Page 35 - Bezemeli Mezar Taşları
P. 35

TÜRKLERDE YAS VE ÖLÜ D EFNETME ADETLERİNE GENEL BİR BAKI
               Altaylar’dak Pazırık kurganlarında cesetlern başları doğuya çevrldr. Yüzler se
            batıya bakmaktadır. Arkeolojk kazılar kurganlarda erkek cesetlernn yanı sıra kadın,
            çocuk ve çok mktarda at cesetlernn bulunduğunu ortaya koyuyor . Bunda amaç asl
                                                                      19
            kşnn odalığı öbür dünyada kendne hzmet etsn dyedr. Pazırık kurganlarından k ve
            beş numaralı kurganlarda ağaç kütüğünden oyularak yapılmış br çatma lahtte erkekle
            beraber br kadın cesed görülmüştür. Dördüncü Pazırık kurganında se k ayrı çatma
            lahtte hem erkeğn hem de kadının cesed bulunmuştur.
               Türklerde çok esk dönemlerden ber cesetler mumyalamak (tahnt etmek) adet
            görülmektedr. Hun asllernde cesetlern tahnt (mumya) edlmesnn gereğ, muayyen
            zamanlarda gömülme geleneğnden doğuyordu. Ayrıca bu adet dolaylı olarak çok emek
            ve zahmet steyen büyük kurganların btmne bağlıydı. Küçük tp kurganlarda tahnt
            edlmş cesetlere rastlanılmamıştır. Çünkü mumyalama ş asl kşlere mahsustu. Şbe
            ve Pazırık kurganlarında mumyalanmış kadın ve erkek cesetler görülmüştür. Bura-
            dak cesetlern ç uzuvları ve kafa tasları boşaltılmış olup, çler kokulu ot, kozalaklar
            ve toprakla doldurulmuştur . Mumyalama sırasında ç organlarının çıkarılmasının
                                     20
            neden, kötülüklern nsan çne toplanması fkrnden doğmaktaydı. Bu ç organlar
            yerne nsanın ölümünden sonrak hayatında bedenn gücünü sağlayacak doğadan
            toplanmış şfalı otlar, kokular konulurdu. Ayrıca ölenn bedenne dışarıdan kötü ruh-
            ların grmesn önlemek amacıyla mumyalanmış bezler, l¼er sarılırdı. İslamyet’n
            kabulü le mumyalama geleneğ, bu geleneğn devamı olarak Anadolu’da Selçuklular ve
            Beylkler Devrnde görülmüştür. Doğu ve Orta Anadolu’nun bazı kentlernde, (Konya,
            Karaman, Amasya, Harput, Kemah) mumyalanmış cesetlere rastlanılmıştır. Bunlardan
            br Kemah’ın kuzeynde bulunan Mengücek Türbes’ndedr. Belk bu esk geleneğn
            uzantısı olarak Osmanlı padşahlarında “mumyalama” olmasa da zarur durumlarda
            “tahnt” şlemler görülmektedr .
                                        21
               Altaylardak Pazırık kurganlarında br çok eşyaların konulmuş olması da dkkat
            çekcdr. Elbseler, halılar, mücevherler, kılıç, ok, çecekler, at takımları, pekl kumaşlar,
            kartal pençes, geyk dşler bunların arasında yer alıyor. Rubrouck’a göre “ölünün bu
            dünyada kullandığı ötek dünyada da şne yarayacağına nanılırdı” . Öbür dünyada
                                                                       22
            yaşama nancı olduğu çn, ölüye at gerekl eşyalar, elbseler, slahlar le yyecekler kur-
            ganlara yerleştrlrd. İlk çağlarda aş doğrudan ölüye verlr, yan mezarına konulurdu.





            19  Ünver Günay- Harun Güngör, age, s.95.
            20  Nejat Dyarbekrl, Hun Sanatı, İstanbul, 1972, s.77.
            21  Alım Karamürsel, “Türklerde Mezar....., s.77-78.
            22  Jean Paul Roux, Orta Asya....., s.65.

                                                                                    35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40