Page 48 - seyit-burhanettin-mezarligi
P. 48

Y. D. D. A S A  |  S
 B	
 H. M
, M
 
 M
 T


                              Çoğu mlletlerde görüldüğü gb, Türklerde de ölen kşnn cesednn toprağa gömülmes
                            genel br âdett. Ancak bu âdetn değşk dönemlerde, değşk şekllerde uygulandığı görül-
                            mektedr. Hunlarda ölülern gömülmes yılın bell zamanlarında yapılırdı. Bu âdet Göktürk-
                            lerde sekznc yüzyıla kadar devam etmştr. Orta Çağ’da Türkler cenazelern yılda k kez
                            gömerlerd; lkbahar ve sonbaharda ağaçlar yapraklarını döktüğünde ya da yapraklar yenden
                            yeşerdğnde, uygun br günde ölü toprağa verlrd.
                              Bazen de cesetler yakılıp kalan küller toprağa gömülürdü. Bozkır halkları ölüyü km zaman
                            yakar, km zaman da gömerlerd. Ölünün yakılması âdet Andronovo Dönem’nn sonunda
                            (1300’e doğru) ortaya çıkmıştır; bu âdet Karasuk (1300–700) ve Tagar (700–300) dönemlernde
                            sıkça uygulanırdı, sonra 300’e doğru, hatta braz daha önce, ölülern gömülmes âdet le
                            brlkte uygulanır olmuştu. Ama Çn kaynaklarına göre ölülern yakılması âdetne Türklerde
                            VII. yüzyılın başından önce çok sık rastlanmaz: “km kavmlern ölülern yakarken, kmlernn
                            gömdüğü görülmektedr” ama ölüler yakılsa da gömülse de cenaze törenler değşmezd . A.
                                                                                                       17
                            İNAN, onu kaynak gösteren B. ÖGEL, S. BULUÇ le E. ESİN, Türklerde ölüler yakma geleneğ-
                            nn olduğuna değnr. Çn ve Arap kaynakları, Göktürk Çağı’nda Kırgız Türkler’nn ölülern,
                            ateşn en temz şey olması ve ateşe düşen her şeyn temzlendğ düşünces le ve yne ölünün
                            ateşle krlernden ve günahlarından temzleneceğ nancıyla yaktıkları hakkında blg verrler .
                                                                                                         18
                              Altaylar’dak Pazırık kurganlarında cesetlern başları doğuya çevrldr. Yüzler se batıya
                            bakmaktadır. Arkeolojk kazılar kurganlarda erkek cesetlernn yanı sıra kadın, çocuk ve çok
                            mktarda at cesetlernn bulunduğunu ortaya koymaktadır . Bunda amaç asl kşnn oda-
                                                                               19
                            lığı öbür dünyada kendne hzmet etsn dyedr. Pazırık kurganlarından k ve beş numaralı
              48            kurganlarda ağaç kütüğünden oyularak yapılmış br çatma lahtte erkekle beraber br kadın
                            cesed görülmüştür. Dördüncü Pazırık kurganında se k ayrı çatma lahtte hem erkeğn hem
                            de kadının cesed bulunmuştur.

                              Türklerde çok esk dönemlerden ber cesetler mumyalamak (tahnt etmek) âdet görül-
                            mektedr. Hun asllernde cesetlern tahnt (mumya) edlmesnn gereğ, muayyen zaman-
                            larda gömülme geleneğnden doğuyordu. Ayrıca bu âdet dolaylı olarak çok emek ve zahmet
                            steyen büyük kurganların btmne bağlıydı. Küçük tp kurganlarda tahnt edlmş cesetlere
                            rastlanılmamıştır. Çünkü mumyalama ş asl kşlere mahsustu. Şbe ve Pazırık kurganlarında
                            mumyalanmış kadın ve erkek cesetler görülmüştür. Buradak cesetlern ç uzuvları ve kafa
                            tasları boşaltılmış olup, çler kokulu ot, kozalaklar ve toprakla doldurulmuştur . Mumyalama
                                                                                              20
                            sırasında ç organlarının çıkarılmasının neden, kötülüklern nsan çne toplanması fkrnden
                            doğmaktaydı. Bu ç organlar yerne nsanın ölümünden sonrak hayatında bedenn gücünü
                            sağlayacak doğadan toplanmış şfalı otlar, kokular konulurdu. Ayrıca ölenn bedenne dışardan
                            kötü ruhların grmesn önlemek amacıyla mumyalanmış bezler, lÆer sarılırdı. İslamyet’n
                            kabulü le mumyalama geleneğ, bu geleneğn devamı olarak Anadolu’da Selçuklular ve Bey-
                            lkler Devrnde görülmüştür. Doğu ve Orta Anadolu’nun bazı kentlernde, (Konya, Karaman,





                            17.   Jean Paul ROUX, Orta Asya....., s. 64.
                            18   Yıldız KOCASAVAŞ, agm, s. 68.
                            19   Ünver GÜNAY– Harun GÜNGÖR, age, s. 95.
                            20   Nejat DİYARBEKİRLİ, Hun Sanatı, İstanbul, 1972, s. 77.
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53