinde bulunan şehirler birer ticaret merkezi
            olmuştu. Bu şehirlerde pek çok imar ve inşa faaliyeti yürütülmüş, tacirler için evler
            hanlar, hamamlar, vb. tesisler yapılmıştı. Selçuklu Türkiyesi’ nde başta başkent Konya,
            Sivas Kayseri, Erzurum, Samsun, Erzincan, Malatya, Ahlat Antalya, Alaiye, Sinop, Suğdak
            en önemli ticarî merkezler durumundaydı.
               Üç tarafı denizlerle çevrili olan Selçuklu Türkiyesi’nde; Antalya, Alaiye, Anamur,
            Silifke Akdeniz kıyısındaki belli başlı limanlardı. Karadeniz kıyısında da Sinop, Samsun,
            Farya ve Fatsa yine belli başlı limanlar arasındaydı. Selçuklular’ın, İlhanlı (1256-1353)
            hakimiyetine girdiği ve yıkılışa geçtiği sırada, Akdeniz kıyısında Yumurtalık (Ayas),
            Korykos (Kızkalesi), Karataş, Zabari limanları, Karadeniz kıyısında ise Trabzon Limanı
            daha işlek hale gelmişti.

               Selçuklu Türkiyesi’ nde yukarıda sözü edilen şehirlerde ve şehir dışında da pazarlar
            kuruluyordu. Ticarî hayatta önemli yeri olan bu pazarları yıl pazarı, altı ay pazarı, hafta
            ve gün pazarı gibi sürelerle adlandırmak mümkündür. Uluslararası fuar niteliğindeki
            pazarlar yıllık olarak kurulurdu. Kayseri-Pınarbaşı yakınlarında kurulan “Yabanlu Pazarı”,
            Mardin yakınındaki “Koçhisar (Kızıltepe) Pazarı”, Kırşehir-Kayseri yolundaki “Ziyaret



                                                                                    29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34