Page 119 - Kültepe Kaniş
P. 119
Devlet Yönetimi ve Kurumlar | Saray Teşkilatında Yer Alan Kurum ve Yüksek Memurlar
anlattığı ünlü metninde 3 bin lāsimum’unu etle beslediğinden bahsetmektedir. H.
44
Erol burayı işaret ederek, lāsimumların ordudaki öncü birliğin askerleri; rabi lāsimim’in
de bu birliğin komutanı olabileceğini söylemektedir. 45
rabi sisē
Kültepe metinlerinde “at” karşılığındaki sisium kelimesine rastlanmamasına rağmen,
bundan teşkil edilmiş rabi sisē “seyisler başı” unvanının bulunması ilginçtir.
rabi nappāhē
“Üflemek” (napāhum) fiilinden türetilmiş olan nappahum “madenci, maden ustası”,
rabi nappāhē’de bunların başındaki görevli idi. Metinlerde nappāhum olarak geçen
yerlilerin yanında birçok Asurlunun da bulunması, Anadolu saraylarında yabancı
ustalardan da yararlanıldığını göstermektedir. Yukarıda bahsettiğimiz idarî belgede
rabi simmiltim olan Turupanni’nin emrindeki kimseler arasında Kaniş’deki iki maden
ustası da bulunmaktadır. 46
Kaniş kārum’unda ve Tepe’de yapılan kazılarda bakır, tunç, gümüş ve altından
çeşitli kaplar, silahlar, süs eşyaları, insan ve hayvan figürinleri ve bunların kalıpları
bulunmuştur. Bunların çoğunun kārum’da, içlerinde fırınların da bulunduğu maden
47
atölyelerinde yapıldığı anlaşılmıştır. 48
rabi šāqē
“Sâki” kelimesinin aslı olan šāqium ile teşkil edilmiş rabi šāqē, saraylarda içki sun-
makla görevli sâkilerin başı idi. Hitit metinlerinde Sumerogram LŞ.SAGİ olarak geçen
sâkilerden sıkça bahsedilmektedir. Bunlar krala içki sunmaktan başka, bayram tören-
lerinde kralın tanrılara sunacağı içkinin bulunduğu riton denilen hayvan biçimli kabı
(Sumerogram BİBRU) getirip ona takdim ederlerdi. 49
44 Kt. j/k 97:23-24 (C. Günbattı 1997, s. 134).
45 H. Erol, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s. 32.
46 Kt. g/t 36:27-31 (E. Bilgiç 1965, s. 128).
47 T. Özgüç 2005, s. 214 v. d.
48 T. Özgüç 1986, s. 43-44.
49 S. Alp 1999, s. 72.
119