Page 82 - Halil Edhem
P. 82

152  KAYSERø ùEHRø   67                 KAYSERø ùEHRø                        75  153  68


 dalaverelere, gere÷inden çok önem verdiklerinden, birçok önemli olaylar, bunlarÕn   sonra Baycu Noyan Mo÷ol ordusuyla Selçuklu ülkesine yürüyerek Aksaray’a kadar
 arasÕnda bo÷ulmuú kalmÕútÕr. Bundan dolayÕ, bunlarÕn da sözlerini çok kere úüpheyle   geldi. Bunlara karúÕ çÕkmak gibi bir cesarette bulunamayan Selçuklu ordusunun
 karúÕlamak gerekir.   Sultan HanÕ civarÕnda yenilmesi üzerine  øzzeddin  Keykâvus Antalya’ya kaçtÕ.
               Bundan faydalanan Rükneddin  KÕlÕçarslan’Õ yanÕnda  bulunan emîrleri tahtÕna
 KÕsacasÕ, paralar ile kitabelerin bize verdikleri bilgiler, tarihçilerin yazdÕklarÕyla,   çÕkardÕlar ve bu oldu bittiyi Mo÷ollar da kabul etti. Bu olaylarÕn do÷uúunu øbn Bîbî
 toparlanacak olursa, üç  kardeúin saltanatlarÕna ait  úu sonuç çÕkarÕlabilir: II.   654(1256) yÕlÕnda olmak  üzere gösteriyor.  Bundan dolayÕ,  üç kardeúin ortak
 GÕyâseddin Keyhüsrev 644(1246)’de öldü÷ünde, büyük o÷lu II. øzzeddin Keykâvus,   paralarÕnda görülen 655(1257) tarihi, bunlarÕn gerçekten bu yÕla kadar hep birlikte
 230
 I. defa olarak tahta çÕkÕp, 647(1249) tarihine kadar kendi baúÕna hüküm sürüyor .   hüküm sürdüklerine, iúaret sayÕlamaz. Zaten Alâeddin  Keykubâd’Õn ölümüyle  bu
 Fakat 646(1248)’da kardeúi IV. Rükneddin  KÕlÕçarslan, Mo÷ollarÕn yardÕmÕyla   ahenk bütün bütüne bozulmuútu. Fakat ondan sonra, geride kalan kardeúlerinin ikisi
 Sivas’da sultanlÕ÷ÕnÕ ilân ederek, orada 647(1249) yÕlÕna kadar tek baúÕna kalÕyor.   de tahta yerleúemediklerinden, ayrÕ ayrÕ para bastÕrmaya zaman bulamamÕúlardÕr.
 Bundan dolayÕ, iki kardeú arasÕnda çÕkan savaúta, iki ordu Aksaray yöresinde   øúte bundan dolayÕ, üç kardeú adÕna olan paralarÕn bastÕrÕlmasÕna devam edilmiúti.
 çarpÕútÕ÷Õndan KÕlÕçarslan yenilerek, kardeúinin eline esir düúüyor. Bununla beraber,   Fakat úimdi, yani 655 (1257)’den baúlayarak, KÕlÕçarslan yeniden tahta çÕktÕ÷Õndan,
 Emîr Karatay’Õn gayret ve aracÕlÕ÷Õ ile aralarÕ bulunarak üçüncü kardeúleri Alâeddin   kendi adÕna  olarak para bastÕrdÕ÷Õ gibi, Antalya’dan  øznik Rum  ømparatorlu÷u’na
 Keykubâd da birlikte olmak üzere, üç kardeúin ortaklaúa saltanat sürmeleri   sÕ÷Õnan ve fakat Mo÷ollarÕn Anadolu’dan çekilmeleri üzerine yine geri dönen
 kararlaútÕrÕlÕyor. Bu ortak saltanatÕn 647(1249) yÕlÕnda baúlayarak birkaç yÕl devam   Keykâvus da 645 (1247)’den  baúlayarak, kendi baúÕna para bastÕrmÕútÕr. IV.
 231
 etti÷i gerek ortak paralar ve gerekse kitabelerle do÷ru-lanmÕútÕr . Ancak bu sÕrada,   Rükneddin KÕlÕçarslan’Õn bu ikinci sultanlÕ÷Õ 655(1257)’den 663(1265) yÕlÕna ve II.
 Mo÷ollar tarafÕndan  gelen  bir emir üzerine Keykâvus, Ka÷an yanÕna gitmeye   øzzeddin Keykâvus’unki de 655 (1257)’den 663(1265) yÕlÕna kadar çeúitli güçlükler
 mecbur oldu÷undan, daha Sivas’a  varmadan  KÕlÕçarslan’Õn taraftarlarÕ saltanatÕ   içinde sürmüútür. Mo÷ollar dÕú görünüúte iki kardeúin arasÕnÕ bulmak, fakat gerçekte
 yalnÕz buna vermek fikrine  düútüklerinden, Keykâvus baúkente dönmekle küçük   ise, yalnÕz onlarÕn durum ve davranÕúlarÕnÕ sürekli bir gözetim altÕnda bulundurmak
 kardeúi II. Alâeddin Keykubâd’Õ vekili olarak Mo÷ollara gönderdiyse de, bu daha   üzere, KÕlÕçarslan’Õn yanÕna  Pervâne Muineddin’i ve Keykâvus’un  yanÕna
 yolda iken öldü. Alâeddin’in ölüm tarihini tarihçiler bildirmiyorlar. Bununla   KonyalÕlarca Sahibata adÕyla anÕlÕp,  Anadolu’da birçok güzel binalar yaptÕran ve
 beraber, her ne kadar 655(1257) yÕlÕna kadar basÕlan ortak paralarda, bunun da adÕ   uzun süre vezirlik  yapan Sâhib  Fahreddin  Ali’yi bir çeúit elçi (gözcü) olarak
 bulunuyorsa da, bundan önce ölmüú oldu÷u zannedilmektedir . Herhalde   koymuúlardÕ. Bu tedbirle aralarÕndaki dargÕnlÕ÷Õn úiddetlenmesinden baúka bir sonuç
 232
 Alâeddin’in ölümüyle Selçuklu Devleti’nde siyasî durum de÷iúiyor. Yeniden  çok   elde edilemedi. øki (kardeú birbirine düútüler ve úimdi Mo÷ollar KÕlÕçarslan’a sahip
 tehlikeli ihtilâller oluyor  ve  bunun  sonucu olarak,  Keykâvus ile KÕlÕçarslan yine   çÕktÕklarÕndan, Pervâne’yi ordusuyla Keykâvus’un  üzerine gönderdiler. Bu zavallÕ
 birbirleriyle mücadeleye baúlÕyorlar.
               ise, bu  hamleye dayanamayaca÷ÕnÕ anlayarak, ailesiyle  birlikte Antalya üzerinden
 Di÷er yönden Mo÷ollarÕn iúe karÕúmalarÕ ve baskÕlarÕ da artÕyor. Emîr Karatay’Õn   østanbul’da Bizans imparatoruna sÕ÷ÕndÕ.  Her  ne kadar, birçok yÕl sonra, Deút-i
 653(1255) yÕllarÕnda ölmüú olmasÕndan dolayÕ, bu durumun önünü alacak kimse   KÕpçak (Dinyester ile ørtiú arasÕ geniú step) HükümdarÕ Berke Han gelip, kendisini
                                                                          234
 bulunmuyor. Tersine Selçuklular  tarihinde çok u÷ursuz  bir ad bÕrakan,   oradan kurtarmÕúsa da, artÕk ülkesine geri dönememiú, KÕrÕm’da ölmüútür .
 Mühezzibeddin Ali’nin o÷lu Pervâne Muineddin  Süleyman, böyle  bir zamanda   IV. KÕlÕçarslan’a gelince; gerçi bu, kardeúi Keykâvus’un kaçÕúÕndan sonra (kendi
 devlet iúlerini eline almayÕ baúarÕyor. Hem Mo÷ollara, ba÷lÕlÕ÷ÕnÕ kabul ve hem de   baúÕna Selçuklu ülkesi sultanÕ kaldÕysa da, artÕk büsbütün  Mo÷ollarÕn ve özellikle
 Selçuklu Devleti’nde Pervânecilik gibi en büyük bir memuriyeti elde ederek, her iki   Pervane Muineddin’in elinde oyuncak olmuútu. SaltanatÕnÕn sonlarÕna do÷ru, Ni÷de
 233
 tarafa da sözünü geçiriyordu .   emîri olan Hatiro÷lu  ùerâfeddin Mes’ud ile Pervâne’nin  zulüm ve baskÕsÕndan, o
 øúte bu durum içinde Keykâvus ile KÕlÕçarslan yeniden úiddetli bir mücadeleye   derece bÕkmÕútÕ ki, bunlarÕn vücudunu ortadan kaldÕrmayÕ düúünüyordu. Bunu duyan
 giriútiler. KÕlÕçarslan, adamlarÕyla Kayseri’ye çekilip, orada sultanlÕ÷ÕnÕ yeniden ilân   Hatiro÷lu iúi Pervâne’ye bildirdi. Pervâne de zaman  yitirmeyerek,  Aksaray’da
 etti ve burada topladÕ÷Õ askeriyle kardeúine karúÕ yürüdü. Fakat yenilerek,   düzenlenen  bir ziyâfet sÕrasÕnda adÕ geçen sultanÕ zehirlettikten sonra,
 Keykâvus’un  eline esir düútü ve Burgulu (Uluborlu) Kalesine kapatÕldÕ. Bundan   Hatiro÷ullarÕndan Ziyâeddin ile  ùerâfeddin kanalÕyla, keman kiriúiyle bo÷durdu.
               øúte, 2 Cemaziyel evvel 663 (20 ùubat 1265)’de iúlenen bu cinayet ile ayrÕ ayrÕ ve
                                                                       235
                                                              ortaklaúa yirmi yÕl kadar süren üç kardeú saltanatÕna son verilmiú oldu .
 230   ùaúÕlacak  úey olarak II.  Keykâvus’un 642(1244) ve 646 (1248)  tarihli ve Konya’da basÕlmÕú
 paralan vardÕr (Tevhîd, Katalog, s. 241-242). Buna iki úekilde anlam verilebilir; ya babasÕ Keyhüsrev’in
 para kalÕplarÕnÕn yüzü  önceki durumda  bÕrakÕlarak, yalnÕz ad tarafÕ de÷iútirilmiútir  yahut  da babasÕ
 Alanya’da köúesine çekildikten sonra, devlet iúleri ile hiç u÷raúmadÕ÷Õndan belki, o yÕllar ile Keyhüsrev,   234
 do÷rudan do÷ruya Konya’da para bastÕrmÕútÕr.     Bu olaylar hakkÕnda geniú bilgi veren øbn Bîbî (s. 296-298) ölüm tarihini söylemiyor. Hammer,
 231  Sivas, Konya, Kayseri, Lülüve (UlukÕúla) ve Malatya’da basÕlmÕú ortak paralar vardÕr. Bkz. Galib,   kayna÷ÕnÕ vermeyerek, 667(1269) yÕlÕnÕ göstermiútir. Bkz. OsmanlÕ Tarihi (Fr. sÕ) c. 1, s. 47 ve s. 370,
               not, 32.
 Takvim, s. 65. Tevhîd, Katalog s, 249-269. Tokat’ta üç kardeú adÕna iki kitabe görülüyor. Bkz. TOEM’da.   235
 yayÕnladÕ÷ÕmÕz “Tokat Kitabeleri” makalesinde, yÕl 1331, s. 641-645.     Sultan IV. KÕlÕçarslan’Õn úehit oluú tarihini øbn Bîbî, Farsça Selçuknâme’de. (s. 302), 664 (1266)
 232  Galib, Takvim’de (s. 78), II. Keykubâd’Õn 663 (1265) tarihli bir gümüú parasÕnÕ yayÕnlamÕútÕr ki,   yÕlÕ olarak gösteriyor. Bundan aktaran di÷er tarihçiler de, ayni tarihi kabul etmiúlerdir.  Gerçekten, adÕ
 bundan baúka nüshasÕ bilinmiyor. Hâlbuki, adÕ geçen bu tarihten çok önce öldü÷ünden, bunun sonra bir   geçen sultanÕn 664(1266)’de Gümüúpazar’da basÕlmÕú bir parasÕ varsa da, o÷lu ve halefi III. GÕyâseddin
               Keyhüsrev’in de 663(1265) ‘de Konya ve di÷er yerlerde basÕlmÕú altÕn ve gümüú paralarÕ bulunmakla,
 zorba tarafÕndan bastÕrÕlmÕú olmasÕ akla gelir. Bkz. Huart, Epiraphie, s. 17. Tevhîd, Katalog, s. 297.    meskûkât kitaplarÕna uyarak, biz de 663(1265) yÕlÕnÕ kabul ediyoruz. Bkz. Galib, Takvim, s. 1, Tevhîd,
 233  Muineddin Süleyman’Õn hayatÕna ait bilgi için Merzifon’da kendi adÕna olan bir kitabe dolayÕsÕyla   Katalog, s. 298. [O. Turan,  Selçuklular ZamanÕnda Türkiye, s. 531’deIV. KÕlÕçarslan’Õn  ölüm tarihini
 TOEM’da yayÕnladÕ÷ÕmÕz makaleye bakÕlabilir (yÕl 1333, s. 42-52).    1266(664) olarak kaydetmiútir.]
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87