Page 57 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 57
Kayseri’de Ticaret ve Sanayi
Hacılar Bezi
Hacılar’da üretilen ve adına “Hacılar Bezi” denilen pamuklu dokuma ürünleri, çok
ünlüydü. El yapımı bezler, tezgahlarda elle dokunurdu. Cömert’in ifadesiyle; Enver Paşa
döneminde, askerin pamuklu bez ya da kaput ihtiyacının karşılanabilmesi için, Hacılar
ahalisi askerlikten muaf tutulmuş. O dönem bir milyon metre kadar bez üretilmiş, asker
için. Ayrıca; devlet pamuk ipliği verirmiş.
Yarım asır öncesine kadar, “Hacılar Bezi”nden söz edilirdi ama bugün unutuldu
gitti. Kim bilir belki de Hacılarlıların “tekstil” ve “halıya” yatkınlığı buradan geliyor.
Ünlü tekstilci ve halıcılardan İbrahim Derin, İsmail Köker, Lütfü Özden, Halil ve Rasim
Çetinkaya, Feyyaz Mercan, Hasan Hüseyin Özbek ve kardeşleri, Muhittin Tatar, İrfan
Gençoğul ve kardeşleri, Gıyasettin Horozoğlu ve kardeşleri, eski Hacılar Belediye Başkanı
Hamdi Baktır, Hasan Hüseyin Gürdoğan ve kardeşleri gibi isimlerin Hacılarlı olması
tesadüf olmasa gerek. Bir geleneği devam ettiren insanlar olarak görmek gerekir. Kaldı
ki, Hacılarlılar, sırf tekstil ve halıda kalmayıp çok çeşitli ürünle, Kayseri sanayi ve ticaret
hayatına damgalarını vurdular.
Sarız Kilimi
Sarız Kilimi, “Coğrafi İşaret”e sahip. “…Dokumacılık, Sarız Merkez’de, Yeşilkent kasa-
basında ve bazı köylerde hâlâ yapılmaktadır. Dokumacılığın yapıldığı köyler: Akoluk,
Ayranlık, Büyükörtülü, Büyüksöbeçimen, Çağşak, Çavdar, Çörekdere, Dayoluk, Damızlık,
Gerdekmağara, Kemer, Karapınar, Kırkısrak, Kurudere, Küçükörtülü, Küçüksöbeçimen,
Tavla, Tekneli, Yaylacı’dır.
Sarız merkez ve köylerinde dokunan düz dokumaları üç sınıfa ayırabiliriz:
1. Geleneksel Sarız dokumaları.
2. Değişik illerden gelerek Sarız’a yerleşen kişilerin, geldikleri yerlerdeki dokuma
bilgilerini Sarız’a getirerek, uzun yıllar Sarız’da dokudukları dokumalar.
3. Son yıllarda düz dokumalara artan talepten dolayı ticari amaçla dokunanlar.
Dokuma Özellikleri ve Çeşit: Sarız merkez ve köylerinde düz dokumalardan özellikle
kilim ve cicim dokuma tekniklerinde oldukça zengin dokumalar mevcuttur. Cicim
dokuma tekniğine “Zülü”; Sedef ve bordüre ise “yelen/yeleni” denilmektedir. Kompo-
zisyonda boş yerlere gelişigüzel, boşluk doldurmak amacı ile yerleştirilen motiflere
“Tapkır” denilir. Sumak ve zili teknikleri, Kilim ve Cicim tekniklerine göre daha azdır.
57