Page 52 - seyit-burhanettin-mezarligi
P. 52

Y. D. D. A S A  |  S
 B	
 H. M
, M
 
 M
 T


                            şaretlernn kullanıldığı görülür. Bunların br kısmının (başta öldürülen düşmanları temslen
                            dklen balballar olmak üzere) bugünkü anlamda heykel kavramını karşılamadığını; Esk Türkçe
                            dönemne at yazıtlarda ve dğer eserlerde bedz / bedz sözcüğünün hem resm, süs, süsleme,
                            bezek, bezeme anlamlarında hem de heykel…anlamında kullanıldığını belrtmek gerekr ”.
                                                                                                        40
                              Göktürkler’de (M. S. VI–VIII. yy) Hunlar gb ölülern kurganlara gömmüşlerdr. Ancak
                            Göktürkler yen br mmar anlayışla ölen kşnn hatırasına yapılmış mezar küllyeler nşa
                            etmşlerdr. Bunlardan en önemller Orhon Irmağı kıyılarında bulunan, Kültgn, Blge Kağan
                            ve Tonyukuk mezar küllyelerdr. Orhon Yazıtlarına göre, br kş öldüğü zaman mezarına önce
                            üzer yazılı büyük br taş (Bengütaş) dklrd. Sonra bunun etrafına ölenn hayatta öldürdüğü
                            düşman sayısı kadar başları koparılmış heykeller konulurdu. Mezarın uzaktan görülmes çn
                            büyük br sırık dklr ve yanına ahşaptan (fevkalade zamanlarda taştan) bark nşa edlrd .
                                                                                                        41
                              Çn kaynaklarında, erken Türkler arasında en ayırt edc ve en sağlam gelenek olarak abde
                            komplekslernden (ev, barklardan) bahsedlr. Moğolstan, Tuva ve Altay’da olduğu kadar Kır-
                            gızstan ve Kazakstan’da da çok sayıda oldukları kaydedlen bu abdeler, sıklıkla mezarlıklar
                            çersnde ya da ayrı br yerde gruplar halnde bulunmaktadırlar. Bunlar genellkle br kare
                            görünümlü 15’e 20 metrekare br alanı kaplayan taş levhalardan yapılmış br duvar görünümünde
                            olup, ortasında küçük taşlardan ya da çakıl taşlarından küçük br tümsek bulunmaktadır.
                            Karenn kenarları baş noktasına göre yönlendrlmştr. Grş doğu kenarına yerleştrlmş;
                            ve çoğunlukla aynı kenarda br sıra oluşturan çeştl sayılarla şeklsz taşlarla (balbal) brlkte
                            nsan bçml br ktabe bulunmaktadır . “Balballar”ın Türklerce dklmş lk mezar taşı olup
                                                             42
                            olmadığı günümüzde hala tartışma konusudur. J. P. ROUX, İBNİ FADIL’ın balbalların ağaçtan
              52            yapıldığını tespt ettğn, bu tesptn doğru olduğunu, ne var k bunların ağaçtan yapılmış
                            heykeller olmayıp, sadece toprağa saplanmış oklar olduğunu kabul etmekte: buna XII. yy.’da
                            yaşamış İranlı şar Nzam’nn tesptlern dell olarak göstererek, balballarla mezar taşlarının
                            ayrı şeyler olduğuna şaret etmektedr . İlk araştırmalarda balbal olarak tanımlanan, ancak
                                                             43
                            halk arasında taş nne ve taş baba dye blnen heykeller aslında lk Türk mezar taşlarıdır. Bu
                            heykeller mezarda yatan kşnn ruhunu temsl etmek amacıyla dklmşlerdr . Balballar se
                                                                                              44
                            ölen kşnn, hayatında öldürdüğü düşmanlarının adına mezarına dklen taşlardır.
                              Esk Türklerde yaygın br dğer ölü gömme âdet se, ölen kşnn mezarı başına, kend
                            heykel “sn” ve öldürdüğü düşmanları smgeleyen kabaca yontulmuş taşlar olan balbalların
                            dklmes d. Bu mezar heykeller 8. yy’dan 14. yy.’a kadar sürekllğn devam ettrmş olup;
                            Moğolstan, Tuva, Güney Altay, Çn Türkstan’ı, Kazakstan ve Ukrayna’da rastlanılmıştır. Taş




                            40   Bedz kavramı hakkında daha ayrıntılı blg çn bkz: Semra ALYILMAZ, Cengz. ALYILMAZ. “Esk Türk Kadın
                              Heykellernn Düşündürdükler”, TEKE, C: III, S: 4, 2014, Erzurum, s. 11/33.
                            41   Necbe SARAÇOĞLU, Türk Mezar Taşlarına Dar Araştırma, İstanbul, 1950, s. 8.
                            42   Cıro Lo MUZIO, agm, s. 125–126.
                            43   Harun GÜNGÖR,“Kayser ve Çevresnde Bazı Mezar Taşları”, I. Kayser Kültür ve Sanat Haftası Konuşmaları
                              ve Teblğler, Kayser, 1987, s. 48.
                            44.   Bu konuda daha genş blg çn bkz. Abdülkadr İNAN, Tarhte ve Bugün Şamanzm, T. T. K. B., Ankara, 1972,
                              s. 178–231., W. BARTHOLD, agm, s. 515, Bahaddn ÖGEL, age, s. 131–137, Cıro Lo MUZIO, agm, s. 126–127, Oktay
                              BELLİ, “Türklerde Taş Heykel ve Balballar”, Türkler Ansklopeds, C. III, Ankara, 2002, s. 910–914. Yaşar
                              ÇORUHLU, age, s. 99–100, Orhan Cezm TUNCER, Anadolu Kümbetler (Selçuklu Dönem), C: I, Ankara,
                              1986, s. 257–259.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57