Page 122 - Kültepe Kaniş
P. 122

Prof. Dr. Cahit Günbattı  | Kültepe - Kaniş
            ∙  i/ušparum: dokumacı

            ∙  malāhum: gemici/kayıkçı
            ∙  itinnum: inşaat ustası
            ∙  nuārum: müzisyen

            ∙  rādium: rehber
            ∙  sābi’um: hancı
               Unvan ve memuriyet adlarının çeşitliliği ve gelişmiş teşkilat kültürü, resmî işlerin
            eksiksiz olarak yürütülmesi için her türlü tedbirin alındığını göstermektedir. Bu bize
            daha o tarihlerde, Ortaçağdaki ve 15. yüzyılda Osmanlı Devletindeki Ahilik geleneğiyle
            bütünleşen lonca sisteminin benzeri bir örgütlenmenin gerçekleştirildiğinin ipucunu
            vermektedir.
               Siyasî hâkimiyetlerini kurmadan çok önce Anadolu’ya göçmüş olan Hititler Ana-
            dolu şehir krallıklarıyla siyasî ve kültürel ilişkiler içerisinde olmuşlardır. Hitit devlet
            teşkilatının oluşturulmasında bu yakın ilişki ve gözlemlerin hiç şüphe yok ki büyük
            etkisi olmuştur. Bazı unvan ve idarî kuruluşların Hitit saray teşkilatında da bulunması
            bunun tabiî bir sonucudur.
               Boğazköy’de bulunmuş Hititçe yazılmış, büyük Akad kralları Sargon ve torunu
            Naramsin’in kahramanlıklarının anlatıldığı šar tamhari “savaşın kralı” metinlerini Hititli
            yazarlar Koloni devri kaynaklarından veya sözlü anlatımlardan yararlanarak kaleme
            almış olmalıdırlar. Kültepe’de Eski Asurca yazılmış Sargon’a ait bir metnin bulunması
            bu bağlamda bizim için önemli bir veridir.
               Vurgulamaya değer bulduğumuz diğer bir nokta: Hitit kralları çok sık “güneşim”
            diye anılırlar. Uygun bir zamanda yayınlayacağımız Harsamna kralı Hurmeli’ye yazılmış
            mektupta Hurmeli’den de aynı şekilde bahsedilmesi, bunun eski bir Anadolu hitap şekli
            olduğunu ortaya koymaktadır.
               Kültepe tabletlerinin bilinen içerikleri dolayısıyla çok az yer verilen Koloni devrinin,
            daha doğrusu Anadolu’nun yerli halkının idarî, dinî, sosyal ve kültürel alanlardaki
            birtakım değerlerinin sonraki devirlere naklinde Hititler’in büyük ölçüde köprü görevi
            gördüklerini söyleyebiliriz.










            122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127